Co trzecia firma chce kupować auta. Idzie lepsze

Co trzecia firma chce kupować auta. Idzie lepsze

Skoda Scala
Skoda Scala Źródło: Skoda
Firmy się obawiają, sytuacja jest trudna, ale o inwestowaniu nie zapominają. Jedna trzecia chce kupować samochody osobowe.

Koronawirus nie oszczędził polskich przedsiębiorców, wielu z nich mierzy się ze spadkami przychodów czy opóźnieniami w płatnościach od kontrahentów lub klientów. Są jednak firmy, które mimo trudnej sytuacji i niepewnej przyszłości, nie zwalniają tempa i nie rezygnują ze swoich planów, także tych inwestycyjnych.

Z tzw. barometru COVID-19 przygotowanego przez EFL wynika, że 1 na 7 przedsiębiorstw planuje inwestycje w środki trwałe. 81 proc. firm zamierza kupić maszyny i urządzenia, 44 proc. samochody ciężarowe, 39 proc. samochody dostawcze, a 35 proc. auta osobowe. Eksperci EFL i Carefleet zwracają uwagę, że w obecnej sytuacji więcej firm niż dotychczas stoi jednak przed dylematem – kupić nowy sprzęt czy poszukać oszczędności i zakupić używany. – Perspektywa nabycia sprzętu na rynku wtórnym jest bardzo kusząca, szczególnie teraz, kiedy budżety inwestycyjne polskich przedsiębiorców zdecydowanie się skurczyły. Przed finalną decyzją istotne jest określenie parametrów ważnych z punktu widzenia nabywcy. W pierwszej kolejności pod lupę warto wziąć dostawcę towaru. Z pewnością wiarygodnym partnerem będzie firma leasingowa, która sprzedaje sprzęt tuż po zakończonych kontraktach – twierdzi Krzysztof Maszczyk, zastępca dyrektora departamentu kredytów trudnych w EFL.

Jak podsumowuje IBRM Samar przedstawiciele branży leasingowej zwracają jednocześnie uwagę, że epidemia koronawirusa odbiła się negatywnie nie tylko na rynku nowych pojazdów, ale również tych używanych. – Marzec i kwiecień były miesiącami, w których bardzo drastycznie spadła sprzedaż samochodów używanych. Zwiększone zainteresowanie naszą ofertą pojazdów pokontraktowych odnotowaliśmy dopiero w maju, kiedy zostały zniesione obostrzenia. W czerwcu natomiast poziom sprzedaży był już porównywalny do tego, który osiągnęliśmy w analogicznym okresie 2019 roku – mówi Elżbieta Żychowicz, kierownik działu sprzedaży samochodów używanych w Carefleet.