Co czwarta ciężarna zmaga się z tym niedoborem. Jest niebezpieczny także dla dziecka
Materiał partnera

Co czwarta ciężarna zmaga się z tym niedoborem. Jest niebezpieczny także dla dziecka

Dodano: 
Floradix
Floradix / Źródło: Materiały prasowe
O tym, jak ważna w czasie ciąży jest suplementacja kwasu foliowego, wie każdy. O suplementacji żelaza mówi się rzadziej. Tymczasem nawet co czwarta ciężarna może się zmagać z jego niedoborem, którego lekceważyć nie wolno.

„Ma pani anemię. Musimy włączyć żelazo” - taka wiadomość podczas wizyty kontrolnej w czasie ciąży zmartwi każdą ciężarną pacjentkę. Chociaż niedobór żelaza jest w stanie błogosławionym, powszechny i absolutnie normalny, wzbudza niepokój. Niepotrzebnie, ponieważ z anemią można skutecznie walczyć. Najważniejsze, by jej nie bagatelizować.

Po co nam żelazo?

Krew, która krąży w naszych żyłach, dostarcza tlenu każdej tkance i organowi. W czasie ciąży dotlenia także macicę i odpowiada za prawidłowej funkcjonowanie łożyska. Aby jednak krew mogła związać tlen, musi znajdować się w niej żelazo, gdyż to ono jest nośnikiem tlenu. Gdy zmagamy się z niedoborem żelaza, cały organizm może być niedotleniony. Z tego właśnie wynikają charakterystyczne objawy anemii, jak uczucie zmęczenia, bóle głowy, problemy z koncentracją. Mogą one wystąpić także u kobiety ciężarnej, jednak trzeba pamiętać, że niedobór wpływa także na dziecko.

Dlaczego zapotrzebowanie na żelazo wzrasta w ciąży?

To czas, w którym dotleniony musi być nie tylko organizm matki, ale także płód. Ponieważ objętość krwi w czasie ciąży zwiększa się, zapotrzebowanie na tlen także, może się okazać, że nasze standardowe, dzienne spożycie żelaza jest niewystarczające. O ile zjawisko to jest zupełnie naturalne, a niedobór występuje często, nie wolno go ignorować - konsekwencją niedoboru żelaza w ciąży może być mała masa urodzeniowa i anemia u dziecka, przedwczesny poród a nawet poronienie. Warto wiedzieć, że niedobór żelaza jest szczególnie niebezpieczny w III trymestrze, kiedy intensywnie rozwija się mózg. Utrzymanie odpowiedniego poziomu żelaza w ciąży jest konieczne dla prawidłowego rozwoju mózgu dziecka w zakresie rozwoju ruchowego i neurozozpoznawczego. Co ciekawe, w ostatnim trymestrze ciąży w wątrobie dziecka odkłada się pięć razy więcej żelaza niż u dorosłych. I to nie bez powodu - dziecko rodzi się z jego zapasem na sześć miesięcy.

W których produktach szukać żelaza?

Żelazo dzielimy na hemowe i niehemowe. Pierwsze jest lepiej przyswajalne i znajduje się w produktach pochodzenia zwierzęcego (np. wątróbka, dorsz, polędwica wołowa). Drugie znajdziemy w produktach roślinnych, takich jak biała fasola, szpinak, buraki, kasza gryczana. Niestety, żelazo niehemowe jest gorzej przyswajane, dlatego też weganie mogą być bardziej narażeni na wystąpienie anemii.

Suplementy diety z żelazem dla ciężarnych

Kobieta w ciąży powinna dostarczyć organizmowi ok. 2 mg żelaza dziennie. Nie jest to łatwe, ponieważ tylko 10 % żelaza zawartego w pokarmie się przyswaja. Żeby przyswoić 2mg żelaza, należy dostarczyć do organizmu aż 20 mg. Dlatego też wiele kobiet musi sięgnąć po suplementy diety. Nie wolno jednak przyjmować ich na własną rękę, choć są dostępne bez recepty. O suplementacji (i dawce) powinien zadecydować lekarz prowadzący na podstawie comiesięcznych badań.

Na rynku nie brakuje suplementów z żelazem, ale przy wyborze należy kierować się przede wszystkim składem – powinien być naturalny, bez alkoholu, sztucznych barwników, konserwantów, żadnych dodatków syntetycznych. Wymogi te spełnia Floradix Żelazo I Witaminy - tonik zawiera żelazo pod postacią glukonianu żelaza II, które jest formą szczególnie dobrze absorbowaną przez organizm. Ze względu na płynną formułę jest łatwy w użyciu i pomaga zachować równowagę żelaza i witamin B1, B2, B6, B12 i C w organizmie. Swoje właściwości odżywcze zawdzięcza unikalnej kompozycji wyciągów roślinnych z: marchwi, liści pokrzywy, szpinaku, korzenia perzu, kopru, alg oceanicznych, kwiatu malwy afrykańskiej. 29,4 % to kompozycja koncentratów soków owocowych z: gruszki, jabłek, winogron, czarnej porzeczki, jeżyn, wiśni, pomarańczy, cytryny, a także buraków.

Ponadto Floradix Żelazo i witaminy nie powoduje zaparć, a jest to jeden z najczęstszych skutków ubocznych suplementacji żelaza. W przypadku tego preparatu nie musimy się o to martwić.

Jak przyjmować żelazo?

Kobieta w ciąży powinna dostarczyć organizmowi ok. 2 mg żelaza dziennie. Nie jest to łatwe, ponieważ tylko 10 % żelaza zawartego w pokarmie się przyswaja. Żeby przyswoić 2mg żelaza, należy dostarczyć do organizmu aż 20 mg. Dlatego też wiele kobiet musi sięgnąć po suplementy diety. Nie wolno jednak przyjmować ich na własną rękę, choć są dostępne bez recepty. O suplementacji (i dawce) powinien zadecydować lekarz prowadzący na podstawie comiesięcznych badań.

Regularne przyjmowanie żelaza w zaleconej dawce to jedno. Warto też pamiętać, że niektóre produkty ułatwiają, a inne utrudniają jego przyswajanie. Walce z anemią (nie tylko w czasie ciąży) sprzyja przestrzeganie kilku zasad:

  • Po posiłku bogatym w żelazo należy unikać picia herbaty, kawy i coli – utrudniają jego wchłanianie. To samo dotyczy suplementu diety.
  • Wchłanianiu żelaza sprzyja witamina C. Znajdziemy ją m.in. w ziemniakach, pomidorach, zielonej pietruszce, papryce, cytrusach, czarnej porzeczce, truskawkach, kapuście.
  • Witaminy z grupy B także ułatwiają przyswajanie żelaza. Produkty, które warto łączyć z żelazem to m.in. brokuły, zielona sałata, suszone owoce, pestki dyni i słonecznika, produkty pełnoziarniste i warzywa strączkowe.

Czytaj także

 0