Jak strach zachęca do fizycznego dystansowania się podczas pandemii

Jak strach zachęca do fizycznego dystansowania się podczas pandemii

Dodano: 
Seniorka w sklepie
Seniorka w sklepie Źródło: Shutterstock / Africanstar
Chociaż na każdym kroku widzimy plakaty, zachęcające do dystansu społecznego, noszenia masek i dezynfekowania rąk, wciąż wiele osób nie przestrzega zasad. Dlaczego? I jak sprawić, by zaczeli?

Nowe badanie przeprowadzone przez naukowców z University of Houston Conrad N. Hilton College identyfikuje dwa kluczowe elementy przekazu – negatywność i antropomorfizm lub przypisywanie ludzkich cech przedmiotom nieludzkim – może poprawić perswazyjność apeli o zachowanie środków bezpieczeństwa.

Jak wynika z badania, którego współautorem jest profesor UH Priyanko Guchait i które opublikowano w The Service Industries Journal, dodanie zastraszających ludzkich atrybutów do niewidocznego koronawirusa, takich jak przerażająca czerwona twarz z długimi, ostrymi zębami i mackami, znacznie wzmacnia tę wiadomość.

„Nie wiemy, jak wygląda koronawirus, ponieważ go nie widzimy, więc jak ludzie mogą się go bać? Nadanie mu ludzkich cech i nadanie mu przerażającego wyglądu wzmacnia efekt w połączeniu z negatywnymi komunikatami” – powiedział Guchait.

Zastraszanie koronawirusem

Badacze zastosowali regulacyjną teorię ogniskowania, teorię perswazji w dziedzinie psychologii, która koncentruje się na kształtowaniu informacji w sposób negatywny lub pozytywny. Opierając się na hipotetycznym scenariuszu supermarketu, respondentom przedstawiono różne komunikaty dystansujące fizycznie, które były albo używane w języku prewencyjnym, albo promocyjnym – niektóre zawierały przerażającą twarz „Mr Deadly COVID-19”.

W wiadomościach prewencyjnych podkreślano potencjalne koszty i negatywne skutki: jeśli nie zachowasz fizycznego dystansu, możesz zarazić się i zagrozić swojemu życiu. W przeciwieństwie do tego komunikaty promocyjne podkreślały potencjalne korzyści i pozytywne wyniki: utrzymanie dystansu fizycznego chroni przed infekcją i zabezpiecza życie.

„Język prewencyjny był znacznie bardziej skuteczny w tym badaniu, ponieważ ludzi przekonuje utrata, zwłaszcza w sytuacjach wysokiego ryzyka związanych ze zdrowiem. To samo dotyczy wypadków drogowych, w których ludzie przestrzegają zasad, ponieważ wiedzą, że mogą umrzeć. Boją się i dlatego przestrzegają przepisów ruchu drogowego” – powiedział Guchait.

Czytaj też:
COVID-19: Dystans i maski to za mało

Opracowała i tłumaczyła:
Źródło: MedicalXpress