Czy żołędzie są jadalne? Wszystko, co musisz o nich wiedzieć

Czy żołędzie są jadalne? Wszystko, co musisz o nich wiedzieć

Dodano: 
Żołędzie
Żołędzie / Źródło: Pixabay / gamagapix
Żołędzie, które niegdyś były podstawowym pożywieniem dla różnych społeczności, nie są obecnie spożywane zbyt często. Chociaż te orzechy są pełne składników odżywczych, możesz zastanawiać się, czy można je bezpiecznie jeść.

Fakt: żołędzie są bezpieczne do spożycia

Żołędzie zyskały złą reputację, ponieważ zawierają garbniki: grupę gorzkich związków roślinnych, które mogą być szkodliwe, gdy są spożywane w dużych ilościach. Garbniki są uważane za antyodżywcze, co oznacza, że zmniejszają zdolność organizmu do wchłaniania niezbędnych składników odżywczych z pożywienia.

Ponadto spożywanie dużych ilości garbników może prowadzić do niekorzystnych skutków zdrowotnych, takich jak poważne uszkodzenie wątroby i rak. Jednak większość garbników wypłukuje się z żołędzi, gdy są przygotowywane do spożycia - często przez moczenie lub gotowanie. Chociaż nie ma badań dotyczących toksyczności surowych żołędzi u ludzi, orzechy te rzadko są spożywane na surowo. Ludzie bezpiecznie spożywają żołędzie od tysięcy lat.

Żołędzie – wartości odżywcze

Chociaż dokładny profil składników odżywczych zależy od gatunku żołędzi, wszystkie są pełne niezbędnych składników odżywczych. Żołędzie są szczególnie bogate w potas, żelazo, witaminy A i E oraz kilka innych ważnych minerałów. Poza tym są niskokaloryczne. Większość ich kalorii pochodzi ze zdrowych tłuszczów nienasyconych.

28 gramów suszonych żołędzi zawiera następujące składniki odżywcze:

  • Kalorie: 144
  • Białko: 2 gramy
  • Tłuszcz: 9 gramów
  • Węglowodany: 15 gramów
  • Błonnik: 4 gramy
  • Witamina A: 44% referencyjnego dziennego spożycia (RDI)
  • Witamina E: 20% RDI
  • Żelazo: 19% wskaźnika RDI
  • Mangan: 19% RDI
  • Potas: 12% RDI
  • Witamina B6: 10% RDI
  • Foliany: 8% RDI.

Naukowcy zidentyfikowali również ponad 60 korzystnych związków roślinnych w żołędziach, w tym katechiny, resweratrol, kwercetynę i kwas galusowy - silne przeciwutleniacze, które mogą pomóc chronić komórki przed uszkodzeniem. Te przeciwutleniacze są powiązane z wieloma korzyściami zdrowotnymi, takimi jak mniejsze ryzyko chorób serca, cukrzycy i raka.

Czytaj też:
Zaskakujące korzyści odżywcze kasztanów. Jak je przyrządzić w domu?

Źródło: healthline.com
 0

Czytaj także