Jelitom na zdrowie

Jelitom na zdrowie

Dodano: 
Świeże warzywa
Świeże warzywa / Źródło: Fotolia / Autor: merc67
Rak jelita grubego zbiera śmiertelne żniwo na całym świecie. A przecież można mu zapobiec. I nie jest to takie trudne.

Badania pokazują, że większości nowotworów można zapobiegać, prowadząc zdrowy styl życia – a więc dbając o zachowanie optymalnej masy ciała, uprawiając sport i stosując zdrową i zbilansowaną dietę. Rak jelita grubego jest tego najlepszym przykładem. Możemy zmniejszyć ryzyko zachorowania na ten typ nowotworu, a także inne choroby tego odcinka przewodu pokarmowego, rozpoczynając odpowiednie działania profilaktyczne.

Jelito lubi pracować

Jak podaje American Institute for Cancer Research, każde 10 gr błonnika spożywanego dziennie (zawartego np. w mniej niż jednej filiżance fasoli) umożliwia obniżenie ryzyka raka jelita grubego o 10 proc. Nasze jelita lubią pracować, a błonnik pokarmowy im to ułatwia, stymulując perystaltykę, przyspieszając metabolizm i ułatwiając wydalanie z przewodu pokarmowego różnych odpadów przemiany materii. Najprostszym sposobem zwiększenia ilości błonnika w diecie jest częstsze sięganie po świeże warzywa, rośliny strączkowe czy orzechy. Dobrze też, by nasze jelita były kolonizowane przez dobre bakterie, a więc w codziennej diecie nie może zabraknąć probiotyków i prebiotyków.

Dieta to podstawa

Badania przeprowadzone na świniach wykazały, że fioletowe ziemniaki mogą chronić przed rakiem okrężnicy. Może tak być dlatego, że te warzywa korzeniowe zawierają związki, które obniżają poziom pewnych białek prozapalnych w organizmie, a wiadomo, że zapalenie przyczynia się do wzrostu ryzyka raka okrężnicy. Co ciekawe, im bardziej kolorowa jest nasza dieta, tym lepiej. I nie chodzi oczywiście o sztuczne barwniki. Sięgajmy po tęczowe warzywa i owoce, których pigmenty są silnymi antyoksydantami i polifenolami. W zdrowej, antyrakowej diecie nie może zabraknąć również nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3, chudego białka i produktów pełnoziarnistych.

Optymalna waga

Otyłość wiąże się ze zwiększonym ryzykiem zachorowania na nowotwór jelita grubego, szczególnie u mężczyzn; z rakiem jelita grubego została również powiązana otyłość brzuszna. Utrzymanie odpowiedniej wagi i dbanie o to, żeby tłuszcz nie zbierał się na brzuchu, pomoże zmniejszyć to zagrożenie. Można o to zadbać, stosując zdrową dietę i regularnie uprawiając sport. Regularna umiarkowana aktywność fizyczna (robienie rzeczy, które sprawiają, że oddycha się tak ciężko jak podczas szybkiego spaceru) zmniejsza prawdopodobieństwo zachorowania na raka, a jak podaje American Cancer Society – energiczna aktywność może przynieść jeszcze więcej korzyści.

Suplementy diety

Naukowcy od lat starają się dowiedzieć, które suplementy diety mogą przeciwdziałać poszczególnym nowotworom. W przypadku raka jelita grubego wyniki są niejednoznaczne. Niektóre badania sugerują, że codzienne przyjmowanie multiwitaminy zawierającej kwas foliowy lub kwasu foliowego może zmniejszyć ryzyko raka jelita grubego, ale nie wszystkie badania to potwierdziły. Podobnie z witaminą D. Wapń i witamina D mogą obniżać prawdopodobieństwo zachorowania, ponieważ witamina D pomaga we wchłanianiu wapnia przez organizm, a niektóre badania wykazały, że niski poziom wapnia może się wiązać ze zwiększonym zagrożeniem rozwoju raka jelita grubego.

Produkty niewskazane

Rak jelita grubego został powiązany z dużym spożyciem alkoholu i czerwonego mięsa. Oba te produkty warto wykluczyć z diety, a przynajmniej je ograniczyć. Warto pożegnać się także z przetworzonym mięsem, takim jak wędliny czy kiełbasy, ponieważ ich spożycie oznacza dwukrotny wzrost ryzyka zachorowania na raka jelita grubego. Poza tym te osoby, które bardzo lubią mięso, często jedzą za mało warzyw i owoców, a w ich diecie jest za mało błonnika. Możemy kontrolować to, co jemy. Przy odrobinie zdrowego rozsądku i świadomości tego, które pokarmy są wskazane, a których nie należy spożywać, możemy podejmować mądre decyzje. Odżywiajmy się zdrowo, bądźmy aktywni i wykonujmy zalecane badania profilaktyczne. Dzięki temu obniżymy ryzyko rozwoju nowotworu jelit. Tylko tyle i aż tyle.

Czytaj także:
Rak jelita grubego – jak się przed nim uchronić?

Ankieta: Czy wykonałeś badania przesiewowe w kierunku raka jelita?
Okładka tygodnika WPROST: 50/2018
Artykuł został opublikowany w 50/2018 wydaniu tygodnika „Wprost”
Zamów w prenumeracie lub w wersji elektronicznej:

Czytaj także

 0