Najpierw jemy oczami. Ale dlaczego uważamy, że jedzenie, które wygląda ładnie, jest zdrowe?

Najpierw jemy oczami. Ale dlaczego uważamy, że jedzenie, które wygląda ładnie, jest zdrowe?

Dodano: 1
Sałatka
Sałatka / Źródło: Pixabay / Panerai
Według ostatnich badań, niezależnie od tego, czy mowa o tostach z awokado, czy o babeczkach, spodziewamy się, że ładnie wyglądające jedzenie będzie dla nas lepsze. Ale czy faktycznie tak jest?

Wcześniejsze badania wykazały, że tak zwana „aureola atrakcyjności” może skłonić niektórych ludzi, aby sądzili, że obiektywnie atrakcyjni ludzie są mądrzejsi. Badanie przeprowadzone przez Lindę Hagen z University of Southern California w Los Angeles wykazało, że podobny efekt występuje w przypadku jedzenia.

Badanie wykazało, że ludzie uważają ładniejsze jedzenie za zdrowsze.

Czytaj też:
Chcesz iść na wykwitną kolację, ale pandemia na to nie pozwala? Przygotuj deskę wędlin i serów na wspaniały wieczór!

Co sprawia, że jedzenie jest ładne?

Zgodnie z wynikami badania każdego roku ludzie mają kontakt z około 4013 reklamami żywności i 2844 reklamami restauracji. Te reklamy przedstawiają doskonale wyglądające potrawy, starannie przygotowane po to, by wyglądały dobrze na zdjęciach.

Reklamy wykorzystują obrazy do stymulowania części mózgu, która odpowiada za odczuwanie smaku. To aktywuje ośrodek nagrody w naszym mózgu, aby dać nam odrobinę mentalnego „posmaku” przyjemnego doznania kulinarnego.

Zdaniem Hagen może to również działać przeciwko atrakcyjności żywności. Te uczucia mogą nieświadomie skłaniać nas do myślenia o takich potrawach jako o zbyt smacznych, aby były dla nas dobre. Niemniej jednak marketingowcy generalnie uważają takie reklamy za skuteczne.

Czy pięknej urody pizza może być zdrowsza?

W badaniu zapytano: „Czy kusząca, ładna pizza rzeczywiście wydaje ci się zdrowsza ze względu na swoją estetykę?”

Ludzie, żywność i przedmioty wydają się nam klasycznie ładne, gdy posiadają pewne cechy, takie jak symetria i podobne wzorce, które uważamy za piękne z natury.

Hagen przytacza przykład wzorców „złotej spirali” opartych na ciągu Fibonacciego, które pojawiają się w powtarzających się układach liści roślin. W przypadku żywności badanie potwierdza, że ludzie zwykle kojarzą jedzenie z atrakcyjnością opartą na naturze jako lepsze dla nich. Innymi słowy ładne jedzenie = bardziej naturalne jedzenie = zdrowsze jedzenie.

W tym równaniu nasza nieświadoma reakcja na piękno pożywienia może przesłonić naszą obiektywną wiedzę, że wartość odżywcza, niski poziom tłuszczu lub niskokaloryczność nie są w rzeczywistości cechami widocznymi.

Czytaj też:
Kiedy „zdrowe jedzenie” przestaje takim być i co z tym zrobić?

Jak przebiegały badania dotyczące żywności?

Hagen zbadała swoją hipotezę w serii eksperymentów.

Pierwszy eksperyment obejmował polecenie 803 uczestnikom znalezienia zarówno „ładnych”, jak i „brzydkich” zdjęć lodów, hamburgerów, pizzy, kanapek, lasagne, omletów i sałatek. Zgodnie z oczekiwaniami uczestnicy ocenili ładne wersje swoich potraw jako zdrowsze. Nie postrzegali smaku, świeżości i wielkości porcji jak czynników wpływających.

W innym eksperymencie uczestnicy oceniali zdrowotność tostów z awokado. Przed obejrzeniem zdjęć potrawy osoby otrzymywały informacje o składzie i cenie, które były identyczne we wszystkich przykładach. Uczestnicy, którzy widzieli zdjęcia „ładnego” tosta z awokado, ocenili go jako bardziej naturalny i zdrowszy.

Piękno nie wpłynęło na odczuwalną smaczność jedzenia.

W innym eksperymencie, w którym testowano efekt błędu bodźcowego, Hagen przedstawiła 801 osobom dwa identyczne obrazy różnych produktów spożywczych o różnym poziomie zdrowotności. Jedzenie było masłem migdałowym i tostami bananowymi, spaghetti marinara i babeczkami. Naukowcy manipulowali uczestnikami, aby oczekiwali ładnego lub brzydkiego obrazu:

„To badanie dotyczy DOBREGO [brzydkiego] JEDZENIA. Jedzenie na obrazku, które pokażemy, będzie bardzo ładne [brzydkie]… Jedzenie będzie uporządkowane [nieuporządkowane], będzie wyglądać symetrycznie [krzywo], a proporcje będą zrównoważone [niezrównoważone]”.

Podzielając pogląd, że atrakcyjność jest zgodna z naturalnymi właściwościami, ludzie stwierdzili, że jedzenie było ładniejsze, gdy oczekiwali uporządkowanej, symetrycznej i zrównoważonej prezentacji na oglądanym obrazie. Po raz kolejny uczestnicy skojarzyli ładne potrawy z bardziej naturalnymi i zdrowszymi.

Aby przetestować wpływ atrakcyjności na zachowania zakupowe, Hagen zapytała 89 uczestników, czy byliby skłonni zapłacić za ładną lub brzydką paprykę. Ponownie, uczestnicy byli bardziej skłonni do kupowania lepiej wyglądającej papryki po ocenie, że jest bardziej naturalna i zdrowsza. Spodziewali się również, że będzie lepiej smakować.

Czytaj też:
Zachcianki na niezdrowe jedzenie są oznaką poważnego problemu

 1

Czytaj także