Przeziębienie w ciąży – jak je leczyć, aby nie zaszkodzić dziecku?

Przeziębienie w ciąży – jak je leczyć, aby nie zaszkodzić dziecku?

Dodano: 1
Przeziębiona kobieta
Przeziębiona kobieta Źródło: Pexels / Andrea Piacquadio

Przeziębienie w ciąży zdarza się bardzo często, ponieważ organizm przyszłe mamy jest narażony na działanie wirusów. Można jednak wiele zrobić, by się przed nim ochronić i nie jest to wcale takie trudne. Co robić, by unikać przeziębień i infekcji w czasie oczekiwania na maluszka?

Jak rozpoznać przeziębienie w ciąży?

Przeziębienie w ciąży zazwyczaj objawia się podobnie. Pojawiają się nieżyt nosa, katar, kaszel, osłabienie mięśni, może wystąpić również stan podgorączkowy. Warto pamiętać, że przeziębienie to infekcja wirusowa, która przenosi się drogą kropelkową. W sezonie jesienno-zimowym lepiej jest unikać zatłoczonych miejsc, dużych sklepów czy komunikacji miejskiej, w której łatwo można złapać przeziębienie.

Jeśli objawy przeziębienia utrzymują się dłużej niż 3 dni, powinniśmy wdrożyć domowe leczenie. Pomagają one złagodzić uciążliwe objawy przeziębienia, a dodatkowo skrócić czas infekcji. Jeśli po około 7-10 dniach objawy nie znikają, a nasilają się, kaszel staje się mokry, a stan podgorączkowy zamienia się w gorączkę, należy skonsultować się z lekarzem.

Dlaczego w ciąży często się przeziębiamy?

W ciąży cały organizm kobiety pracuje inaczej. Układ immunologiczny działa ze zdwojoną siłą, chroniąc mamę i rozwijający się płód przed wirusami, bakteriami, grzybami i innymi patogennymi drobnoustrojami. Wahająca się gospodarka hormonalna sprawia jednak, że organizm jest częściej narażony na infekcje. Zwykłe przegrzanie organizmu, przesuszenie powietrza w domu czy nieodpowiednia ilość snu mogą przyczynić się do osłabienia naturalnej odporności, co sprzyja rozwojowi przeziębienia.

Na wzmocnienie organizmu warto stosować naturalne sposoby, do których zalicza się głównie zbilansowana dieta oraz dieta bogata w witaminę C i witaminę D. Dobrze jest jeść jak najwięcej warzyw i owoców bogatych w witaminy, pić dużo wody i dbać o to, by powietrze w mieszkaniu nie było zbyt suche. Do picia najlepsza jest naturalna woda źródlana, ale można również sięgnąć po herbaty z dodatkiem miodu czy imbiru, które zabezpieczą organizm przed wyziębieniem i wspomogą naturalną odporność.

Przeziębienie w ciąży - objawy

Przeziębienie w ciąży powoduje:

  • ból głowy
  • ból gardła
  • suchy kaszel
  • kaszel mokry
  • stan podgorączkowy

Przeziębienie w ciąży – ból głowy i gorączka

W czasie przeziębienia temperatura ciała zazwyczaj nie sięga wyżej niż 38 stopni Celsjusza. Mogą pojawić się bóle głowy, bóle gardła, bóle mięśni. Aby pomóc sobie zwalczyć te objawy, warto skorzystać ze sprawdzonych sposobów.

W przypadku stanu podgorączkowego kluczowe jest właściwe nawadnianie. W ciąży lepiej nie sięgać na własną rękę po różnego rodzaju zioła, nawet herbatkę z lipy. Sprawdzą się natomiast herbatki owocowe i herbatki ziołowe, np. herbata z czarnego bzu czy z imbiru z dodatkiem miodu. Dobrą metodą jest również robienie chłodnych okładów.

Jeśli domowe sposoby nie przynoszą ulgi, można sięgnąć po paracetamol. To lek bezpieczny dla kobiet ciężarnych. Innych leków nie powinny zażywać kobiety w ciąży bez kontroli lekarza.

Nawilżaj śluzówki przy przeziębieniu w ciąży

Bardzo ważne jest, aby w czasie przeziębienia nawilżać śluzówki. Pomaga to nie tylko oczyścić nos z wirusów i z alergenów, ale również nawilżyć błonę śluzową gardła. Dzięki temu szybciej oczyszczają się drogi oddechowe, a gardła mniej boli. Wysuszona i podrażniona błona śluzowa gardła powoduje nieprzyjemną chrypkę i suchość, dlatego warto jej zapobiegać.

Aby leczyć przeziębienie i nawilżyć śluzówki, warto stosować inhalacje. Inhalacje solą fizjologiczną (lub z soli z dodatkiem kwasu hialuronowego) świetnie rozrzedzają zalegającą w nosie i w zatokach wydzielinę, a dodatkowo nawilżają gardło. Takie inhalacje są bezpieczne dla mamy i dla dziecka.

Jeśli nie mamy w domu inhalatora, warto dbać o to, by powietrze w mieszkaniu nie było zbyt suche. Co to znaczy? Dobrze jest regularnie wietrzyć wszystkie pomieszczenia, a także nie odkręcać grzejników, kiedy nie trzeba. Temperatura do spania w sypialni nie powinna przekraczać 18-20 stopni. Wysuszona śluzówka łatwiej ulega uszkodzeniom, szybciej też wnikają w nią wirusy.

Metodą nawilżania śluzówek jest również... picie dużych ilości wody. W ciąży trzeba szczególnie o to dbać i wypijać co najmniej 2,5 litra dziennie. W czasie przeziębienia w ciąży dobrze jest sięgnąć po ciepłą wodę z cytryną czy miodem - taki napój łatwiej się pije przez podrażnione gardło.

Sposoby na walkę z katarem podczas przeziębienia w ciąży

Dobrą metodą na katar w ciąży (oprócz inhalacji) są również irygacje. Płukanie nosa i zatok roztworem soli fizjologicznej może przynieść szybką ulgę i nie tylko rozrzedzić zalegającą wydzielinę, ale również zmniejszyć ból głowy. Po takim płukaniu nie należy wychodzić na zewnątrz ani kłaść się w płaskiej pozycji przez około 2 godziny.

Do płukania nosa i zatok warto użyć specjalnej butelki dostępnej w aptece. Ma ona odpowiednią końcówkę, którą wkłada się do nosa, by wykonać irygację. Płukanie zatok jest bezpieczne dla mamy i dziecka, może szybko poprawić samopoczucie w ciąży.

Jak leczyć przeziębienie? Na katar pomoże też aromaterapia. Olejki eteryczne ułatwiają oddychanie, udrażniając nos. Kilka kropli olejku sosnowego lub eukaliptusowego można rozpylić w kadzidełku albo na spodeczku wypełnionym bazowym olejem (np. oliwką). Taka aromaterapia również pomaga skrócić czas przeziębienia.

Domowe metody na przeziębienie w ciąży

Do domowych metod na przeziębienie w ciąży należą jeszcze kąpiele z użyciem ciepłej wody. Warto pamiętać, że ciężarne nie powinny brać gorących kąpieli, ponieważ niosą one ryzyko wywołania przedwczesnego porodu. Ciepła kąpiel z dodatkiem soli emskiej albo morskiej oraz ulubionego olejku eterycznego może poprawić samopoczucie, zwalczyć ogólne osłabienie, rozluźnić mięśnie i udrożnić zatkany nos, a zatem zwalczyć katar. Nie powinna ona jednak trwać dłużej niż 15 minut.

Na przeziębienie w ciąży pomocne mogą być również płukanki na gardło. Można je zrobić z dodatkiem soli kuchennej albo płynu do płukania gardła. Takie płukanki najlepiej jest robić na noc, by płyn zwalczył ból gardła i zniszczył patogenne bakterie. Jeśli chcesz ukoić bolące gardło, wypij kubek gorącej herbaty z dodatkiem soku malinowego lub różanego, miodu, plasterkiem rozgrzewającego imbiru oraz cytryny. To nie tylko świetnie rozgrzewa, ale też rozrzedza wydzielinę zalegającą w nosie.

Pamiętajmy również, że jeśli ciężarna nie ma gorączki i nie czuje się bardzo źle, nie powinna rezygnować ze spacerów. Świeże powietrze udrożni nos, obkurczając śluzówkę i przyniesie ulgę w oddychaniu. Spacer dotlenia organizm, pomaga zapewnić dobre samopoczucie. Przy przeziębieniu, jeśli nie masz gorączki, nie musisz leżeć, ponieważ spacery nie niosą żadnego ryzyka dla dziecka. Jeśli występują inne dolegliwości (np. silne bóle mięśni) lepiej jednak zostać w domu.

O czym jeszcze warto pamiętać? O stosowaniu jednorazowych chusteczek higienicznych. Zużyte chusteczki od razu wyrzucaj i nie stosuj ich ponownie, ponieważ znajdują się na nich wirusy.

Jak uchronić się przed przeziębieniem?

Aby wzmocnić naturalną odporność organizmu w ciąży, warto zadbać o siebie w tym czasie i prowadzić zrównoważony i zbilansowany tryb życia. Odpowiednia ilość aktywności fizycznej na powietrzu, snu, a także stosowanie zdrowej i zrównoważonej diety mogą znacząco zmniejszyć ryzyko złapania infekcji. W czasie ciąży dobrze jest sięgać po produkty wzmacniające odporność, do których zaliczają się m.in. cebula czy czosnek. Przyszła mama może pić rosół i domowe zupy warzywne, które dobrze rozgrzewają organizm i mogą stanowić też lek na lekkie przeziębienie. Oprócz tego warto dodawać czosnek do potraw, który jest naturalnym antybiotykiem wzmacniającym odporność.

Można również zaprzyjaźnić się z naturalnymi wspomagaczami odporności, m.in. z octem jabłkowym. Ocet jabłkowy zawiera witaminy z grupy B, witaminę C, kwas foliowy, potas, magnez, oddziałując korzystnie na mikroflorę jelitową i zwalczając patogenne bakterie. Można go wykorzystać również do płukania gardła.

Warto również regularnie pić syrop z cebuli. To wspaniały wspomagacz odporności, który można bardzo szybko przygotować w domu. Aby go zrobić, wystarczy obrać jedną cebulę, pokroić na kawałki, dodać łyżeczkę miodu lub zasypać 2 łyżkami cukru. Następnie należy poczekać aż cebula puści sok i zacznie działać, wzmacniając układ odpornościowy. Taki syrop można pić kilka razy dziennie, by zwalczyć kaszel, a także wspomóc organizm w walce z przeziębieniem. Regularne picie syropu z cebuli jest zalecane nie tylko w trakcie przeziębienia, ale też w celu wzmocnienia odporności.

Na kaszel dobry jest również syrop z buraka, który również jest bogaty w witaminy i minerały. Można go także przygotować w domu z buraka ugotowanego, startego na tarce i wymieszanego z miodem.

Jeśli domowe sposoby nie przynoszą rezultatu, skorzystaj z porady lekarza. W ciąży lepiej konsultować każdą wątpliwość, by nie narażać dziecka. Nie należy również zapominać, że zdarzają się sytuacje, w których przeziębienie w ciąży przeradza się w poważniejszą chorobę. W przypadku niewłaściwego leczenia lub nadkażenia bakteriami może dojść do infekcji bakteryjnej, która będzie wymagała antybiotykoterapii, co jest już niebezpieczne w ciąży.

1. Sięgaj po produkty z błonnikiem

Aby zapobiec przeziębieniu, warto stosować zdrową i zbilansowaną dietę. Powinny się w niej znajdować owoce i warzywa, chude mięso, ryby, zdrowe tłuszcze, produkty pełnoziarniste. Warto zwrócić uwagę na udział błonnika w diecie.

W ciąży układ trawienny kobiety spowalnia, co może stać się przyczyną nawracających zaparć i problemów z wypróżnianiem. Duża dawka błonnika nie tylko wspiera pracę układu trawiennego i jelit, ale także dba o kondycję mikroflory jelitowej, a zatem przyczynia się do wzmocnienia naturalnej odporności. Pomaga też oczyścić organizm ze złogów i wirusów.

2. Pamiętaj o tłuszczach roślinnych

Dla prawidłowej odporności ważny jest także udział tłuszczy roślinnych w diecie. Oleje, oliwa z oliwek czy awokado nie tylko dostarczają kwasów Omega-3, poprawiających pracę mózgu i serca, ale też sprzyjają wchłanianiu witaminy D, która rozpuszcza się w tłuszczach. Odpowiada ona za prawidłową pracę układu odpornościowego.

3. Nie przegrzewaj organizmu

Aby właściwie dbać o organizm, nie należy go przegrzewać. Nieodpowiednie ubieranie w stosunku do pogody lub utrzymywanie w mieszkaniu zbyt wysokiej temperatury mogą przyczyniać się do rozwoju infekcji, a także do ich nawracania. Dlatego w ciąży zawsze ubieraj się na cebulkę, a gdy poczujesz, że robi ci się zbyt ciepło, zdejmij z siebie jedną warstwę ubrań. W ten sposób możesz kontrolować temperaturę i zapobiegać przegrzaniu.

Dbaj również o odpowiednią temperaturę w pomieszczeniach. Najbardziej optymalną jest 21-22 stopni. Do spania temperatura może być niższa, ponieważ to korzystnie działa na serce. Nie odkręcaj kaloryferów maksymalnie, gdy temperatura na zewnątrz jest na plusie i dbaj o to, by powietrze w domu było wilgotne.

4. Sięgaj po domowe środki na odporność

Niezależnie od tego, czy jesteśmy chorzy czy zdrowi, warto w sezonie jesienno-zimowym wzbogacić dietę w produkty, które są bogate w witaminę C, polifenole i substancje wzmacniające odporność. Miód, imbir, sok malinowy, sok z czarnego bzu, cebula, czosnek, kiszonki to naturalni sprzymierzeńcy układu immunologicznego. Warto po nie sięgać jak najczęściej.

5. Unikaj skupisk ludzkich

W ciąży lepiej jest dmuchać na zimne, tym bardziej, że mamy pandemię koronawirusa. Z tego względu lepiej unikać gwarnych i zatłoczonych miejsc, gdzie łatwo złapać zarazki. Zamiast zakupów w galerii handlowej lepiej jest zdecydować się na te online, a na kawę z przyjaciółką wybrać malutką kawiarnię zlokalizowaną gdzieś na uboczu niż dużą kawową sieciówkę pełną ludzi. Takie unikanie tłocznych miejsc może pomóc uchronić się przed infekcjami.

Czytaj też:
Anemia w ciąży jest niezwykle groźna. Pomoże tzw. superbiałko?

 1

Czytaj także