Dlaczego warto jeść dynię? O tym mogłeś nie wiedzieć

Dlaczego warto jeść dynię? O tym mogłeś nie wiedzieć

Dodano: 
Dynie
Dynie Źródło: Unsplash / Justin Lynch
Dynia jest królową sezonu jesiennego. Znajduje szerokie zastosowanie w kuchni, a po wydrążeniu sprawdzi się jako gustowny lampion. Jakie właściwości prozdrowotne ma dynia? Wyjaśniamy, dlaczego warto włączyć ją do diety.

Jednym z założeń zdrowego odżywiania jest sięganie po produkty sezonowe. Przykładowo: wiosną powinniśmy wybierać nowalijki, latem truskawki czy bób, a jesienią śliwki i właśnie dynię. Stragany uginają się pod ciężarem tych intensywnie pomarańczowych warzyw. Dynie można kupić też właściwie w każdym supermarkecie. Mają różne kolory, kształty i rozmiary.

Właściwości odżywcze dyni

Według bazy danych żywności Departamentu Rolnictwa USA, w jednej filiżance dyni pokrojonej w kostkę, znajdziemy:

  • Kalorie: 30
  • Białko: 1,2 g
  • Węglowodany: 8 g
  • Tłuszcz: 0,1 g
  • Cukier: 3,2 g
  • Błonnik: 0,6 g
  • Sód: 1 mg

Dynia jest doskonałym źródłem wapnia, magnezu, fosforu, potasu i cynku. Na uwagę zasługują także pestki dyni, które zawierają mnóstwo cynku, witaminy E, błonnika, magnezu, fosforu, potasu, niacyny i zdrowych tłuszczy.

Dynia – właściwości prozdrowotne

  1. Dynie zawierają przeciwutleniacze, takie jak alfa-karoten, beta-karoten i beta-kryptoksantyna, które mogą neutralizować wolne rodniki, hamując je przed uszkodzeniem komórek. Tym samym dynia może chronić przed rozwojem nowotworów.
  2. Dynia jest bogatym źródłem beta-karotenu, który działa jak naturalny krem z filtrem. Zawiera również witaminy C i E, a także luteinę i zeaksantynę, które pomagają utrzymać skórę w dobrej kondycji i zdrowiu.
  3. Dynia jest również jednym z najlepszych źródeł luteiny i zeaksantyny, dwóch związków związanych z niższym ryzykiem związanego z wiekiem zwyrodnienia plamki żółtej i zaćmy. Dodatkowo zawiera duże ilości witamin C i E, które działają jako przeciwutleniacze i mogą zapobiegać uszkodzeniom komórek oka przez wolne rodniki.
  4. Dynia jest bogata w witaminy A i C, które mogą pomóc wzmocnić układ odpornościowy. Na uwagę zasługuje także duża ilość witaminy E, żelaza i kwasu foliowego, które również wspierają układ immunologiczny.
  5. Dynia jest dobrym źródłem potasu, witaminy C, błonnika i przeciwutleniaczy, które chronią układ sercowo-naczyniowy przed niektórymi chorobami.
  6. Dynia zawiera bardzo dużo składników odżywczych, a dodatkowo jest niskokaloryczna, dzięki czemu stanu idealny element diety odchudzającej. Sprzyja utracie kilogramów, nie powodując przy tym niedoborów.
  7. Co więcej, oferuje błonnik wypełniający jelita, który może pomóc obniżyć poziom cholesterolu i, oczywiście, pomaga utrzymać regularność wypróżnień.

QUIZ:
Ile wiesz na temat rozwoju dziecka?


Czytaj też:
Eliksir życia, czyli 3 najzdrowsze polskie owoce. Jedz je codziennie!

Źródło: Preventon/HealthLine
 0

Czytaj także