Badanie krwi pozwala wykryć raka i określić jego umiejscowienie. Naukowcy zaprezentowali rewolucyjną metodę

Badanie krwi pozwala wykryć raka i określić jego umiejscowienie. Naukowcy zaprezentowali rewolucyjną metodę

Fiolka z krwią do badania
Fiolka z krwią do badaniaŹródło:Fotolia / Kovalchuk Anna
Naukowcy z Uniwersytetu w Kaliforni opracowali test krwi, który posłuży nie tylko do wykrycia raka, ale też pozwoli dokładnie określić, w jakim miejscu organizmu się on znajduje. Efekty ich badań opublikowane zostały na łamach „Genome Biology”.

Test o roboczej nazwie „CancerLocator” (lokalizator raka - red.) jest w stanie wykryć w próbkach krwi cząsteczki DNA nowotworu, zanim jeszcze pojawią się jego symptomy. Zespół naukowców odkrył również, że komórki rakowe rozwijające się w różnych częściach ciała mają swój szczególny, odrębny charakter, którego określenie jest możliwe w trakcie testu.

– Opracowaliśmy komputerowy test, który jest w stanie wykryć raka, a w dodatku zidentyfikować jego rodzaj wyłącznie na podstawie pojedynczej próbki krwi – wyjaśnia profesor Jasmine Zhou, współautorka metody. Zaznacza jednak, że technologia jest obecnie w powijakach i wymaga dalszych badań, ale potencjalne korzyści dla pacjentów mogą być ogromne. – Bezinwazyjne diagnozowanie raka jest ważne, ponieważ pozwala na wczesne jego wykrycie, a im szybciej rak jest wykryty, tym większe szanse ma pacjent na jego pokonanie – tłumaczy profesor Zhou.

Obiecujące rezultaty

W celu opracowania testu zespół naukowców stworzył komputerową bazę zawierającą wzorce molekularne, które pojawiają się w komórkach, w których rozwija się nowotwór. Część z markerów uszkodzeń DNA jest uniwersalna, ale niektóre są typowe dla poszczególnych rodzajów komórek. Tak jest w przypadku m.in. materiału z płuc, czy wątroby.

W fazie testów metodę zastosowano dziesięciokrotnie na próbkach krwi pochodzących od 29 pacjentów cierpiących na raka wątroby, 12 osób chorych na raka płuc i pięciu chorych na raka piersi. Błędny pozytywny wynik stwierdzono w mniej niż 1 na 100 przypadków, a test wykrył 8/10 przypadków raka.

Źródło: The Telegraph, genomeweb.com