Naukowcy: „Zidentyfikowaliśmy nowy lek, który może zwalczać COVID-19”

Leki
LekiŹródło:FreeImages.com
Aprotynina, jak ogłosili naukowcy z trzech jednostek – Univeristy of Kent, Goethe-University we Frankfurcie oraz z Hannover Medical School, może leczyć COVID-19.

Aprotynina to substancja, której skuteczność w leczeniu COVID-19 badają trzy zespoły badawcze. Ich działaniami kieruje trzech naukowców: prof. Michael Michaelis i dr Mark Wass – obaj z Univeristy of Kent oraz prof. Jindrich Cinatl z Goethe-University. Ich dotychczasowe prace przyniosły obiecujące wyniki, które opublikowano w czasopiśmie medycznym „Cells”. Można je dokładnie przeanalizować w tekście dostępnym pod tym linkiem.

Aprotynina: czym jest?

Aprotynina to inhibitor proteaz serynowo-treoninowych, którego stosowanie jest dopuszczone m. in. w Rosji w przypadkach leczenia grypy. Postanowiono więc zbadać skuteczność aprotyniny i w leczeniu COVID-19. Jak zaznacza dr Michael Michaelis:

Aerozol aprotyniny jest wyjątkowo dobrze tolerowany przez pacjentów z grypą. W związku z tym może mieć szczególny potencjał w zapobieganiu ciężkiemu przebiegowi COVID-19, jeśli tylko zostanie odpowiednio wcześnie podany.

Jak działa aprotynina?

Badacze wykazali, że aprotynina wykazuje aktywność przeciwko SARS-CoV-2. Aprotynina zapobiega wnikaniu koronawirusa do komórek gospodarza poprzez hamowanie enzymu TMPRSS2 (seryny 2), który – jak już wcześniej wykazali naukowcy – jest niezbędny do rozmnażania się koronawirusa.

SARS-CoV-2 może zaatakować szpik kostny i zablokować tworzenie nowych erytrocytów