Osoby starsze też powinny ćwiczyć. Jak często i ile minut?

Osoby starsze też powinny ćwiczyć. Jak często i ile minut?

Dodano: 
Para na spacerze
Para na spacerze / Źródło: Pexels / rawpixel.com
Powszechnie wiadomo, że regularna aktywność fizyczna ma pozytywny wpływ na zdrowie – sprzyja utrzymaniu prawidłowej masy ciała, pozwala utrzymać kości, mięśnie i stawy w dobrej formie, zapobiega depresji i chroni przed chorobami układu sercowo-naczyniowego. Dotyczy to wszystkich grup wiekowych, także osób starszych.

Nowe badania pokazują, że osoby starsze, które regularnie ćwiczą, mogą łatwiej wykonywać codzienne zadania i pozostają niezależni, mimo swojego wieku. Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) niedostateczna aktywność fizyczna powoduje rocznie około 3,2 mln zgonów na całym świecie. Starsi ludzie są mniej mobilni, a także łatwiej ulegają poważnym urazom. Dlatego tak ważne jest, by przez całe być aktywnym fizycznie, także w podeszłym wieku.

Dla dorosłych w wieku 65 lat i starszych eksperci definiują aktywność fizyczną jako kombinację codziennych zadań, takich jak obowiązki zawodowe (jeśli nadal pracują), przemieszczanie się, prace domowe i ćwiczenia wykonywane w czasie wolnym, takie jak chodzenie, pływanie i ogrodnictwo.

Ile czasu powinny ćwiczyć osoby w starszym wieku?

WHO zaleca, aby osoby starsze otrzymywały 150 minut umiarkowanej intensywności aerobowej aktywności fizycznej lub 75 minut intensywnej aerobowej aktywności fizycznej w ciągu tygodnia. Powinni również wykonywać zajęcia skoncentrowane na wzmacnianiu mięśni dwa razy w tygodniu. Starsi dorośli, którzy mają problemy z poruszaniem się, powinni również wykonywać aktywność fizyczną w celu zwiększenia równowagi nawet trzy razy w tygodniu.

Aktywność fizyczna jest ważna nie tylko dla mięśni, kości i układu krążenia. Zapobiega ona także depresji i spadkowi funkcji poznawczych.

Senior musi pamiętać, że sport to zdrowie

Naukowcy z MedUni Vienna w Austrii przeprowadzili niedawno nowe badanie, w którym wzięło udział 3300 osób w wieku 65 lat i więcej z Austrii. Wyniki badania wykazały, że ludzie, którzy ćwiczą w podeszłym wieku, są bardziej niezależni i łatwiej jest im wykonywać codzienne czynności. Wśród uczestników badania tylko około jedna trzecia zadeklarowała, że ​​co tydzień wykonuje zalecany trening siłowy.

Osoby starsze, które regularnie ćwiczą, są mniej narażone na wysokie ciśnienie krwi, choroby układu krążenia i cukrzycę. Mają też niższy wskaźnik śmiertelności z wszystkich przyczyn, wyższy poziom sprawności sercowo-oddechowej i ogólnie zdrowszą masę ciała.

Czytaj także:
4 proste zmiany mogą zmniejszyć ryzyko przedwczesnej śmierci o 80 proc.

Czytaj także