Naleśniki nie muszą tuczyć. Jaką mąkę stosować na diecie?

Naleśniki nie muszą tuczyć. Jaką mąkę stosować na diecie?

Dodano: 
Naleśniki
Naleśniki / Źródło: Pexels / Pixabay
Nie wyobrażasz sobie życia bez naleśników oraz innych dań mącznych i jednocześnie chcesz schudnąć? Niestety nie będzie to takie proste, bo biała mąka jest wyjątkowo tucząca. Ale nie oznacza to, że trzeba całkowicie rezygnować z wszystkich przyjemności! Nawet naleśniki, pierogi czy makaron mogą być niskokaloryczne, o ile do ich przygotowania użyjemy odpowiedniej mąki.

Mąka to jeden z podstawowych produktów do przygotowywania wypieków, pieczywa oraz dań obiadowych. W kuchni polskiej dominują dania przygotowywane na bazie białej mąki pszennej, ale wiele przepisów można zmienić, zachowując niezapomniany smak ulubionych potraw i jednocześnie zmniejszając ich kaloryczność, stosując mąkę razową, owsianą, gryczaną, orkiszową, kukurydzianą, jaglaną, kokosową czy ryżową.

Jaka mąka jest najzdrowsza?

Mąka może posiadać wysokie wartości odżywcze, ale tylko wówczas, gdy pochodzi z pełnego przemiału. Co to oznacza? Typowa mąka pszenna jest produktem wysoko przetworzonym, więc ma znikome wartości odżywcze i cechuje się wysoką kalorycznością. Mąka pełnoziarnista jest przeciwieństwem mąki pszennej – cechuje ją nie tylko wysoka wartość odżywcza, ale także korzystny wpływ na funkcjonowanie układu pokarmowego. Wiele mąk np. mąka kukurydziana i ryżowa nie zawiera glutenu, co jest dodatkową zaletą. Oczywiście gluten nie jest zakazany dla każdego i nie trzeba bezpodstawnie z niego rezygnować, ale warto postawić na różnorodność i poznawanie nowych smaków.

Zdrowa mąka istnieje, a potrawy ją zawierające powinny znaleźć się w naszym codziennym menu, chociażby ze względu na zawartość błonnika pokarmowego. Co więcej, mąka pełnoziarnista to zdrowe węglowodany, które są podstawowym źródłem energii, więc nie można z nich rezygnować także na diecie. Całkowita rezygnacja z węglowodanów, zwłaszcza węglowodanów złożonych może spowodować znaczne pogorszenie samopoczucia i negatywnie wpłynąć na ogólny stan zdrowia.

Czytaj także:
Ile kalorii ma śmietana 12%?

Jaka mąka ma najmniej kalorii?

Mąkę cechuje podobna kaloryczność. Średnio w 100 g mąki to około 300-350 kcal. Jest jednak różnica – różne rodzaje mąki cechuje inny indeks glikemiczny, co sprawia, że jest ona mniej lub bardziej wartościowym produktem w naszym jadłospisie. Najlepszym wyborem będą mąki o niskim indeksie glikemicznym, m.in. mąka pszenna razowa typ 2000 (IG-40), mąka z ciecierzycy (IG-35) mąka sojowa (IG-25) i mączka chleba świętojańskiego (IG-15). Dla porównania – indeks glikemiczny białej mąki pszennej to aż 85.

Przykładowo mąka pełnoziarnista chlebowa, którą można także stosować do innych wypieków i naleśników to około 294 kcal w 100 g, ale poza kaloriami dostarcza ona także do organizmu sporo błonnika, witamin i minerałów. Cenne wartości odżywcze ma też mąka gryczana, orkiszowa, owsiana i mąka Karob (mąka chleba świętojańskiego). Można je wykorzystać do przygotowywania różnych dań oraz jako składnik domowych wypieków. Hitem ostatnich lat jest mąka kokosowa, która polecają zwolennicy diety fit. Zawiera ona błonnik oraz sporo białka, więc idealnie wspiera funkcjonowanie organizmu osób stawiających na aktywny tryb życia.

Czytaj także:
Jak schudnąć bez diety? 15 wskazówek dla kobiet

Zdrowe naleśniki

Naleśniki fit można przygotować na bazie różnej mąki np. mąki pełnoziarnistej, kokosowej, gryczanej i kukurydzianej. Idealnie w tym celu nadaje się mąka chleba świętojańskiego, która ma delikatnie czekoladowy smak. Warto jednak pamiętać, że o kaloryczności naleśników i innych potraw mącznych nie decyduje jedynie mąka, a także inne dodatki.

W przypadku naleśników lepiej sięgać po niskotłuszczowe mleko i unikać słodkiego nadzienia np. sklepowych dżemów, marmolad, kremów czekoladowych i serków smakowych oraz smażyć je na specjalnej patelni, dzięki czemu będzie można niemal całkowicie zrezygnować z tłuszczu. Pyszne naleśniki można przygotować z dodatkiem świeżych owoców oraz duszonych warzyw – będą nie tylko niskokaloryczną, ale i pełnowartościową potrawą, która dodatkowo zapewni długie uczucie sytości. Dodatkowo do ciasta naleśnikowego można dodać siemię lniane, płatki owsiane oraz otręby, dzięki czemu staną się jeszcze zdrowsze i bardziej wartościowe pod względem wartości odżywczych.

Podsumowując, nie taka mąka zła, jak ją malują. Zdrowe naleśniki, pierogi czy pieczywo istnieją, ale musimy nauczyć się wybierać odpowiednie produkty spożywcze i korzystać z różnych sposobów na zmniejszenie kaloryczności ulubionych dań.

Czytaj także:
Zioła na odchudzanie. Na które warto zwrócić uwagę?

Czytaj także