Nowy sposób walki z otyłością. Warto brać przykład z muzułmanów

Nowy sposób walki z otyłością. Warto brać przykład z muzułmanów

Dodano: 
Otyłość
Otyłość / Źródło: Pixabay / cocoparisienne
Według danych Światowej Organizacji Zdrowia, otyłość dotyka ponad 650 milionów ludzi na całym świecie, narażając ich na ryzyko wielu chorób. Nic dziwnego, że naukowcy szukają skutecznych metod walki z dodatkowymi kilogramami. Jedne z ostatnich badań wykazały, że skuteczny może być post od świtu do zachodu słońca.

Istnieją już badania potwierdzające, że kontrolowany post może sprzyjać utracie masy ciała. Naukowcy sprawdzają, które głodówki dają najlepsze rezultaty, a przede wszystkim – jaki mają wpływ na zdrowie. Najnowsze analizy pokazują, że post trwający 30 dni, w ramach którego nie je się nic od świtu do zachodu słońca, może pomóc w leczeniu chorób związanych z otyłością. Ograniczenie przyjmowania pokarmów może zwiększyć aktywność metaboliczną bardziej, niż sądzili badacze – sugerują badania – a praktyka ta może nawet pomóc w walce ze starzeniem się.

Post od świtu do zachodu słońca

Dr Ayse Leyla Mindikoglu z Baylor College of Medicine w Houston w Teksasie wraz z zespołem naukowców wykorzystała islamską duchową praktykę Ramadanu do zbadania korzyści płynących z postu od świtu do zachodu słońca. Udało im się wykazać, że tego typu post, trwający przez 30 dni podniósł poziom pewnych białek, które mogą poprawić oporność na insulinę i powstrzymać niekorzystne skutki diety bogatej w tłuszcze i cukier.

Naukowcy przebadali 14 osób zdrowych na początku eksperymentu (pobrano próbki krwi do badań) i którzy pościli przez 15 godzin każdego dnia od świtu do zachodu słońca w ramach Ramadanu. Podczas postu uczestnicy nie spożyli żadnego jedzenia ani picia. Zespół przeanalizował również krew uczestników po 4 tygodniach postu i 1 tygodniu po zakończeniu postu.

Lepsza wrażliwość na insulinę

Próbki krwi ujawniły wyższe poziomy białek zwanych tropomiozyną (TPM) 1, 3 i 4. TPM jest najlepiej znany ze swojej roli w regulacji skurczu mięśni szkieletowych i serca. Jednak TPM jest również kluczem do utrzymania zdrowia komórek, które są ważne dla insulinooporności. Lepsza wrażliwość na insulinę oznacza lepszą kontrolę cukru we krwi. Badanie wykazało, że poziomy TPM1, 3 i 4 znacznie wzrosły między początkiem a 1 tygodniem po zakończeniu postu.

Główny autor badania komentuje wyniki, mówiąc: „Karmienie i głodzenie może znacząco wpłynąć na to, jak organizm wytwarza i używa białek, które są kluczowe dla zmniejszenia oporności na insulinę i utrzymania zdrowej masy ciała”. Dlatego też czas trwania posiłków może być ważnym czynnikiem, który należy rozważyć u osób zmagających się z chorobami związanymi z otyłością.

Naukowcy przedstawili wyniki swoich badań podczas Digestive Disease Week, spotkania dotyczącego chorób trawiennych, zorganizowanego w San Diego.

Czytaj także:
Szklanka soku dziennie może chronić przed otyłością

Czytaj także