10 zdrowotnych postanowień noworocznych, w których masz szansę wytrwać

10 zdrowotnych postanowień noworocznych, w których masz szansę wytrwać

Dodano: 1
Dieta a zdrowie serca
Dieta a zdrowie serca / Źródło: Shutterstock
Postanowienia noworoczne łatwiej powziąć, niż w nich wytrwać. Jednak są też i takie, w przypadku których szansa na powodzenie jest bardzo duża. Oto 10 zdrowotnych postanowień noworocznych, w których prawdopodobnie wytrwasz.

Postanowienia noworoczne najczęściej wiążą się ze zdrowiem, a konkretnie z jedzeniem zdrowszych posiłków czy rozpoczęciem treningów. Nierzadko jednak plany te są tak restrykcyjne, że trudno w nich wytrwać. A tak być nie musi – poznaj listę postanowień, które najpewniej nie poskutkują brakiem realizacji.

10 zdrowotnych postanowień noworocznych

1. Siedź więcej, mniej się ruszaj

Niezależnie od tego, czy to z powodu pracy, czy z lenistwa – często siedzimy więcej niż się ruszamy, a to może prowadzić do wielu zdrowotnych konsekwencji, także zwiększonego ryzyka ogólnej śmiertelności. Podjęcie decyzji, by siedzieć mniej, jest łatwym i osiągalnym rozwiązaniem, które można dostosować do swojego trybu życia. Np. jeśli pracujesz przed komputerem, postanów, że po upływie każdej godziny będzie chodzić przez 5 minut lub raz na jakiś czas zrobisz sobie dłuższą 15-minutową przerwę.

2. Znajdź aktywność fizyczną, która sprawia ci przyjemność

Każdego roku ludzie wydają bardzo dużo pieniędzy na zakup pakietów treningowych czy karnety na siłownię (to przed pandemią) i później szybko rezygnują. Ćwiczenia stają się dla nich obowiązkiem, a nie przyjemnością. Warto więc robić coś, co sprawia przyjemność. Pospacerować po osiedlu, pojeździć na rowerze pół godziny przed pracą czy przez 15 minut poćwiczyć jogę.

3. Spędzaj więcej czasu na zewnątrz

Nawet w czasie pandemii jest to możliwe. A spędzanie czasu na świeżym powietrzu poprawia zdrowie poprzez łagodzenie stresu, polepszenie nastroju czy w końcu obniżenie ciśnienia krwi. Wystarczy odwiedzić lokalny park, przejechać się z rodziną do najbliższego lasu.

4. Ogranicz czas spędzony przed komputerem

Depresja, lęksamotność to, jak wskazują badania, częste skutki zbyt długiego przesiadywania przed ekranem komputerów i telefonów. Dlatego postanowienie, że chociaż o godzinę zmniejszy się ilość czasu spędzonego np. w mediach społecznościowych może poprawić samopoczucie.

5. Regularnie rób zakupy spożywcze

Posiadanie dobrze zaopatrzonej lodówki czy piwnicy/spiżarki jest niezbędne do przygotowywania zdrowych produktów. Jeśli nie jesteś przyzwyczajony/-a do robienia zakupów spożywczych postanów, że w roku 2021 częściej będziesz odwiedzać supermarkety czy lokalne targi.

6. Ogranicz spożywanie alkoholu

Zbyt częste sięganie po napoje wysokoprocentowe może przeszkodzić w osiągnięciu celów związanych ze zdrowiem i dobrym samopoczuciem. Wyznacz więc sobie rozsądny cel, np. ogranicz picie piwa w weekendy czy ustal limit napojów alkoholowych spożywanych w ciągu tygodnia.

7. Zrób sobie przerwę

Wakacje, nawet te krótkie, mogą w znaczący sposób poprawić samopoczucie i zredukować poziom odczuwanego stresu. Podejmij więc w nowym roku decyzję o wyjeździe z przyjaciółmi czy rodziną na własną rękę. Niezależnie od tego, czy podróżujesz na koniec kraju, czy do miejscowości obok, twój humor prawdopodobnie ulegnie poprawie.

8. Nie mów o sobie źle

A zwłaszcza o swoim ciele. Badania pokazują, że formułowanie negatywnych opinii na temat własnego wyglądu prowadzi do obniżenia samooceny, zarówno u kobiet, jak i u mężczyzn. Warto więc postanowić, że w roku 2021 nie będzie się mówiło źle o sobie samym.

9. Zadbaj o swoje zęby

Dbanie o zdrowie jamy ustnej powinno być dla nas ważne przez całe życie. Regularne szczotkowanie i nitkowanie zębów może pomóc zapobiegać chorobom jamy ustnej, takim jak choroby dziąseł, a także nieświeżemu oddechowi. Niektóre badania sugerują że choroby dziąseł mogą być powiązane z chorobą Alzheimerachorobami serca.

10. Odwiedź swojego lekarza

Regularne wizyty u ginekologa czy urologa, wykonywanie badania krwi pozwala wykryć choroby, zanim przejdą na stopień zaawansowany. Postaraj się więc odwiedzać wymienionych specjalistów oraz swojego internistę przynajmniej raz w roku.

Czytaj też:
Wytrwanie w postanowieniach noworocznych nie jest łatwe. Oto, co radzą naukowcy

Źródło: Healthline
 1

Czytaj także