Czy jem za dużo cukru?

Czy jem za dużo cukru?

Dodano: 
Słodkie pączki
Słodkie pączki / Źródło: Pexels / Sharon McCutcheon
„Czy jem za dużo cukru?” – to pytanie zadaje sobie wiele osób, ale na ogół dopiero wtedy, gdy lekarz sugeruje zrzucenie kilku nadprogramowych kilogramów lub dopiero w momencie, gdy zaczynamy gorzej się czuć. Kiedy objawy daje nadmiar cukru w diecie? Co powinno zaniepokoić?

Niemalże w każdym produkcie spożywczych znajdziemy jakiś rodzaj cukru, a wiesz jemy go, choć nawet nie jesteśmy tego świadomi. Pomijając wszystkie oczywiste przekąski, jak słodycze, ciasta i ciasteczka czy słodkie napoje, cukier znajdziemy choćby w jogurtach, płatkach śniadaniowych czy owocach. Cukier, owszem, jest nam potrzebny, ponieważ nasz organizm używa go jako paliwa, jednak nadmiar cukru w diecie powoduje wzrost stężenia glukozy we krwi. To natomiast powoduje nagły wyrzut insuliny, która próbuje to stężenia obniżyć. Gdy ta już sobie nie radzi lub wtedy gdy organizm produkuje jej za mało bądź staje się na nią oporny, stężenie glukozy we krwi nie maleje, a efektem tego jest cukrzyca i niestety – ciągły apetyt na słodkie.

Czy jem za dużo cukru?

Każdy z nas powinien regularnie badać poziom cukru we krwi. Niezależnie od tego, czy są wskazania czy też nie. Bardzo często zdarza się, że cukrzyca wychodzi przypadkiem, podczas rutynowych badań. Jeśli nie jest w zaawansowanym stadium, można jeszcze nad nią zapanować, zmieniając swoje codzienne nawyki. Dlatego tak ważne jest, by słuchać swojego organizmu i obserwować go. Ciało wysyła pewne sygnały, które mogą świadczyć o nadmiarze cukru we krwi. Co powinno nas skłonić do zbadania poziomu cukru we krwi?

  • Często łapiesz infekcje? Może się tak dziać dlatego, że nadmiar glukozy we krwi osłabia układ odpornościowy i białe krwinki nie mogą skutecznie radzić sobie z różnymi patogenami.
  • Słodkie przekąski nie smakują ci już tak samo jak kiedyś? Nasz język przyzwyczaja się do smaków, do słodkiego również. Gdy spożywamy zbyt dużo słodkich produktów, bardzo szybko przestajemy odczuwać ich słodki smak. Potrzebujemy więcej i intensywniej – robi się błędne koło, ponieważ wydaje nam się, że wcale aż tyle słodkiego nie jemy.
  • Dostrzegasz u siebie tzw. mgłę mózgową? Cukier wpływa na neuroprzekaźniki w mózgu. W rozsądnych ilościach wspomaga pamięć, koncentrację, uczenie się. Gdy jest go za dużo, pojawiają się problemy.
  • Masz problemy skórne? Nadmiar cukru w diecie może powodować trądzik i stany zapalne, ale nie tylko. Nadmiar cukru wpływa również na kolagen, znajdujący się w skórze, co sprzyja powstawaniu zmarszczek.
  • Cierpisz z powodu nawracających infekcji grzybiczych? Nadmiar cukru w diecie sprzyja namnażaniu się grzybów – Candida albicans. Powodują one grzybicę układu pokarmowego, ale też pochwy.
  • Brakuje ci sił? Teoretycznie cukier powinien dodawać energii, jednak gdy w naszej krwi jest go zbyt dużo, pojawia się zmęczenie, ospałość, bóle głowy, problemy z koncentracją.

Jeżeli zauważasz u siebie te objawy, nie zwlekaj z badaniem poziomu cukru we krwi.

Czytaj także:
Cukrzyca nie pyta o wiek. Ale o styl życia – już tak

/ Źródło: Garden of Food / Daily Health Post/Health Line/Medical News Today

Czytaj także