Grill na diecie – co i jak jeść, żeby nie przytyć, a może nawet schudnąć?

Grill na diecie – co i jak jeść, żeby nie przytyć, a może nawet schudnąć?

Dodano: 5
Grillowanie
Grillowanie / Źródło: Unsplash / Stephanie McCabe
Grill na diecie? Tak, ale tylko wówczas, gdy postawimy na zdrowe grillowanie. Dzięki przestrzeganiu kilku prostych zasad nawet dieta odchudzająca nie przeszkodzi nam w cieszeniu się wieczorem przy grillu. Co i w jaki sposób grillować, aby nie zaprzepaścić efektów stosowanej diety?

Grillowanie to drugi, ulubiony sport Polaków. Z niecierpliwością czekamy na pierwsze ciepłe dni, aby znowu raczyć się smacznymi potrawami. Niestety, odchudzanie nie zawsze musi iść w parze z kulinarnymi przyjemnościami, jednak wystarczą niewielkie modyfikacje, aby móc z czystym sumieniem spędzić czas podczas grillowania.

Czy na diecie można jeść potrawy z grilla?

Dieta odchudzająca nie wyklucza spożywania dań z grilla, jednak trzeba pamiętać, że nie wszystkie z nich są polecane podczas odchudzania. Zrezygnować trzeba przede wszystkim z tłustej kiełbasy, kaszanki oraz tłustych mięs np. karkówki. Na diecie nie jest także wskazane popijanie grillowanych dań napojami alkoholowymi, które dostarczają do naszego organizmu dużo pustych kalorii. Na cenzurowanym podczas odchudzania powinny także znaleźć się gotowe sosy do grillowanych potraw np. sklepowy ketchup, który zawiera sporo cukru, sosy na bazie majonezu i sosy barbecue. Można je zastąpić domowym ketchupem bez dodatku cukru, sosem czosnkowym oraz sosem ziołowym na bazie jogurtu naturalnego i świeżych lub suszonych ziół.

Niezwykle ważny jest też sposób przygotowania grillowanych przysmaków. Przede wszystkim trzeba wiedzieć, że mięso i warzywa, które są grillowane na węglu drzewnym, mogą dostarczać do naszego organizmu szkodliwe toksyny o działaniu rakotwórczym. Z tego względu najlepiej przygotowywać potrawy z grilla na aluminiowych tackach lub zawijać je w folię aluminiową. Można też zdecydować się na tradycyjne ognisko, nad którym ustawimy ruszt, grill opalany drewnem lub grill gazowy. Ważne: potraw z grilla nie można przypalić – spalone mięso lub warzywa także dostarczają do naszego organizmu szkodliwe substancje o działaniu rakotwórczym.

Zdrowe grillowanie jest możliwe, jednak trzeba pamiętać, aby nie cieszyć się tą przyjemnością zbyt często. Na diecie najlepiej ograniczyć ilość spożywanych dań z grilla do dwóch porcji w miesiącu. Wyjątkiem jest przygotowywanie potraw na patelni grillowej – przygotowane w ten sposób np. mięso może gościć w naszym jadłospisie częściej.

Jakie potrawy z grilla można jeść podczas odchudzania?

Jak już zostało wspomniane, na diecie nie należy sięgać po grillowaną kiełbasę, kaszankę i tłuste mięsa. Alternatywą dla tradycyjnych dań z grilla jest chude mięso drobiowe (kurczak lub indyk), ryby oraz warzywa. Możemy pokusić się np. o przygotowanie drobiowo-warzywnych szaszłyków lub grillowanego pstrąga, dzięki czemu połączymy przyjemne z pożytecznym.

Na szczególną uwagę miłośników grillowanych przysmaków zasługują zdrowe i niskokaloryczne warzywa; grillować możemy m.in. paprykę, cukinię, bakłażana, cebulę, czosnek, szparagi, patisony, pomidory, cykorię, pieczarki i brokuły.

Sekret tkwi w przyprawach…

Potrawy z grilla musimy odpowiednio przyprawić. Dzięki temu zyskają wyjątkowy smak, jednak mieszanki przypraw na grilla i gotowe marynaty to często bomba kaloryczna, której powinniśmy unikać. Co więcej, gotowe przyprawy i marynaty często są pełne chemicznych wzmacniaczy smaku, aromatów i innych niezdrowych składników, więc lepiej nie sięgać po nie także, gdy nie musimy dbać o linię. Aby uniknąć dietetycznych pułapek, możemy postawić na stare sprawdzone sposoby przyprawiania dań na grilla, czyli przygotowanie własnych mieszanek ulubionych przypraw i autorskich marynat. Doskonale w tym celu sprawdzi się czosnek (świeży, bo suszony traci prozdrowotne właściwości), cebula, ostra papryka i pieprz (ostre przyprawy przyśpieszają spalanie tkanki tłuszczowej), suszone zioła m.in. majeranek, tymianek, rozmaryn (ułatwiają trawienie), a także kminek, kolendra i gorczyca. Ciekawego aromatu potrawom z grilla doda szczypta cynamonu lub sproszkowanych goździków. Warto pamiętać też o świeżym koperku i soku z cytryny, które pozwalają dodać smaku grillowanym rybom.

Przygotowywane na grillu mięsa wymaga wcześniejszego zamarynowania. Doskonałą i zdrową marynatę możemy przygotować z czerwonego wina z dodatkiem przypraw lub piwa. Badania dowiodły, że marynaty alkoholowe pomagają zredukować ilość wnikających do grillowanych mięs szkodliwych toksyn nawet o 70%. Mięso na grilla możemy także marynować w oliwie z ziołami lub ostrej musztardzie.

Podsumowując, grillowanie może być zdrowe i nie musi być zakazane dla osób na diecie. Trzeba tylko pamiętać o trzech zasadach, czyli musi być niskokalorycznie, zdrowo i z głową. Bardzo ważna jest jakość grillowanych produktów, zabezpieczenie ich przed przypaleniem i powstawaniem szkodliwych toksyn oraz umiar w jedzeniu.

Czytaj także:
Czy zjedzenie dużego śniadania może poprawić spalanie kalorii?

Czytaj także

 5