Co wolno jeść mamie?

Co wolno jeść mamie?

Dodano: 
Fot. sxc.hu / Źródło: FreeImages.com
Chcąc zajść w ciążę, przyszła mama powinna zapomnieć o restrykcyjnych dietach, ale też nie powinna „gromadzić” zapasów. Powinna natomiast zadbać o właściwą równowagę w organizmie.
Kobieta planująca ciążę powinna skonsultować się z lekarzem, który po przeprowadzeniu odpowiednich badań, dobierze witaminy i suplementy diety, poprawiające kondycję organizmu. Najczęściej stosowanymi suplementami są żelazo i kwas foliowy, których jednak nie powinno się stosować według własnego uznania. Ponadto, chcąc zajść w ciążę, kobieta powinna ograniczyć spożywanie kawy i herbaty, wypłukujących z organizmu magnez i substancje odżywcze oraz, jeżeli pali, koniecznie zerwać z nałogiem. Wskazana jest aktywność fizyczna i zdrowy tryb życia. Żeby utrzymać organizm w dobrej formie, należy pamiętać o zróżnicowanym, bogatym w owoce i warzywa jadłospisie i dostarczać organizmowi wszelkich potrzebnych składników - pamiętając o spożywaniu mięsa, ryb i owoców morza. Niezbędne są również produkty białkowe, znajdujące się w serach, jogurtach, mleku i produktach mlecznych.

Dieta w czasie ciąży

Według ludowej mądrości kobieta w ciąży powinna jeść za dwoje. Efekt? Wiele kobiet przestaje kontrolować ilość spożywanych pokarmów, dając „zielone światło" małemu łakomstwu, które z czasem przestaje być małe. Dodatkowo, w okresie ciąży wiele pań znacznie zmniejsza swoją aktywność fizyczną. W konsekwencji po kilku miesiącach waga zaczyna wskazywać "zysk" w postaci kilkunastu kilogramów, których pozbycie się jest kłopotliwe i czasochłonne. Ponadto przeciążony żołądek niekorzystnie wpływa na samopoczucie mamy i dziecka. W rzeczywistości, w ciąży zapotrzebowanie na spożywane produkty wzrasta, w zależności od trymestru, od 150 do 300 kalorii dziennie. Większe znaczenie ma jakość spożywanych pokarmów, która bezpośrednio wpływa na prawidłowy rozwój dziecka. Oczywiście, nie oznacza to, że bojąc się przytycia, kobieta powinna ograniczać jedzenie. Właściwy przyrost tkanki tłuszczowej, uzależniony od tego ile przyszła mama ważyła przed zajściem w ciążę, gwarantuje zdrowy rozwój płodu i zmniejsza ryzyko poronienia lub przedwczesnego porodu.

Ważne jest, by posiłki zjadane w czasie ciąży zawierały odpowiednie składniki. Przyszła mama powinna pamiętać o witaminach A i E oraz o witaminie B12. Można je znaleźć w rybach, produktach mlecznych i bogatych w białko, owocach i warzywach. Należy tez pamiętać o uzupełnianiu poziomu kwasu foliowego i żelaza, także za pomocą preparatów dostępnych w aptekach. Jednak decyzja o suplementacji zawsze musi być podejmowana w kontakcie z lekarzem. Należy unikać surowego mięsa i jaj oraz niektórych owoców morza, ze względu na zagrożenie salmonellą i skażenie metalami ciężkimi. W ostatnim okresie przed porodem wskazane jest unikanie soli.

Odchudzanie i dieta po porodzie

Kształt diety dla młodej matki uzależniony jest od tego, czy karmi ona piersią czy nie. Dieta dla matki karmiącej musi być nieco bardziej kaloryczna - oblicza się ja odejmując 600 kalorii od określonej wcześniej całkowitej przemiany materii. W praktyce, karmiąca mama powinna spożywać około 500 kalorii więcej. W okresie karmienia nie należy stosować odchudzających restrykcji lub diet. Często, karmiąc piersią, kobieta samoistnie traci zbędne kilogramy.

Jeśli kobieta chce schudnąć po porodzie, powinna stosować te same zasady, jak przy każdej innej diecie. Należy jeść często i mało - 4 do 5 posiłków dziennie, w odstępach od 3 do 5 godzin.  Powinno się unikać białego pieczywa, biały ryż zastępować brązowym, a makaron z mąki pszennej - makaronem razowym. Nie należy spożywać napojów gazowanych, a słodycze ograniczyć do minimum. Jadłospis musi być przede wszystkim urozmaicony, bogaty w produkty i substancje odżywcze. Trzeba spożywać odpowiednią ilościach owoców i warzyw oraz chude produkty białkowe. Wskazane jest ograniczenie spożywania soli. I oczywiście nie wolno zapominać o aktywności fizycznej - ta jednak musi być wcześniej skonsultowana z lekarzem, który ustali odpowiedni zestaw ćwiczeń i czas ich rozpoczęcia.

Odrębną kwestią jest kwestia rodzaju i ilości produktów, które może spożywać młoda mama. Jeżeli karmi piersią, jej dieta musi być bardziej restrykcyjna niż w okresie ciąży. Należy pamiętać, że niektóre produkty zawierają alergeny. Trzeba więc wykluczyć czekoladę, orzechy, cytrusy czy truskawki. Wskazane jest też unikanie potraw ostrych i ciężkostrawnych. Bezwzględnie należy wykluczyć alkohol. Niewskazane jest również picie kawy i herbaty, ze względu na zawarte w nich kofeinę i teinę. Tradycyjną kawę można zastąpić bezkofeinową. Zamiast czarnej herbaty, warto wprowadzić do diety różnego rodzaju herbatki owocowe – te produkowane z naturalnych suszonych owoców. Można też spróbować parzyć słaby napar z liści zielonej herbaty i obserwować reakcję dziecka. Jeżeli nie będzie reagowało negatywnie, zielona herbata może zostać wprowadzona do codziennej diety, jednak w ilościach nie większych niż jedna filiżanka dziennie.

www.odchudzanie.com, is

Czytaj także

 0