Filtr dla oka
Materiał partnera

Filtr dla oka

Dodano: 
Krople do oczu, zdjęcie ilustracyjne
Krople do oczu, zdjęcie ilustracyjne / Źródło: Fotolia / fot. Andrey Popov
Nie dbamy o oczy ani nie dostarczamy im tego, co pomaga je chronić. Efekt? Ponad 70 proc. dorosłych ma problemy ze wzrokiem.

Żeby zrozumieć, dlaczego coraz więcej ludzi widzi coraz gorzej, trzeba poznać mechanizm działania naszego najważniejszego zmysłu. Kiedy patrzymy na przedmiot lub osobę, jego lub jej obraz pada na siatkówkę, w której znajdują się komórki światłoczułe: pręciki i czopki. Pręciki odpowiadają za widzenie w nocy, czopki – za widzenie w dzień i widzenie barw. Największym skupiskiem czopków jest miejsce w siatkówce zwane plamką żółtą. Nazwa pochodzi od znajdującego się w niej barwnika – luteiny. Nie jest ona syntetyzowana w naszym organizmie, a jej poziom w plamce spada wraz z wiekiem. Jedynym źródłem luteiny jest dobrze zbilansowana dieta.

Plamka odpowiada za ostre widzenie, widzenie barw oraz tak zwane widzenie centralne. Można powiedzieć, że powstaje w niej „obraz HD”.

Wymieść Wolne Rodniki

Nic dziwnego, że kiedy plamka żółta ulega uszkodzeniu, zaczynają się kłopoty ze wzrokiem. Na plamkę niekorzystny wpływ wywiera nie tylko zbyt intensywne światło słoneczne, ale również tzw. niebieskie promieniowanie emitowane przez ekrany komputerów i smartfonów. Negatywną rolę odgrywają również inne czynniki, takie jak zanieczyszczone środowisko, palenie papierosów, czy przebywanie w zadymionych pomieszczeniach. Powodują one powstawanietak zwanych wolnych rodników, które odpowiadają za starzenie się całego organizmu i mają też niekorzystny wpływ na narząd wzroku. Trzeba też podkreślić, że wraz z wiekiem pogarsza się widzenie. Dlatego trzeba chronić nasze oczy, stosując odpowiednią dietę. Pozbyć się wolnych rodników pomogą nam antyoksydanty – np. witaminy E, C, cynk. Bardzo ważny jest również należący do wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, znajdujący się w tłustych rybach, kwas DHA, który przyczynia się do utrzymania prawidłowego widzenia.

Jakość, Nie Ilość

Suplementy diety zawierające luteinę w wysokiej dawce są coraz częściej reklamowane i stają się coraz bardziej popularne. Przy ich wyborze warto jednak postawić na jakość, a nie ilość i przyjmować te, które zawierają luteinę naturalną (czyli taką, jaka najczęściej jest zawarta w żywności), która jest dobrze przebadana. Naprawdę warto troszczyć się o wzrok – badając go regularnie, dbając o oczy i dostarczając im niezbędnych dla nich substancji.

Wiktoria Marcinkowska

Okładka tygodnika WPROST: 19/2017
Artykuł został opublikowany w 19/2017 wydaniu tygodnika „Wprost”

Czytaj także

Czytaj także