Rząd reanimuje Renault. Przelew na 5 miliardów euro zaakceptowany

Rząd reanimuje Renault. Przelew na 5 miliardów euro zaakceptowany

Renault Megane R.S. Trophy-R
Renault Megane R.S. Trophy-R Źródło: Renault
Francuski rząd wspomoże koncern Renault pożyczką w wysokości 5 miliardów euro, czyli da tyle, ile życzyła sobie państwowa firma.

O przyznaniu pożyczki poinformował minister gospodarki i finansów Francji Bruno Le Maire. Wcześniej mówił, że pieniądze wypłaci, jeśli Renault zaproponuje plan naprawczy. Tak się stało, koncern zdążył. Firma daje gwarancje dla pracowników fabryki w Maubeuge.

Koncern chciał przenieść produkcję Kangoo z zakładu Maubeuge do fabryki w Douai, ale teraz „nie zapadną żadne decyzje dotyczące przeniesienia działalności, dopóki plan nie zostanie zaakceptowany przez wszystkich”, jak poinformowało ministerstwo gospodarki.

W przyszłym tygodniu zaczną się negocjacje ze związkowcami, którzy protesty w Mauberge zaczęli natychmiast po ogłoszeniu planu, który zakłada zwolnienie około 15 tys. osób na całym świecie, w tym 4,6 tys. we Francji oraz restrukturyzację sześciu fabryk we Francji.

Renault ogłosiło plan ratunkowy, który ma pomóc zaoszczędzić 2 miliardy euro. Na czym polega plan Renault?

Przyjęty cel redukcji kosztów o ponad 2 miliardy euro w ciągu trzech lat. Ma przywrócić konkurencyjność Renault i zapewnić długoterminowy rozwój w ramach sojuszu z Nissanem i Mitsubishi.

Projekt planu zakłada uproszczenie procesów, zmniejszenie różnorodności komponentów pojazdów i dostosowanie mocy produkcyjnych. Zakłada wzmocnienie odporności firmy na niesprzyjające warunki poprzez wygenerowanie cash flow. Stawia na zwiększenie efektywności działania i rygorystyczną dyscyplinę w wykorzystaniu zasobów.

Renault „zamierza również dostosować zatrudnienie do stanu umożliwiającego powrót do rentownego i trwałego wzrostu, niemniej zobowiązuje się do przeprowadzenia tego procesu we wzorcowym dialogu z partnerami społecznymi i lokalnymi władzami”. To słowa oznaczające zwolnienia grupowe.

Renault chce rozłożyć zwolnienia na trzy lata i objąć nimi 4 600 stanowisk pracy we Francji oraz ponad 10 tys. miejsc pracy w innych krajach świata.

A oto najważniejsze elementy projektu:

  • Poprawa efektywności i zmniejszenie kosztów projektowych poprzez wykorzystanie dorobku sojuszu Renault-Nissan-Mitsubishi – na kwotę 800 milionów euro
  • Racjonalizacja projektów i zmniejszenie różnorodności komponentów, zwiększenie standaryzacji i program „leader-follower” w ramach sojuszu (pisaliśmy o nim szczegółowo).
  • Optymalne wykorzystanie zasobów: koncentracja prac rozwojowych nad strategicznymi technologiami w ośrodkach projektowych w regionie Ile-de-France.
  • Optymalne wykorzystanie zagranicznych ośrodków badawczo-rozwojowych i podwykonawców.
  • Optymalizacja infrastruktury przemysłowej – na kwotę 650 milionów euro
  • Przyspieszenie transformacji zakładów produkcyjnych poprzez upowszechnienie narzędzi przemysłu 4.0.
  • Usprawnienie procesów projektowych – przyspieszenie digitalizacji.
  • Światowe zdolności produkcyjne Grupy Renault zostaną obniżone z 4 milionów samochodów w 2019 roku do 3,3 miliona w 2024 roku.
  • Dostosowanie stanu zatrudnienia.
  • Zawieszenie projektów rozbudowy mocy produkcyjnych w Maroku i Rumunii.
  • Zbadanie możliwości dostosowania mocy produkcyjnych w Rosji, zbadanie racjonalizacji produkcji podzespołów mechanicznych w Korei Południowej i skrzyń biegów w Turcji.
  • Zwiększenie efektywności pionów wsparcia – na kwotę 700 milionów euro.
  • Optymalizacja kosztów ogólnozakładowych i marketingu.

Czytaj też:
Zaczęły się strajki. Renault chce zwolnić 15 tys. osób, pracownicy protestują
Czytaj też:
Motoryzacyjny sojusz będzie działał po nowemu. Auta firm staną się do siebie podobne