COVID-19: Użytkownicy mediów społecznościowych są skłonni uwierzyć w fałszywe informacje

COVID-19: Użytkownicy mediów społecznościowych są skłonni uwierzyć w fałszywe informacje

Dodano: 
Facebook
Facebook Źródło: Shutterstock / Chinnapong
Nowe badanie przeprowadzone przez naukowców z McGill University wykazało, że ludzie, którzy otrzymują wiadomości z mediów społecznościowych, częściej mają błędne wyobrażenie o COVID-19. Ci, którzy konsumują bardziej tradycyjne media, mają mniej błędnych wyobrażeń i są bardziej skłonni do przestrzegania zaleceń dotyczących zdrowia publicznego, takich jak dystans społeczny.

W badaniu opublikowanym w Misinformation Review badacze przyjrzeli się behawioralnym skutkom narażenia na dezinformację, łącząc analizę mediów społecznościowych, analizę wiadomości i badania ankietowe. Przeszukali miliony tweetów, tysiące artykułów prasowych i wyniki ogólnokrajowej ankiety przeprowadzonej wśród Kanadyjczyków, aby odpowiedzieć na trzy pytania: Jak rozpowszechnione są dezinformacje dotyczące COVID-19 w mediach społecznościowych i tradycyjnych mediach informacyjnych? Czy przyczynia się do błędnych wyobrażeń na temat ? Czy to wpływa na zachowanie?

„Platformy takie jak Twitter i Facebook w coraz większym stopniu stają się głównym źródłem wiadomości i dezinformacji dla Kanadyjczyków i ludzi na całym świecie. Jednak w kontekście kryzysu, takiego jak COVID-19, istnieje dobry powód, aby martwić się o rolę, jaką konsumpcja mediów społecznościowych odgrywa rolę w zwiększaniu błędnych wyobrażeń” – mówi współautor Aengus Bridgman, doktor nauk politycznych na Uniwersytecie McGill pod kierunkiem Dietlind Stolle.

Konieczne spłaszczenie krzywej dezinformacji

Wyniki pokazały, że w porównaniu z tradycyjnymi mediami, fałszywe lub  są rozpowszechniane częściej na platformach mediów społecznościowych, takich jak Twitter. Naukowcy zwracają uwagę na dużą różnicę w zachowaniach i postawach ludzi, którzy czerpią informacje z mediów społecznościowych, w porównaniu z mediami informacyjnymi – nawet po uwzględnieniu danych demograficznych, a także czynników takich jak wiedza naukowa i różnice społeczno-ekonomiczne. Kanadyjczycy, którzy regularnie korzystają z mediów społecznościowych, rzadziej obserwują dystans społeczny i postrzegają jako zagrożenie, podczas gdy odwrotnie jest w przypadku osób, które czerpią informacje z mediów informacyjnych.

„Jest coraz więcej dowodów na to, że dezinformacja krążąca w mediach społecznościowych stanowi zagrożenie dla zdrowia publicznego” – mówi współautor Taylor Owen, profesor nadzwyczajny w Max Bell School of Public Policy na McGill University. „To sprawia, że ​​dla decydentów i platform mediów społecznościowych jeszcze ważniejsze jest spłaszczenie krzywej dezinformacji”.

Czytaj też:
Nowe ognisko koronawirusa w Chinach. Najwyższy wzrost zakażeń od marca

Opracowała i tłumaczyła:
Źródło: EurekAlert