Czujesz ból podczas chodzenia? Nie powinieneś go ignorować

Czujesz ból podczas chodzenia? Nie powinieneś go ignorować

Dodano: 
Mężczyzna z bólem pleców
Mężczyzna z bólem pleców / Źródło: Fotolia / staras
Chodzenie jest dobrym sposobem na utratę wagi i poprawę kondycji. Jednak czasem może się zdarzyć, że zaczniesz odczuwać ból. Jakich rodzajów bólu nie należy ignorować i dlaczego?

Ból może być mylący. Czasami bóle związane z ćwiczeniami są normalne, jak w przypadku bólu mięśni dzień po ćwiczeniach. Jednak zdarzają się też sytuacje, które sprawiają, że zastanawiasz się, czy wszystko jest z tobą w porządku. A ból jest sposobem, w jaki twoje ciało mówi ci, że coś jest nie tak. Możesz na przykład zmagać się z wcześniejszymi urazami lub ćwiczyłeś i doznałeś kontuzji.

Zrozumienie, kiedy można zbagatelizować ból, a kiedy się nim zainteresować, może być trudne. Oto sześć przykładów bólu, którego nie powinieneś ignorować podczas spacerów – a ponadto to, co mogą sygnalizować objawy, których doznajesz i jak wrócić do bezpiecznego chodzenia.

I pamiętaj: jeśli kiedykolwiek odczuwasz ból w klatce piersiowej, ramionach lub ramionach, a także duszności, zawroty głowy, zimne poty lub nudności (a są to zazwyczaj potencjalne oznaki poważnych problemów sercowo-naczyniowych, takich jak zawał serca, których absolutnie nie wolno lekceważyć), niezwłocznie zasięgnij porady lekarza.

Czytaj też:
Nie tylko zdobi ogródek, ale także wspomaga nasze zdrowie. Co potrafi ostropest plamisty?

6 rodzajów bólu, których nie należy ignorować

1. Ból kolana wraz z opuchlizną
Może to być zapalenie ścięgna lub uszkodzenie ścięgna łączącego się z rzepką lub uszkodzone łąkotki, czyli tkanki łączne między kośćmi górnej i dolnej części nóg. Jeśli ból jest większy niż 6 na 10 w skali bólu i nie ustępuje po odpoczynku, udaj się do lekarza po diagnozę. Rekonwalescencja może obejmować ograniczenie ruchu, ale także codzienne rozciąganie. Zarówno zapalenie ścięgien, jak i problemy z łąkotką wynikają z napięcia mięśni i stawów lub z braku ruchu. Kiedy kostki lub biodra są napięte, kolana muszą to „nadrabiać” i często są nadmiernie obciążone, co powoduje ból kolana. Sprawdź też swoje buty. Źle dopasowane buty do chodzenia mogą źle obciążać ciało, pogarszając ból kolana.

2. Ból piszczeli
Może to być tzw. sztywna łydka, która powstaje w wyniku drobnych uszkodzeń naprężeniowych tworzących się wzdłuż goleni. Odpoczywaj – zwłaszcza jeśli przesadziłeś z ruchem. Zazwyczaj sztywna łydka pojawia się, gdy poruszasz się zbyt intensywnie, zbyt szybko (np. jesteś przyzwyczajony do spacerów po okolicy, a potem nagle w weekend pokonujesz truchtem kilka kilometrów). Jeśli ból utrzymuje się, fizjoterapeuta może pomóc w analizie wzorców chodu i opracować plan poprawy, abyś mógł uniknąć powrotu bólu goleni.

3. Rwanie w łydce
Jeśli odczuwasz w łydce skurcze lub jest ona zaczerwieniona, opuchnięta, czy nawet lekko ciepła przy dotyku, może to być zakrzepica żył głębokich. To właśnie wtedy powstaje zakrzep krwi w głębokich żyłach w nogach, a w rzadkich, ale zagrażających życiu sytuacjach, zator może przenieść się i dotrzeć do płuc. Udaj się do lekarza, aby zachować bezpieczeństwo. USG dopplerowskie w gabinecie lekarskim może wykazać, czy ten ból jest związany ze skrzepem, czy też ma bardziej charakter mięśniowo-szkieletowy. Jeśli masz zakrzepicę, twój doktor da ci rozrzedzające krew leki, które pomogą rozpuścić zakrzep i powstrzymać tworzenie się ich w przyszłości. Lekarz prawdopodobnie zaleci ćwiczenia nóg, aby zwiększyć przepływ krwi, a także niezbyt ciężkie aktywności ruchowe, takie jak chodzenie. Chodzenie jest kluczem do uniknięcia zakrzepów, a siedzenie przez długi czas w miejscu, po urazie dolnej części ciała lub operacji bioder lub nóg może zwiększyć ryzyko zakrzepów.

4. Ból pięty
Jeśli masz tępy ból w pięcie, który rozprzestrzenia się wzdłuż dolnej części stopy i pogarsza się, gdy stawiasz pierwsze kroki rano, podczas wchodzenia po schodach lub wznowieniu chodzenia po długim okresie siedzenia, jest to prawdopodobnie zapalenie powięzi podeszwy. Jest to podrażnienie tkanki łącznej, która rozciąga się od pięty do palców u stóp. Jeśli ostatnio zwiększyłeś dzienną liczbę kroków, rozważ zmniejszenie intensywności. Zapalenie powięzi podeszwy jest urazem spowodowanym nadmierną aktywnością, więc zwykle zaczyna się od za dużej ilości chodzenia lub ćwiczeń związanych z obciążeniem bez odpowiedniej stabilizacji i wsparcia mięśni w stopach. Jeśli nie wyhamujesz z aktywnością, możesz pogorszyć ból lub zacząć chodzić w nienaturalny sposób, co może spowodować jeszcze więcej obrażeń. Jeśli nadal czujesz ból po tym, jak się wycofałeś z aktywności, fizjoterapeuta może pomóc w rozciąganiu, a ortopeda może pomóc ustalić, czy potrzebujesz specjalistycznych wkładek.

5. Ból dolnej części pleców
Może to być napięcie mięśni w dolnej części pleców, a zatem napięcie lędźwiowe, które może wystąpić, jeśli nie twoja forma podczas chodzenia pozostawia wiele do życzenia. Ignorowanie bólu dolnej części pleców może sprawić, że plecy staną się jeszcze bardziej napięte, co spowoduje błędne koło i przyczyni się do utraty mięśni oraz zwiększonego osłabienia. Idź do fizjoterapeuty. Pomoże ci opracować ćwiczenia rozciągające, aby wzmocnić twoje plecy.

6. Ból w tylnej części nogi promieniujący aż do stopy
Może to być rwa kulszowa, ból podobny do tego, jak gdyby ktoś uderzał cię ostrym nożem. Wraz z mrowieniem, drętwieniem i skurczami mięśni spływającymi z tyłu nogi do stopy może to być też podrażnienie nerwu kulszowego. Może objawiać się jako dziwny skurcz mięśni lub uczucie kłucia wieloma igłami i często się pogarszać, gdy zaczynasz chodzić. Powtarzające się czynności, takie jak chodzenie, mogą powodować przesunięcia w dolnej części pleców, a z kolei zaciśnięty mięsień gruszkowaty, który ściska nerw kulszowy, wywołując fale uderzeniowe bólu nóg i stóp. Będziesz potrzebować pełnego badania, aby wskazać źródło bólu, ale ogólnie rwę kulszową leczy się przez kilka tygodni. Odpoczynek i niezbyt intensywny ruch, a także leki przeciwbólowe dostępne bez recepty oraz kojące okłady na ciepło i zimno mogą pomóc w międzyczasie zmniejszyć ból. Kręgarz może również pomóc.
Czytaj też:
Ile kalorii pozwala spalić przejście 10000 kroków?

Źródło: myfitnesspal.com
 0

Czytaj także