10 przyczyn szybkiego przyrostu masy ciała. Nie ignoruj ich!

10 przyczyn szybkiego przyrostu masy ciała. Nie ignoruj ich!

Dodano: 
Pomiar talii
Pomiar talii / Źródło: Pixabay / Bru-nO
Kiedy ludzie doświadczają szybkiego przyrostu masy ciała, mają tendencję do patrzenia na czynniki zewnętrzne. Być może ktoś jest kontuzjowany i nie może ćwiczyć tak często jak kiedyś, co powoduje nagły przyrost masy ciała. Być może przechodzi ciężkie chwile i szuka pożywienia dla pocieszenia. Jednak czasami przyczyny przyrostu masy ciała są poza twoją kontrolą.

W istocie niektóre problemy medyczne i leki na receptę mogą powodować szybki przyrost masy ciała. Bez względu na przyczynę najważniejszą rzeczą jest rozpoznanie tego, co się dzieje, zidentyfikowanie przyczyny i przejęcie kontroli nad sytuacją.

Nawet jeśli nadwaga jest wynikiem stanu chorobowego, należy się nią zająć, zanim waga spowoduje więcej problemów zdrowotnych (znanych jako choroby współistniejące). Bardzo duża część ogólnoświatowej populacji ma nadwagę i liczba ta rośnie każdego roku. Bez uwzględnienia istniejących wcześniej problemów zdrowotnych, nadwaga i otyłość narażają cię na zwiększone ryzyko poniższych problemów:

  • Choroby serca
  • Problemy z kośćmi i stawami
  • Zapalenie kości i stawów
  • Cukrzyca typu 2
  • Nadciśnienie
  • Bezdech senny
  • Rak (niektóre typy)
  • Syndrom metaboliczny
  • Depresja
  • Choroby nerek
  • Choroba tłuszczowa wątroby
  • Udar mózgu
  • Hipercholesterolemia
  • Hipertriglicerydemia.

Czytaj też:
Jaka jest zawartość kofeiny w białej herbacie? Czy ten napój pomaga schudnąć?

10 przyczyn szybkiego przyrostu masy ciała

Jeśli nie masz pewności, co może powodować przyrost masy ciała, poniższa lista powinna pomóc ci to ustalić. Należy pamiętać, że w przypadku jakichkolwiek obaw związanych ze zwiększeniem masy ciała (lub nagłą utratą wagi) należy skonsultować się z lekarzem pierwszego kontaktu.

1. Niedoczynność tarczycy
Niedoczynność tarczycy jest jedną z najczęstszych przyczyn nieoczekiwanego i szybkiego przyrostu masy ciała. Hormony wydzielane przez tarczycę odgrywają ogromną rolę w metabolizmie. Bez odpowiedniego poziomu hormonu tarczycy we krwi metabolizm zwalnia i może prowadzić do przyrostu masy ciała.

2. Przejadanie się
Nawet wśród wszystkich niekonsekwencji w nauce o żywieniu jest jedna zasada, która jest niepodważalna: jeśli jesz więcej kalorii niż spalasz, przytyjesz. Oznacza to, że nawet jeśli stosujesz całkowicie zdrową dietę, nadal możesz przybrać na wadze, jeśli nie będziesz pilnować swoich porcji. Nigdy nie zakładaj, że żywność jest niskokaloryczna tylko dlatego, że jest zdrowa - zawsze dokładnie sprawdzaj wartości odżywcze.

3. Odwodnienie
Organizm bardzo często myli pragnienie z głodem. W rzeczywistości ostatnie badanie wykazało, że wypicie dwóch filiżanek wody przed posiłkami spowodowało aż o 30 procent większą utratę wagi niż w grupie kontrolnej. Dodatkowo, gdy organizm jest odwodniony, oszczędza wodę - co powoduje zatrzymywanie wody i wzdęcia.

4. Życie w stresie
Dobrze jesz. Ćwiczysz dużo i starasz się wysypiać. A jednak nadal szybko przybierasz na wadze. Zbyt duży stres przez długi czas powoduje, że organizm uwalnia kortyzol, hormon, który powoduje, że organizm uwalnia insulinę i obniża poziom cukru we krwi. Niski poziom cukru we krwi wywołuje wtedy głód. Teraz, ponieważ jesteś zestresowany i głodny, chętniej sięgniesz po ciastka lub lody jako formę pocieszenia. Ta niepotrzebna żywność jest bogata w niezdrowe kalorie, co prowadzi do przyrostu masy ciała. Zanim sięgniesz po przekąskę, wykonaj kilka ćwiczeń oddechowych i wypij filiżankę kojącej herbaty, która pomoże ci się zrelaksować.

5. Spożywanie zbyt dużej ilości słonych potraw
Korelacja między solą a przyrostem masy ciała jest prosta: sól powoduje zatrzymywanie wody, co przekłada się na przyrost masy ciała. Dobra wiadomość jest taka, że ​​zwiększając spożycie wody przy jednoczesnym zmniejszeniu spożycia sodu, organizm pozbędzie się nadmiaru wody. Nie unikaj soli całkowicie - po prostu unikaj potraw o wysokiej zawartości sodu lub czegokolwiek z dodatkiem soli.

6. Pomijanie białka
Podczas gdy eksperci wciąż nie zgadzają się co do optymalnej ilości białka w diecie, jest jedna rzecz, co do której się zgodzą: większość dorosłych nie je wystarczająco dużo białka. Białko służy ludzkiemu organizmowi do wielu celów, z których najważniejszym jest zachowanie beztłuszczowej masy mięśniowej. Kiedy organizmowi brakuje składników odżywczych, rozbija mięśnie na niezbędne aminokwasy. Sucha masa mięśniowa jest również niezwykle ważna dla metabolizmu: im więcej mięśni ma ciało, tym wyższy będzie metabolizm danej osoby.

7. Depresja
Depresja może objawiać się na wiele sposobów, zwykle poprzez brak aktywności i nadmierne spożycie żywności. Prowadzi to do niefortunnego cyklu większego przyrostu masy ciała, który następnie pogarsza depresję, która następnie prowadzi do czynności (lub braku aktywności), które powodują większy przyrost masy ciała. Depresja może również wywołać uwalnianie kortyzolu do krwiobiegu.

8. Podejmowanie złych decyzji żywieniowych po treningu
„Właśnie miałem ciężki trening, więc mogę sobie na to pozwolić” - znasz to? Ćwiczenia to wspaniały sposób na odchudzanie i utrzymanie zdrowego składu ciała, ale są one wyjątkowo nieskuteczne w przypadku złej diety. Spróbuj myśleć o jedzeniu jako o sposobie napędzania organizmu podczas treningów, zamiast traktować treningi jako sposób na nadrobienie złych decyzji żywieniowych. Smoothie po treningu lub koktajl białkowy może być świetnym sposobem, aby odzyskać energię bez narażania sylwetki.

9. Brak niezbędnych składników odżywczych
Można mieć nadwagę i być niedożywionym: termin niedożywiony odnosi się po prostu do braku składników odżywczych, a nie kalorii. Standardowa dieta jest szokująco uboga w składniki odżywcze, co bezpośrednio wpływa na procesy metaboliczne organizmu - w tym te potrzebne do spalania tłuszczu. Co więcej, niektóre leki również wyczerpują składniki odżywcze. Aby tego uniknąć, włącz jak najwięcej pełnowartościowych produktów do swojej diety i unikaj wysokokalorycznych, pozbawionych składników odżywczych przetworzonych produktów spożywczych.

10. Za dużo ćwiczeń
Wierz lub nie, ale nadmierne ćwiczenia mogą prowadzić do przyrostu tkanki tłuszczowej i utraty mięśni. Przetrenowanie powoduje, że organizm uwalnia kortyzol zatrzymujący tłuszcz. Organizm może nawet zacząć rozkładać włókna mięśniowe, aby nadążyć za procesami metabolicznymi, co prowadzi do utraty siły i kontuzji. Utrzymuj krótkie i intensywne treningi dla wzrostu mięśni i utrzymuj dłuższe treningi z mniejszą intensywnością, aby uniknąć kontuzji. Daj sobie również czas na odpoczynek między treningami.
Czytaj też:
Jesteś na diecie niskokalorycznej? Obniż swoją temperaturę ciała – szybko zobaczysz efekty
Czytaj też:
Dlaczego warto jeść dynię? O tym mogłeś nie wiedzieć!

Źródło: dailyhealthpost.com
 0

Czytaj także