Dieta 17-dniowa. Prosta i skuteczna? Niekoniecznie

Dieta 17-dniowa. Prosta i skuteczna? Niekoniecznie

Dodano: 
Podjadanie w nocy i między posiłkami
Podjadanie w nocy i między posiłkami / Źródło: Fotolia / JenkoAtaman
Istnieje wiele diet odchudzających, które mają zapewnić nam szybką i stosunkowo bezproblemową redukcję masy ciała. Jedną z nich jest dieta 17-dniowa, która wbrew pozorom jest nie tylko dość restrykcyjna, ale także wcale nie musi przynieść pożytku naszemu zdrowiu.

Dieta 17-dniowa lub dieta Moreno została opracowana przez lekarza, co zwiększa poczucie bezpieczeństwa stosujących ją osób. Niestety nie jest to plan żywieniowy dla każdego. Decydując się na stosowanie tej diety, trzeba wiedzieć, że 17 dni nie zapewni nam szczupłej sylwetki i lepszego zdrowia – każdy z III głównych etapów diety Moreno do odrębne 17 dni, a IV etap końcowy powinien na zawsze zmienić nasze nawyki żywieniowe.

Jak zdrowo schudnąć?

Dr Mike Morena w swojej książce pt. „Dieta 17-dniowa” przedstawił swój sposób na skuteczne odchudzania. Wbrew pozorom (i nazwie) dieta ta wcale nie jest krótka, bo każdy z jej głównych cykli to 17 dni stosowania się do ustalonego jadłospisu. Ostatni cykl diety 17-dniowej jest bezterminowy – powinien zostać z nami na zawsze, o ile chcemy utrzymać jej efekty.

Dieta Mike Moreno jest oparta na naturalnych i zdrowych produktach, nie ma w niej miejsca na słodycze, żywność nadmiernie przetworzoną oraz pokarmy powszechnie uważane za tuczące. Różnorodny jadłospis pozwala uniknąć szybkiego spadku motywacji oraz zniechęcenia, ale ma też wady – może powodować znaczne osłabienie ze względu na spore ograniczenie kalorii zwłaszcza w I cyklu diety. Co więcej, przewidywana utrata masy ciała w czasie stosowania tej diety nie jest zgodna z zasadami zdrowego odchudzania, wedle których najlepiej chudnąć nie więcej niż 4 kg miesięcznie.

Czytaj także:
Jak schudnąć bez diety? 15 wskazówek dla kobiet

Dieta 17-dniowa – zasady

Każdy z cykli diety 17-dniowej wymaga stosowania się do z góry ustalonych zasad zarówno jeżeli chodzi o ilość oraz kaloryczność spożywanych posiłków, jak i czas poświęcony na aktywność fizyczną.

  • Cykl I (przyśpieszenie) – ma uaktywnić procesy spalania tkanki tłuszczowej i oczyścić organizm z toksyn. Wymaga znacznego ograniczenia spożywanych kalorii (ograniczenie węglowodanów, zwiększenie ilości białka w diecie) oraz 17-tu minut aktywności dziennie. Ten cykl diety ma nam zapewnić utratę około 10% masy ciała, czyli jeżeli ważymy 70 kg, powinniśmy przez 17 dni schudnąć aż 7 kg.
  • Cykl II (aktywacja) – tutaj następuje zmiana podejścia do ożywiania. Jednego dnia stosujemy restrykcyjną dietę, a drugiego możemy cieszyć się spożywaniem bardziej kalorycznych dań. I w tym cyklu dziennie na aktywność powinniśmy przeznaczyć jedynie 17 minut.
  • Cykl III (osiągnięcie) – cykl III przewiduje kolejne zmiany w codziennym jadłospisie m.in. uwzględnienie spożywanie zakazanych wcześniej węglowodanów, a także zwiększoną aktywność fizyczną – 17 minut ćwiczeń już nie wystarczy, teraz musimy nastawić się na 40- 60 minut ćwiczeń co drugi dzień.
  • Cykl IV (dotarcie do celu) – cykl IV diety 17-dniowej to początek nowego stylu życia. Teraz należy stosować się do kolejnych wytycznych żywieniowych, o których można zapomnieć w weekend, pozwalając sobie na więcej i jedząc także nie do końca zdrowe produkty.

Obowiązkowo w diecie 17-dniowej trzeba dużo pić. Przede wszystkim zalecana jest zielona herbata i woda.

Czytaj także:
7 największych błędów, popełnianych przy odchudzaniu

Czy dieta 17 dniowa jest zdrowa?

Z pozoru może się wydawać, że dieta dr Moreno to idealny sposób na zdrowe odchudzanie. Ma ona jednak kilka wad. Przede wszystkim zdrowa dieta nie wymaga niemal całkowitej rezygnacji z żadnych substancji odżywczych – tutaj na początku znacząco ograniczamy węglowodany i zastępujemy je produktami wysokobiałkowymi. Taka niskowęglowodanowa i niskokaloryczna dieta szybko wpływa na pogorszenie samopoczucia oraz może powodować duże osłabienie, które jest najbardziej dokuczliwe w pierwszym cyklu.

Ponadto, naprzemienna zmiana kaloryczności posiłków, która ma aktywować procesy spalania tkanki tłuszczowej i zapobiegać jej odkładaniu w organizmie może powodować problemy trawienne i niekorzystnie odbić się na procesach metabolicznych. Zagrożeniem tej diety jest także to, że może powodować obniżenie poziomu glukozy we krwi (brak węglowodanów), co na pewno nie będzie korzystne dla cukrzyków i osób aktywnych fizycznie.

Czytaj także:
Celebryckie diety, których lepiej się wystrzegać

Czytaj także