5 wieczornych i nocnych nawyków, które powodują tycie

5 wieczornych i nocnych nawyków, które powodują tycie

Dodano: 
Zegar
Zegar / Źródło: Pexels / Pixabay
Nie przytyjemy w ciągu jednej nocy kilku kilogramów, to oczywiste. Warto jednak mieć świadomość, że niektóre nasze wieczorne i nocne nawyki sprzyjają tyciu, co można już odczuć w dalszej perspektywie. Dowiedz się, jakie błędy popełniamy najczęściej. Dzięki temu będzie ci nie tylko łatwiej schudnąć, jeśli do tego dążysz, ale też uchronisz się przed tyciem.

Odchudzanie się żmudnym procesem, wymagającym wielu zmian – sposobu odżywiania, podejścia do jedzenia i własnego wyglądu, rytmu dnia, wdrożenia aktywności fizycznej. Równie trudne może być także utrzymanie optymalnej masy ciała. Nawet jeśli nie dopadł nas efekt jo-jo lub w ogóle się nie odchudzaliśmy, powinniśmy wiedzieć, w jaki sposób nasze codzienne nawyki sprzyjają powolnemu przyrostowi tkanki tłuszczowej.

Jeśli uważasz, że przybierasz na wadze i nie wiesz, dlaczego tak się dzieje, zastanów się nad tymi zwyczajnymi nawykami, które mogą zakłócać zdrową dietę i gospodarkę hormonalną.

1. Jesz tuż przed snem

Badania pokazują, że jedzenie, czy to obiadu czy też przekąski w pobliżu pory snu może zwiększyć spożycie kalorii i doprowadzić do przybrania na wadze. Badania z 2017 roku, opublikowane na łamach The American Journal of Clinical Nutrition sugerują, że jedzenie podczas wzrostu poziomu melatoniny może prowadzić do zwiększenia tkanki tłuszczowej. Nasze ciało funkcjonuje tak, aby działało najlepiej w ciągu dnia, kiedy jesteśmy najbardziej aktywni. Dlatego w nocy inaczej trawimy pożywienie. Zaleca się zjedzenie ostatniego posiłku na 3-4 godziny przed snem, aby zapobiec przyrostowi masy ciała.

Zastanów się, dlaczego sięgasz po jedzenie późno w nocy. Nie masz czasu w ciągu dnia na posiłek? Może trzeba zmienić swój harmonogram dnia. A może mylisz głód z nudą i wieczorem jesz, bo nie wiesz co ze sobą zrobić.

Czytaj także:
Napój, który pomaga pozbyć się oponki na brzuchu podczas... snu

2. Przestań się stresować

Do późnych godzin nocnych siedzisz przed komputerem i odpowiadasz na służbowe maile? A może kłócisz się ze swoim partnerem przed snem? Badania opublikowane na łamach Obesity Reviews wykazały, że stres, zły sen i przyrost masy ciała są ze sobą powiązane.

3. Zarywasz noce

Już jednorazowe zarwanie nocy ma fatalny wpływ na samopoczucie i zwiększa ryzyko podjadania w ciągu dnia i rezygnacji z aktywności fizycznej. Notoryczne niewyspanie zostało już powiązane z rozwojem wielu poważnych chorób, w tym chorób serca. Udowodniono też, że sprzyja otyłości.

Ludzie, którzy śpią mniej, zwykle konsumują więcej kalorii i mogą zwiększyć u siebie ryzyko rozwoju insulinooporności.

Czytaj także:
Odchudzanie – jak często należy się ważyć?

5. Pijesz alkohol przed snem

Alkoholjest napakowany pustymi kaloriami. Pijąc dowolny alkohol (w zależności od jego ilości) możesz dostarczyć organizmowi nawet 1000 dodatkowych kalorii. To bardzo dużo. Druga sprawa – alkohol niekorzystnie wpływa na sen. Może ci się wydawać, że szybciej zasypiasz, ale w rzeczywistości twój organizm wcale nie odpoczywa i nie może wejść w głęboką fazę snu.

Czytaj także:
30 minut ćwiczeń może odwrócić skutki siedzącego trybu pracy

QUIZ:
Jak dobrze znasz kaloryczność produktów?
Źródło: Prevention

Czytaj także

 0