Naukowcy mają pomysł, jak zniechęcić nas do zakupu niezdrowej żywności

Naukowcy mają pomysł, jak zniechęcić nas do zakupu niezdrowej żywności

Dodano: 
Sklep spożywczy
Sklep spożywczyŹródło:Pexels / Oleg Magni
Coraz więcej osób sprawdza etykiety produktów przed zakupem, jednak niezdrowa żywność nadal cieszy się popularnością. Naukowcy mają pomysł, jak nas do niej zniechęcić.

Ostrzegające etykiety faktycznie zmniejszają spożycie szkodliwych produktów. Takie badania przeprowadzono na Uniwersytecie Kalifornijskim w Davis oraz uniwersytecie w Michigan. Etykiety naklejono na znajdujące się na kampusach automaty z napojami. Znajdowały się na nich m.in. informacje na temat ryzyka, jakie niesie za sobą nadmierne spożywanie cukru. Pozostawiono je tam na jeden semestr. Po tym czasie odnotowano, że zakup napojów słodzonych aż o 21%.

Spontaniczne zakupy a twoja masa ciała

Wyniki przedstawione na Europejskim i Międzynarodowym Kongresie Otyłości (ECOICO) sugerują, że konsumenci o normalnej wadze wcześniej zauważyli wybraną przez siebie żywność i patrzyli na nią dłużej niż osoby z nadwagą lub otyłością. Ponadto wszyscy konsumenci mieli tendencję do częstszego i dłuższego patrzenia na produkty o niskiej gęstości energetycznej, takie jakowoce i warzywa, niż na produkty o dużej zawartości energii, takie jak ciastka, wyroby cukiernicze i chipsy.

„Chociaż te wyniki są bardzo wstępne i potrzeba znacznie więcej badań, jeśli można znaleźć różnice w wyborze między grupami statusu wagi w odniesieniu do rodzajów żywności, zachowania zakupowe, a zwłaszcza kontrola nieplanowanych zakupów, powinny odgrywać bardziej dominującą rolę w badaniach oraz leczeniu nadwagi i otyłości” – mówi profesor Nanette Stroebele-Benschop z Uniwersytetu w Hohenheim w Niemczech, która kierowała badaniami. „Po ponad dziesięciu latach intensywnych eksperymentalnych badań okulograficznych percepcji żywności, nasze badanie próbuje zlikwidować lukę między badaniami eksperymentalnymi i terenowymi. Zbadamy, jak konsumenci o różnym BMIpostrzegają żywność o różnej gęstości kalorii podczas nieplanowanych zachowań zakupowych w rzeczywistości środowisko świata”.

Jak BMI wpływa na zakupy?

W badaniu naukowcy zrekrutowali 20 dorosłych w supermarkecie i wykorzystali mobilne urządzenia do śledzenia wzroku, aby zarejestrować, na co patrzyli podczas dwóch oddzielnych zakupów. Dane posłużyły do stworzenia znormalizowanych map ciepła spontanicznie kupowanych produktów, produktów z nimi sąsiadujących, a także cen i informacji na etykietach półek. Kwestionariusze wykorzystano do zebrania informacji o wieku, płci, strukturze rodziny, dochodzie, wzroście i wadze. Uczestnicy zostali podzieleni na dwie grupy: o normalnej masie ciała (BMI poniżej 25 kg / m²) lub z nadwagą lub otyłością (BMI 25 kg / m² lub więcej). Gęstość energetyczną żywności podzielono na niską (<100kcal / 100g) lub wysoką (<100kcal / 100g).

Ponieważ zachowania związane z wyborem są bardzo złożone, badacze kontrolowali potencjalne wpływy, w tym czas spędzony na zakupach, liczbę zajętych alejek, pozycję zakupionego produktu i głód. W sumie zidentyfikowali i przeanalizowali dane dotyczące 88 nieplanowanych zakupów.

Analizy ujawniły, że generalnie to spontanicznie kupowany produkt przyciąga uwagę i jest skupiony, a nie sąsiedni produkt czy metki z cenami i etykiety na półkach.

Podczas zakupów dokonywanych przez uczestników z nadwagą lub otyłością zauważenie spontanicznego zakupu żywności po raz pierwszy zajęło więcej czasu w porównaniu do zakupów dokonywanych przez uczestników o normalnej wadze. Ponadto przez dłuższy czas obserwowano żywność podczas zakupów dokonywanych przez uczestników o normalnej wadze.

Według współautora dr Gerrita Hummela z Uniwersytetu w Hohenheim w Niemczech: „Ważne jest, aby dalej badać i rozumieć możliwy związek między naszymi zakupami a zachowaniami związanymi z wyborem żywności i stanem wagi. Wiemy, że kiedy jedzenie znajdzie się w naszej kuchni, zostanie zjedzone, ale jeszcze nie do końca rozumiemy, w jaki sposób jedzenie trafia do naszego wózka”.

Źródło: X-news / Zdrowie Wprost