Nie pijesz kawy? Możesz mieć gorszy skład bakterii w jelitach

Nie pijesz kawy? Możesz mieć gorszy skład bakterii w jelitach

Ile kaw można zaparzyć w godzinę? Odpowiedź: 623 (fot. sxc.hu) Źródło: FreeImages.com
Nowe badania sugerują, że osoby pijące kawę mają zdrowsze składy bakterii w jelitach.

Coraz więcej odnotowuje się korzyści zdrowotnych z picia kawy. Picie jednej filiżanki może zwalczyć tłuszcz, złagodzić stany zapalne związane z otyłością, a nawet ochronić mózg na starość. Co więcej, picie co najmniej trzech filiżanek kawy dziennie może utrzymać tętnice w zdrowiu i elastyczności, zapobiegając gromadzeniu się wapnia i ryzyku zatykania. Kawa może również pomóc w walce z cukrzycą poprzez poprawę kontroli poziomu cukru we krwi i może utrzymać wątrobę w zdrowiu.

Czy można schudnąć, pijąc kawę?

Nowe badania nad kawą

„Poprzednio wykazano korzyści ze spożywania kawy w chorobach metabolicznych” – powiedział dr Li Jiao, jeden z autorów badania. „Postanowiliśmy zbadać, czy fitochemiczna kofeina w kawie byłaby przyczyną tego korzystnego efektu”. Naukowcy badali „związek między spożywaniem kofeiny a składem i strukturą mikroflory jelita grubego”. W tym celu poprosili 34 uczestników o poddanie się kolonoskopii przesiewowej i endoskopii w celu potwierdzenia stanu zdrowia ich okrężnicy.

Naukowcy uzyskali 97 biopsji błony śluzowej okrężnicy z różnych segmentów okrężnicy, wyekstrahowali DNA drobnoustrojów i przeprowadzili analizę sekwencjonowania rRNA 16s. Uczestnicy wypełnili kwestionariusz dotyczący częstotliwości podawania żywności, aby ocenić dzienne spożycie kawy. Zespół podzielił spożycie kawy na wysokie spożycie kawy – czyli co najmniej 82,9 mg dziennie – i niskie, czyli mniej niż 82,9 mg dziennie.

Niektóre bakterie jelitowe mogą przyczyniać się do raka jelit

Wpływ kawy na jelita

Analizy wykazały, że konsumenci dużych ilości kofeiny mieli wysoki poziom bakterii Faecalibacterium i Roseburia, ale niski poziom Erysipelatoclostridium – potencjalnie szkodliwego rodzaju bakterii. Zespół badawczy odkrył te skojarzenia niezależnie od wieku uczestników i jakości ich diety.

Nadmierny poziom Erysipelatoclostridium ramosum może być szkodliwy. Wcześniejsze badania na ludziach wiązały E. ramosum z zespołem metabolicznym, a badania na zwierzętach wykazały związek z podnoszeniem poziomu glukozy i transporterów tłuszczu w jelicie cienkim, co podnosi poziom otyłości wywołanej dietą.

Ponadto naukowcy w niniejszym badaniu odkryli wyższy poziom innych bakterii powszechnie wykrywanych w mikrobiomach jelitowych u osób spożywających dużo kawy. Bakterie te obejmowały Odoribacter, Dialister, Fusicatenibactor, Alistipes, Blautia i różne szczepy Lachnospiraceae.

Badanie miało jednak ograniczenia. Przeprowadzono je na 34 dorosłych mężczyznach, którzy mieli zdrowe jelita i przebywali w jednym szpitalu. Nie wiadomo, czy te wstępne wyniki wystąpiłyby u kobiet czy innych populacji. Naukowcy nie mogli też ustalić, czy polifenole lub inne związki zawarte w kawie mogą również częściowo wyjaśniać ten związek.

Bakterie jelitowe przyczyniają się do otyłości u dzieci