Jak zadbać o zdrowie wątroby? 4 proste zasady

Jak zadbać o zdrowie wątroby? 4 proste zasady

Dodano: 
Ból brzucha
Ból brzucha / Źródło: Pixabay / HansMartinPaul
Wątroba jest niezwykle ważnym organem. Niestety nasz sposób życia często odbija się na jej funkcjonowaniu. Dowiedz się, jakie zmiany warto wprowadzić, by pomóc wątrobie się zregenerować.

Myśląc o funkcjach wątroby, skupiamy się głównie na tym, że walczy z alkoholem i cierpi z powodu nadmiaru tłuszczu w diecie. Tymczasem narządem ten pełni wiele, istotnych funkcji. Bierze udział w około 500 procesach: wytwarzania białek, przetwarzania składników odżywczych, produkcji hormonów, zwalczania infekcji, metabolizowania cholesterolu i glukozy i innych. Jak widać, wątroba jest wyjątkowo zapracowana, a my jeszcze dodatkowo utrudniamy jej prawidłowe funkcjonowanie, poprzez niezdrową dietę i nadmiar alkoholu.

Przeciążenie wątroby

Chociaż alkohol jest jednym głównych winowajców, tak naprawdę wątrobie szkodzi wiele rożnych rzeczy.

Do uszkodzenia wątroby prowadzi jednak wiele czynników. Są to m.in.:

  • alkohol,
  • nadmiar tłuszczu w diecie,
  • niektóre leki,
  • nadmiar składników odżywczych (np. witaminy A),
  • niedobór składników odżywczych,
  • niektóre zioła,
  • przetworzona żywność,
  • sztuczne słodziki,
  • palenie papierosów.

Nasz wątroba może wytrzymać naprawdę wiele, jednak nie ma sensu nieustannie wystawiać jej na próbę. Wcześniej czy później narząd ten się zbuntuje i zacznie wysyłać pierwsze sygnały, świadczące o jego niewydolności.

8 objawów przeciążonej wątroby

Oto najczęstsze objawy przeciążonej wątroby, które są jasnym komunikatem, że czas zatroszczyć się o ten narząd zanim będzie za późno:

  1. Powiększenie obwodu brzucha.
  2. Obrzęki.
  3. Problemy trawienne i żołądkowe.
  4. Żółtaczka.
  5. Zmiana koloru moczu.
  6. Swędzenie skóry.
  7. Krew w stolcu.
  8. Zmęczenie.

Jak zadbać o zdrowie wątroby?

1. Zacznij się zdrowiej odżywiać

Wątroba rozkłada tłuszcze, wspomaga produkcję białka i cukru oraz usuwa toksyczne substancje z krwi. Kiedy niezdrowo się odżywiamy, utrudniamy jej pracę. Warto więc zwiększyć spożycie nieprzetworzonej żywności, takiej jak warzywa i owoce. Skup się na żywności, która dostarcza duże ilości przeciwutleniaczy i błonnika, co może pomóc w odwróceniu uszkodzenia wątroby i chorób.

2. Ogranicz alkohol

A najlepiej odstaw go na jakiś czas, by wątroba mogła odpocząć. Noc intensywnego picia zmusza wątrobę do pracy w godzinach nadliczbowych, aby oczyścić ciało z trucizny.

3. Sięgnij po odpowiednie zioła

Istnieją zioła, które mogą pomóc zwiększyć wydajność wątroby, aby mogła przekształcić składniki odżywcze i usunąć więcej toksyn z organizmu. Lista obejmuje ostropest plamisty, świętą bazylię, korzeń mniszka lekarskiego czy korzeń lukrecji. Słyną z tego, że wspierają detoksykację organizmu, zwalczają bakterie, wyrównują poziomy płynów, zmniejszają problemy żołądkowo-jelitowe i zwalczają infekcje.

4. Zapanuj nad stresem

Przewlekły stres powoduje zmiany w osi podwzgórze-przysadka-nadnercza, co sprzyja reakcji zapalnej i może negatywnie wpływać na pracę wątroby. Słaba czynność wątroby związana ze stresem może następnie powodować mgłę mózgową, zawroty głowy, bóle głowy, skurcze, niewyraźne widzenie i zaburzenia trawienia.

Czytaj także

 0