Co potrafi witamina B3 i dlaczego jej niedobór jest groźny?

Co potrafi witamina B3 i dlaczego jej niedobór jest groźny?

Dodano: 
Suplementacja witaminy D
Suplementacja witaminy D / Źródło: Fotolia / puhhha
Witamina B3 (niacyna) jest jedną z witamin z grupy B, rozpuszczalnych w wodzie. Jak wszystkie pozostałe witaminy z tej grupy, ma ogromny wpływ na funkcjonowanie nerwów i mięśni. Dowiedz się więcej na temat tej witaminy i sprawdź, czy możesz cierpieć na jej niedobór.

Witamina B3 jest bardzo ważnym składnikiem odżywczym, niezbędnym do funkcjonowania całego organizmu. Jest również znana jako kwas nikotynowy, niacynamid i nikotynamid. Niacyna może pomóc obniżyć poziom cholesterolu, ułatwić zwalczanie zapalenie stawów i zwiększyć funkcję mózgu, a to tylko kilka jej właściwości. Niacyna jest rozpuszczalna w wodzie, więc nasze ciało jej nie magazynuje. Oznacza to również, że może wydalać nadmiar tej witaminy, jeśli przyjmujemy jej zbyt dużo. A jak ze wszystkim – zarówno nadmiar, jak i niedobór jest szkodliwy.

Niacyna – niedobór

Oto niektóre z objawów niedoboru niacyny:

  • splątanie i problemy z pamięcią,
  • zmęczenie,
  • stany depresyjne,
  • bóle głowy,
  • biegunka,
  • problemy skórne.

Poważny niedobór niacyny prowadzi do rozwoju choroby zwaną pelagrą. Jest to mało możliwe w krajach wysoko rozwiniętych, jednak szczególnie narażone są osoby bardzo niedożywione (może wystąpić np. u osób zmagających się z anoreksją) i uzależnione od alkoholu.

Niacyna – funkcje

Niacyna jest witaminą, która działa jako przeciwutleniacz i odgrywa rolę w sygnalizacji komórkowej i naprawie DNA.

Do podstawowych funkcji witaminy B3 zalicza się:

  • obniżanie poziomu cholesterolu LDL (zły cholesterol),
  • zwiększanie poziomu cholesterolu HDL (dobry cholesterol),
  • obniża poziom trójglicerydów,
  • zapobiega występowaniu chorób serca,
  • zwiększa funkcję mózgu,
  • zmniejsza ryzyko rozwoju cukrzycy typu 1,
  • poprawia funkcję skóry, chroniąc ją przed szkodliwym działaniem promieni słonecznych,
  • wspomaga leczenie zapalenia stawów.

Niacyna – dieta i suplementacja

Zalecana ilość niacyny zależy od wieku i płci. Mężczyźni potrzebują 16 mg dziennie, podczas gdy większość kobiet potrzebuje 14 mg dziennie. Na rynku nie brakuje suplementów diety z witaminą B3, można znaleźć ją również w kompleksowych suplementach, zawierających witaminy z grupy B.

Wiele produktów spożywczych dostarcza niacynę, w tym ryby, drób, mięso, orzechy i rośliny strączkowe.

Czytaj także:
7 prostych, porannych nawyków, które sprzyjają odchudzaniu

Czytaj także