Dieta dr Perricone – czy nadaje się dla każdego?

Dieta dr Perricone – czy nadaje się dla każdego?

Dodano: 
Nadwaga - ilustracja
Nadwaga - ilustracja / Źródło: Shutterstock / serdjophoto
Dieta dr Perricone (dieta probiotyczna) to jedna z modnych kuracji odchudzających, która oprócz redukcji zbędnych kilogramów ma także wpływać na ogólną poprawę zdrowia oraz samopoczucia. Jej głównym zadaniem jest też redukcja przewlekłych stanów zapalnych, które są przyczyną rozwoju wielu poważnych schorzeń m.in. nowotworów. Czy dieta probiotyczna jest bezpiecznym sposobem na odchudzanie?

Dieta probiotyczna uważana jest za absolutny hit wśród modnych kuracji odchudzających. Choć jest dość restrykcyjna, to dostarcza do organizmu ważne dla zdrowia probiotyki oraz niezbędne do namnażania się pożytecznych bakterii jelitowych prebiotyki. Polecana jest przede wszystkim dla osób, które chcą pozbyć się zbędnych kilogramów oraz zredukować przewlekły stan zapalny organizmu, który zwykle nie daje wyraźnych objawów chorobowych, ale jest przyczyną rozwoju wielu schorzeń.

Dieta dr Perricone – dieta dla zdrowia i urody

Probiotyki (pro bios – dla życia) to bytujące w naszych jelitach pożyteczne bakterie, które wpływają na funkcjonowanie układu pokarmowego oraz odgrywają ważną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu układu immunologicznego. Często zaburzenia flory bakteryjnej jelit objawiają się nie tylko dolegliwościami żołądkowymi i problemami trawiennymi, ale także nagłym osłabieniem odporności organizmu, które powoduje zwiększoną podatność na różne infekcje wirusowe i bakteryjne.

Dieta dr Perricone pozwala nie tylko poprawić stan zdrowia, ale także urodę, bo korzystnie wpływa m.in. na wygląd cery. Z tego względu uwielbiają ją kobiety, które w szczególności zwracają uwagę nie tylko na wygląd sylwetki, ale także skóry, której kondycja uzależniona jest m.in. od stanu zdrowia.

Dieta dr Perricone – zasady

Dieta probiotyczna, którą opracować doktor Perricone nie wymaga ciągłego liczenia kalorii, choć jest restrykcyjna, jeżeli chodzi o sięganie po produkty spoza listy żywności zalecanej i dopuszczonej do spożycia. Z codziennego menu należy bezwzględnie wyeliminować, m.in. żywność wysoko przetworzoną, słodycze, masło i margaryny do smarowania pieczywa, produkty z białej mąki, czerwone mięso, napoje gazowane, alkohol, kawę oraz wszelkie produkty o wysokim indeksie glikemicznym.

Główne zasady diety probiotycznej uwzględniają, m.in.:

  • codzienne picie na czczo ciepłej wody z sokiem z cytryny lub ziołami,
  • komponowanie codziennego jadłospisu na bazie produktów zawierających białko oraz produktów zawierających węglowodany, które cechuje niski indeks glikemiczny,
  • regularne spożywanie posiłków,
  • odpowiednią kolejność spożywania poszczególnych produktów, które wchodzą w skład posiłku,
  • codzienne spożywanie 5 porcji warzyw i owoców.

Wśród produktów zalecanych podczas stosowania diety dużą rolę odgrywa łosoś, dostarczające do organizmu naturalne prebiotyki czosnek oraz cebula, rośliny strączkowe, naturalny jogurt oraz nasiona, pestki, kiełki i orzechy. Produkty dopuszczone do spożycia to m.in. inne gatunki ryb słono i słodkowodnych, drób, jajka, produkty pełnoziarniste o niskim IG, większość warzyw i owoców, a także oliwki oraz tofu.

W czasie stosowania diety nie można zapomnieć o codziennej aktywności fizycznej (30 minut ćwiczeń każdego dnia), ale także odpoczynku i regeneracji organizmu, który zapewnia minimum 7-godzinny sen.

Ogromną rolę w czasie komponowania codziennego jadłospisu odgrywa jakość spożywanych pokarmów. Szczególnie problematycznym składnikiem mogą okazać się ryby, które niestety często zawierają sporo szkodliwych związków.

Czy dieta dr Perricone jest zdrowa?

Dieta ta na pewno opiera się na zdrowych produktach, jednak ze względu na sporą zawartość białka, może nie być odpowiednia dla każdego. W szczególności może ona szkodzić osobom, które cierpią na schorzenia nerek oraz zaburzania metaboliczne. Duży udział ryb w diecie może sprzyjać kumulowaniu się w ludzkim organizmie szkodliwych toksyn, które obecne są w rybach hodowlanych, a takie najczęściej dostępne są w naszych sklepach.

Plusem diety probiotycznej jest dostarczanie do organizmu naturalnych probiotyków i prebiotyków, które pozwalają zadbać o florę bakteryjną układu pokarmowego i korzystnie wpływają na stan zdrowia.

Dieta ta nie jest zaliczana do szczególnie szkodliwych lub niebezpiecznych, bo nie tylko uczy zdrowych nawyków żywieniowych, wymusza rezygnację z produktów odpowiedzialnych za pogorszenie stanu zdrowia (cukier, żywność wysoko przetworzona, alkohol, napoje gazowane, utwardzone tłuszcze, produkty o wysokim IG), ale także wymaga przestrzegania zasad higienicznego trybu życia.

Masz 40 lat? Lepiej odstaw te napoje:

Jogurt pitny
Probiotyki świetnie sprawdzają się do utrzymania dobrego zdrowia jelit, ale nie wtedy, gdy są wypełnione dużą ilością substancji słodzących. Niektóre 400-mililitrowe opakowania mogą dostarczać nawet 360 kalorii i 45 g cukru!

Tonik
Jeśli zamówisz w barze gin z tonikiem myśląc, że przezroczysty drink jest lepszy dla twojego brzucha niż różnobarwne napoje gazowane, zastanów się jeszcze raz. Zaledwie 375 ml toniku może dostarczyć nawet 124 kalorie i 32 g cukru.

Herbatka przeczyszczająca
Środki przeczyszczające sprawiają, że pędem zmierzasz do toalety, gdzie szybko pozbywasz się wszelkich składników odżywczych, witamin i minerałów, które być może wciąż znajdują się w jelitach i czekają na wchłonięcie do organizmu. Długotrwałe stosowanie środków przeczyszczających może prowadzić do niedoborów składników odżywczych, a nawet chorób. Istnieją lepsze i bezpieczniejsze sposoby na odchudzanie, a zażywanie środków przeczyszczających zdecydowanie nie jest jednym z nich.

Herbaty butelkowane
Herbata w najczystszej postaci jest jednym z najlepszych sprzymierzeńców odchudzania, jakie można znaleźć. Zawiera przeciwutleniacze, które usprawniają metabolizm, blokują powstawanie nowych komórek tłuszczowych, odpierają choroby i zmniejszają ryzyko udaru mózgu. Ale nie wszystkie herbaty są sobie równe, zwłaszcza te sprzedawane w butelkach. Jedno badanie wykazało, że musisz wypić 20 butelek kupionej w sklepie herbaty, aby otrzymać taką samą ilość przeciwutleniaczy, jaka jest obecna w jednym kubku tradycyjnej herbaty parzonej w domu. Ponadto większość herbat w butelkach ma brązowy odcień dzięki zabarwieniu ich karmelem (zamiast prawdziwej herbaty) i jest wypełniona większą ilością cukru niż niektóre ciasteczka.

Kawa w dużych ilościach
Podczas gdy filiżanka kawy lub dwie mogą dobrze wpłynąć na twój organizm, zastanów się dwa razy przed zamianą ich na kawę w dużych kubkach. Powód: może to spowodować kruchość kości. Osoba dorosła może bezpiecznie spożywać do 400 miligramów kofeiny dziennie (co jest tożsame z czterema filiżankami kawy), ale picie większych ilości może powodować wydalanie wapnia, co z czasem może prowadzić do osteoporozy. Unikanie nadmiaru kofeiny pomaga również zapobiegać niekomfortowym objawom odstawienia, takim jak bezsenność, bóle głowy i drażliwość.

Napoje dietetyczne
Co wspólnego mają wszystkie sztuczne barwniki i zamienniki cukru? Znajdują się w twoich ulubionych dietetycznych napojach gazowanych. Prawie wszystkie popularne napoje gazowane zawierają aspartam, sztuczny środek słodzący, który początkowo opracowano w celu wspomagania odchudzania, ale stwierdzono, że działa odwrotnie. Substytuty cukru, takie jak aspartam, są zaprojektowane w celu wspomagania odchudzania i zmniejszenia częstości występowania zespołu metabolicznego, ale wiele badań klinicznych i epidemiologicznych sugeruje, że te produkty nie działają zbyt dobrze i mogą w istocie pogorszyć sytuację.

Mleko odtłuszczone
Chociaż odtłuszczone mleko może zawierać skromną liczbę kalorii, to pamiętaj, że wiele witamin rozpuszcza się w tłuszczach. To oznacza, że ​​nie uzyskasz wszystkich korzyści ze składników odżywczych wymienionych na pudełku z płatkami, chyba że wybierzesz co najmniej mleko 1-procentowe. Warto także patrzeć na sposób produkcji. Niektóre ekologiczne mleka nie tylko smakują lepiej, ale także mogą mieć wyższy poziom kwasów omega-3 i CLA (sprzężonego kwasu linolowego), składnika odżywczego, który zwiększa odporność, poprawia masę kostną, a nawet redukuje tkankę tłuszczową.

Napoje energetyczne
Te chemiczne koktajle mogą dać chwilowy przypływ energii, ale są przy tym pełne szkodliwych substancji słodzących i są nawet bardziej żrące dla zębów niż zwykłe napoje gazowane. Po prostu powiedz im nie!

Niektóre koktajle proteinowe
Wypicie koktajlu proteinowego może być łatwym sposobem na uzupełnienie paliwa po treningu, ale upewnij się, że nie kupiłeś tego niewłaściwego. Wiele proszków białkowych producenci wysycają sztucznymi środkami słodzącymi, dodatkami chemicznymi i częściowo uwodornionymi olejami, które przyczyniają się do miażdżycy.
Czytaj też:
5 błędów zdrowotnych, które popełnisz przez ten weekend

 0

Czytaj także