Jeść jajka na śniadanie czy nie? Dietetycy rozstrzygnęli w końcu problem

    Dodano:
    Jajka Źródło: Pexels / Polina Tankilevitch
    Od lat trwa dyskusja czy jedzenie jajek jest zdrowe. Kwestią zasadniczą jest zawarty w jajkach cholesterol. Dietetycy rozstrzygnęli w końcu problem. Dowiedz się, jakie są wyniki najnowszych badań.

    Naukowcy wykazali, że spożycie jaj nie wpływa na wzrost poziomu cholesterolu w surowicy. Szeroko zakrojone badania nie dostarczyły dowodów na to, że zawarty w jajkach cholesterol ma wpływ na rozwój chorób sercowo-naczyniowych. Jednym z badań, któremu przyglądali się eksperci, było to z 1999 roku, które nie wykazało wzrostu zachorowań na choroby serca wśród zdrowych ludzi, którzy jedli jedno jajko dziennie, przez cały tydzień. Również badanie z 2018 roku potwierdziło tę teorię. Podczas eksperymentu, u osób, które jadły co najmniej 12 jaj tygodniowo przez trzy miesiące, nie zdiagnozowano czynników zwiększonego ryzyka chorób sercowo-naczyniowych.

    Z dotychczasowych badań oceniających wpływ diety na stężenie cholesterolu we krwi wynika, że zależność między spożyciem cholesterolu a jego stężeniem we krwi jest mała. Obliczono, że zwiększenie cholesterolu w diecie o 100 mg na dobę powoduje wzrost stężenia cholesterolu całkowitego we krwi o 0,06 mmol/l, a frakcji HDL o 0,008 mmol/l.

    Czy możesz jeść jajka jeśli masz wysoki poziom cholesterolu?

    Naukowcy rozwiązali również ten problem. Wskazują, że osoby, które mają podniesiony poziom tzw. złego cholesterolu LDL, powinny ograniczać go w diecie do minimum. Zalecają przede wszystkim, jak najmniejsze spożycie tłuszczów nasyconych, w które obfituje zwłaszcza amerykańska dieta. Smażone na tłuszczu jajka, nie są więc również przez dietetyków zalecane.

    Jedno jajko dziennie

    Dietetycy z American Heart Association wskazują, żeby jajek nie eliminować całkowicie z diety, tylko jeść je z umiarem. Najlepiej spożywać jedno jajko dziennie.

    1 jajko zawiera około 200 mg cholesterolu

    Gotować czy smażyć?

    Okazuje się, że sposób przyrządzania jajek jest istotny. Podczas smażenia jajka tracą swoje cenne wartości odżywcze. Gotując je, możemy tego uniknąć. Ugotowane jajka są też bardziej dietetyczne. Jeśli mamy ochotę na jajka smażone najlepiej przyrządzać je na oleju z awokado lub oliwie z oliwek. Dietetycy zalecają natomiast ograniczenie tłustych serów dodawanych do omletów, boczku lub kiełbasy. Można je z powodzeniem zastąpić chudą szynką, jogurtem greckim lub orzechami.

    Źródło: Eat This, Not That!
    Proszę czekać ...

    Proszę czekać ...

    Proszę czekać ...