Suplementy na miarę XXI wieku

Suplementy na miarę XXI wieku

Dodano: 
Suplementy diety
Suplementy diety / Źródło: Fotolia / xwinggames
O niedoborach pokarmowych i ich niebezpiecznych konsekwencjach mówi się wiele. O suplementach również. Pytanie, jak wybrać te, które faktycznie pomogą zlikwidować niedobór?

Dobrze zbilansowana i pełnowartościowa dieta, bazująca na świeżych warzywach i owocach, jest najlepszym sposobem na zachowanie zdrowia i uniknięcia niedoborów składników odżywczych. Czasem jednak nie jest to możliwe. I nie chodzi tylko o to, że wiele osób prowadzi niezdrowy tryb życia, sięga po śmieciowe jedzenie, a warzywa omija szerokim łukiem.

Organizm może przyswoić tylko pewną ilość składników odżywczych i mikro­elementów, które otrzymuje z pożywienia i suplementów. Przykładem może być żelazo, które wymaga połączenia z witaminą C, by mogło faktycznie zostać wykorzystane. Co więcej, wiele osób cierpi na zaburzenia wchłaniania, które towarzyszą niektórym chorobom (np. jelit), a często także pojawiają się w starszym wieku. Poza tym osoby dorosłe nierzadko spożywają mniej witamin A, C, D i E, a także wapnia i magnezu, niż wynosi ich zapotrzebowanie ze względu na ich wiek i płeć. Bywa, że rozpoczęcie suplementacji jest konieczne i zawsze warto ten temat omówić z lekarzem. Bo zarówno nadmiar, jak i niedobór są szkodliwe.

Rola suplementów

Witaminy, minerały i przeciw­utleniacze muszą dotrzeć do komórek i tkanek, aby zapewnić pożądane korzyści zdrowotne. Dlatego ważne jest, aby wybrać suplement w takiej formie, która poprawia wchłanianie składników odżywczych i sprawia, że są bardziej dostępne dla komórek. To niełatwe zadanie, dlatego zdarza się, że choć przyjmujemy suplementy, badania nadal pokazują niedobór. Oczywiście winna może być zbyt mała dawka albo niewłaściwe przyjmowanie.

Na biodostępność substancji wpływa wiele czynników, np. problemy trawienne czy niski poziom kwasu żołądkowego. Ponadto same suplementy różnią się pod względem dawki witamin, minerałów i przeciwutleniaczy, które oferują – niektóre zawierają ich więcej niż zalecana dzienna ilość, inne mniej. Mówiąc o biodostępności, warto więc zastanowić się także nad formą, w jakiej preparaty występują, np. czy są to suplementy liposomalne.

Liposom – co to takiego?

Liposom to mały pęcherzyk z fosfolipidów, klasy tłuszczów, które są głównym składnikiem strukturalnym błon komórkowych (samo słowo pochodzi od dwóch greckich wyrazów: „lipos” – tłuszcz oraz „soma” – ciało). Ma interesującą strukturę z pustym rdzeniem otoczonym dwiema warstwami fosfolipidów. Ta budowa sprawia, że liposomy są bardzo skutecznym nośnikiem dla leków i składników odżywczych, bo dostarczają je bezpośrednio do krwiobiegu i komórek.

Witamina C

Technologia liposomalna jest znana w farmacji, ponieważ od dawna jest wykorzystywana do produkcji leków. Liposomalne suplementy diety, choć jeszcze nie cieszą się dużą popularnością, mogą być skuteczniejsze niż tradycyjne suplementy w leczeniu niedoborów. Widać to choćby na przykładzie witaminy C. Teoretycznie każdy z nas przyjmuje ją z pożywieniem, a niektórzy dodatkowo w tabletkach – po kilka naraz. Tymczasem nasz organizm może wchłonąć tylko określoną ilość tej witaminy (warto wiedzieć, że np. palacze potrzebują jej więcej niż niepalący). W przypadku suplementu liposomalnego mikroskopijne bąbelki ochronnych kwasów tłuszczowych są wypełnione rozpuszczalną witaminą C, która jest chroniona przed sokami trawiennymi i szybko transportowana bezpośrednio do komórek, które jej potrzebują.

Suplementy liposomalne są odporne również na soki trawienne i sole żółciowe, a także roztwory alkaiczne, bakterie jelitowe i wolne rodniki. Dla tych, którzy mają problemy z połykaniem dużych tabletek, suplement w płynie będzie łatwiejszy do przyjęcia.

Aby jednak wybrać naprawdę dobry produkt, warto sprawdzić również, czy nie zawiera konserwantów, alergenów, barwników czy aromatów.

Witamina C

Wspomaga produkcję kolagenu, który jest najczęściej występującym białkiem w naszym organizmie, niezbędnym do prawidłowego funkcjonowania i zdrowia naczyń krwionośnych, kości, chrząstek, dziąseł, skóry i zębów. Ta witamina przyczynia się również do utrzymania odpowiedniego metabolizmu energetycznego, funkcji układu nerwowego i odpornościowego. Chroni komórki przed stresem oksydacyjnym, zwiększa przyswajanie żelaza, a nawet zmniejsza uczucie zmęczenia i znużenia. Jej naturalne źródła to warzywa i owoce, m.in.: natka pietruszki, papryka, brukselka, czarne porzeczki, truskawki i owoce dzikiej róży.

Witamina D

Niskie spożycie w diecie (zawierają ją tłuste ryby morskie i w niewielkiej ilości m.in. sery dojrzewające) oraz ograniczone nasłonecznienie – to dwa główne powody niedoboru. Niegdyś uważano, że witamina D bierze udział tylko w utrzymywaniu odpowiedniego poziomu wapnia i fosforu w organizmie (są potrzebne dla zdrowia kości i zębów), ale pojawia się coraz więcej badań wskazujących na to, że niedobór witaminy D jest związany z wieloma problemami zdrowotnymi. Jest niezbędna, jeśli chcemy mieć silny i zdrowy układ odpornościowy, bo jest potrzebna do uruchomienia wyspecjalizowanych białych krwinek pochłaniających bakterie i wirusy.

Glutation

Jest jednym z najsilniejszych przeciwutleniaczy, a ponieważ wytwarza go każda komórka organizmu, naukowcy często uważają go też za najważniejszy. Jest niezbędny do produkcji peroksydazy glutationowej, która chroni całe ciało przed uszkodzeniami oksydacyjnymi. Bez glutationu pozostałe ważne antyoksydanty, takie jak witamina C i E, nie mogą chronić organizmu przed chorobami. Poziom tego antyoksydantu może podwyższać spożywanie arbuzów, serwatki, ostropestu plamistego, żywności bogatej w siarkę (rukola, brokuły, kapusta) oraz selen (orzechy brazylijski, tuńczyk).

Kurkumina

Kurkumina jest aktywnym składnikiem występującym w kurkumie. Ma silne właściwości przeciwzapalne i jest doskonałym przeciwu tleniaczem, który neutralizuje szkodliwe rodniki sprzyjające procesom starzenia się. C echuje ją działanie ochronne dla komórek okrężnicy, skóry i piersi; jest skuteczna w leczeniu bólu stawów, obniża poziom cholesterolu, przynosi ulgę w dolegliwościach żołądkowo-jelitowych.

Okładka tygodnika WPROST: 9/2020
Artykuł został opublikowany w 9/2020 wydaniu tygodnika „Wprost”
Zamów w prenumeracie lub w wersji elektronicznej:

Czytaj także

 0