Mobilni, a więc niezależni

Mobilni, a więc niezależni

Dodano: 
Opieka medyczna
Opieka medyczna / Źródło: Program "Zdrowa ONA"
To, jak będzie wyglądała nasza starość, zależy nie tylko od sprawności umysłu, lecz także układu kostnoszkieletowego. Na jedno i drugie w dużej mierze wpływa dieta.
Alicja Kowalczyk

Ludzkie ciało wraz z upływem czasu się starzeje. Najlepiej widać to na skórze – staje się mniej elastyczna, zmieniają się rysy twarzy, zaczyna opadać jej owal, pojawiają się zmarszczki i bruzdy. Starzeje się także nasz mózg, osłabiają się funkcje poznawcze, mamy trudności z przyswajaniem i przekazywaniem informacji, częściej zapominamy, co mieliśmy zrobić czy powiedzieć. Gorzej funkcjonują także mięśnie i stawy, stajemy się podatni na złamania, narzekamy na bóle i jesteśmy coraz mniej aktywni. Tymczasem to właśnie ruch jest kluczowy dla zachowania dobrego zdrowia na starość. Dlaczego? Ponieważ oznacza niezależność. Daje nam możliwość zadbania o siebie i własne zdrowie. Jest najlepszym lekarstwem. Jeśli jesteśmy aktywni fizycznie i społecznie, to obniżamy ryzyko rozwoju depresji czy chorób metabolicznych. A na sprawność układu kostno-stawowego, który pozwala nam się ruszać, pracujemy całe życie.

Przechytrzyć osteoporozę

To choroba, która kradnie kości. Sprawia, że tracą gęstość mineralną, stają się kruche i podatne na złamania. Zdecydowanie częściej zapadają na nią kobiety niż mężczyźni. Choroba zaczyna dawać o sobie znać po menopauzie. Aby zapobiec rozwojowi osteoporozy, musimy dbać, by w naszej diecie nie zabrakło wapnia i witaminy D. Chociaż ten pierwszy składnik znajduje się w wielu produktach (np. niskotłuszczowy nabiał, ciemnozielone warzywa liściaste), nie będzie on przyswajany bez regularnej podaży witaminy D. Sam wapń musimy dostarczać wraz z pożywieniem. Jego niedobór jest niebezpieczny – w takim wypadku organizm czerpie go z kości, powodując ich osłabienie. Zarówno wapń, jak i witaminę D można i warto suplementować. Potrzebny jest nam także magnez, który pomaga w przyswajaniu witaminy D, ale sam również jest bardzo istotny dla zdrowia kości – umożliwia absorpcję wapnia poprzez stymulację hormonu kalcytoniny, który z powrotem doprowadza wapń z krwi i miękkich tkanek do kości. Witamina D często występuje w parze z witaminą Ki to nie bez powodu. Witamina K bierze udział w wytwarzaniu białek, które są niezbędne do utrzymania wytrzymałości kości, zapobiegania odkładaniu się wapnia w niewłaściwych miejscach i regulacji wzrostu komórek.

Mocne i elastyczne stawy

Co nam po mocnych kościach, jeśli ich ruchomość będzie ograniczona? Można oczywiście zapisać się na jogę czy pilates – popularne zajęcia rozciągające, ale kluczowe jest zadbanie o sprawność stawów i więzadeł poprzez regularne przyjmowanie kolagenu. To główne białko tkanki łącznej, które naturalnie występuje w naszym organizmie, ale którego produkcja w nim zmniejsza się już po 30. roku życia. To widać przede wszystkim na twarzy (zmarszczki, utrata gęstości, opadnięty owal). Kolagen jest budulcem chrząstek stawowych i ścięgien. Dlatego kiedy jego wytarzanie w organizmie się zmniejsza, cierpi również układ ruchu. Nasze stawy i więzadła stają się mniej elastyczne, łatwiej dochodzi do urazów, zwichnięć, pojawia się ból, co przekłada się na zmniejszenie naszej codziennej aktywności fizycznej. Produkcję kolagenu w organizmie wspiera witamina C, którą znajdziemy np. w papryce, cytrusach czy kapuście. Witaminę C można także suplementować.

Niedoceniany ruch

Warto zmienić swój styl życia, ponieważ palenie papierosów i picie alkoholu zwiększają ryzyko osteoporozy. Regularnie sięgajmy po produkty bogate w wapń, a latem wystawiajmy skórę na działanie słońca, by w naturalny sposób zaopatrywać się w witaminę D. Nasza aktywność fizyczna za młodu procentuje na starość. A to dlatego, że pomaga zbudować silną masę kostną. Aby utrzymać ten stan w starszym wieku, wystarczą odpowiednia dieta, ćwiczenia i suplementacja. Sprawne mięśnie i stawy, dobra koordynacja i równowaga to kluczowe elementy chroniące nas przed upadkiem i złamaniem. A w podeszłym wieku właśnie od pierwszego złamania zaczyna się unieruchomienie i utrata niezależności.

Okładka tygodnika WPROST: 33/2019
Więcej możesz przeczytać w 33/2019 wydaniu tygodnika „Wprost”
Zamów w prenumeracie lub w wersji elektronicznej:

Czytaj także