COVID-19: wyzwanie dla osób z autyzmem. Jak zmieniło się ich życie?

COVID-19: wyzwanie dla osób z autyzmem. Jak zmieniło się ich życie?

Dodano: 
Zespół Aspergera to zaburzenie rozwojowe
Zespół Aspergera to zaburzenie rozwojoweŹródło:Fotolia / altanaka
Osoby z autyzmem mogą odczuwać stres emocjonalny w związku ze zmianami wywołanymi wybuchem COVID-19. Podczas pobytu w domu mogą mieć trudności z wykonywaniem codziennych zadań i napotykają więcej trudności niż zwykle, ponieważ ich codzienna rutyna została zakłócona.

Spektrum autyzmu (ASD) to diagnoza odnosząca się do szeregu zaburzeń neurorozwojowych. Osoby, które zmagają się ze spektrum autyzmu, mają problemy z komunikacją, interakcjami społecznymi czy ograniczoną liczbą zainteresowań. Stan objawia się inaczej w zależności od osoby. Niektórzy mogą mieć trudności z wyrażaniem siebie lub czytaniem uczuć i wskazówek emocjonalnych innych ludzi. Zasadniczo nie ma jednolitego doświadczenia, które definiowałoby ludzi w spektrum autyzmu. Oznacza to, że podobnie jak w przypadku całej populacji COVID-19 wpłynął na każdego inaczej.

Brak rutyny przyczyną niepokoju

Zoe Gross, dyrektor ds. Operacji w Autistic Self Advocacy Network (ASAN), organizacji non-profit działającej na rzecz osób z autyzmem twierdzi, że ​​wiele takich osób może teraz odczuwać stres emocjonalny na skutek zmian wywołanych pandemią. Wykonywanie codziennych zadań może być dla nich trudniejsze, a nawet doprowadzić do samookaleczenia lub agresji. „Jest element stresu, który polega na tym, że nie wiadomo, kiedy i jak skończy się obecna sytuacja” – powiedziała.

Donna Murphy, wiceprezes ds. Programów klinicznych w Cincinnati Children zauważyła, że ​​wiele osób z autyzmem znajduje komfort w codziennym porządku dnia. W zależności od poziomu rozwoju, zrozumienie, dlaczego rutyna została zakłócona, może powodować niepokój. Jest to problem relatywny dla wszystkich ludzi. Niektóre osoby mogą potrzebować opracowania nowego harmonogramu i rutyny, które pasowałyby do ich obecnego stylu życia. Mogą to być zapisane harmonogramy lub listy codziennych czynności.

Zmiany w codziennym życiu, takie jak dezynfekowanie rąk lub ograniczenie kontaktów z innymi, mogą być trudne dla osób, które są niepełnosprawne intelektualnie. Eksperci sugerują, aby rodzice i najbliższe otoczenie osób z autyzmem starało się wykazać dużą empatię i cierpliwość, a także zapewniło szczególną opiekę w tym trudnym czasie.

Czytaj też:
Tani lek może pomóc w leczeniu objawów u dzieci z autyzmem