Jak przestać się objadać późnym wieczorem? Najlepsza metoda

Jak przestać się objadać późnym wieczorem? Najlepsza metoda

Dodano: 
Kobieta przeglądająca zawartość lodówki
Kobieta przeglądająca zawartość lodówki / Źródło: Fotolia / Andrey Popov
Jeśli jesteś sową i często zdarza ci się kłaść spać grubo po północy, na pewno zmagasz się z wieczornym podjadaniem różnych, na ogół niezdrowych przekąsek. Taki nawyk szybko może doprowadzić do niekontrolowanego przyrostu masy ciała. Szczególnie, jeśli pracujesz w standardowych godzinach i nie masz wyjścia – musisz wstać o świcie.

Badacze snu z University of Arizona Health Sciences podają, że spośród 3 105 dorosłych 60 proc. przyznaje się do regularnego jedzenia późnym wieczorem. Ponadto dwie trzecie uczestników wyznało, że bycie aktywnym późną nocą skłania ich do sięgania po śmieciowe jedzenie. Odpowiedź jest prosta: najlepszym sposobem na pokonanie podjadania późno w nocy jest nawyk pójścia spać wcześniej i ogólnie lepszy sen.

Dobry sen a apetyt i zachcianki

„Sen jest coraz częściej uznawany za ważny czynnik zdrowia, obok odżywiania” – powiedział Christopher Sanchez, główny specjalista ds. Żywienia i dietetyki w UA, który jest głównym autorem badania. „To badanie pokazuje, w jaki sposób wzorce snu i jedzenia są ze sobą powiązane i działają w celu promowania zdrowia” – dodał.

Nie od dziś wiadomo, że sen pomaga regulować metabolizm. Regularne zapewnianie wystarczającej ilości snu nie tylko pomoże ci uniknąć sięgnięcia po niezdrowe przekąski, ale może również pomóc w regulacji zmniejszającej głód leptyny i zwiększającej apetyt greliny, dzięki czemu nie będziesz głodny lub wyczerpany następnego dnia.

Stworzenie zdrowego nawyku regularnej wystarczającej ilości snu (zwykle od 7 do 9 godzin snu każdej nocy) pomoże ci zachować dobre zdrowie i szczupłą sylwetkę.

Jak zerwać z wieczornym podjadaniem? Rady dla opornych

Usuń z domu niezdrowe przekąski
Zabierz z domu niezdrowe fast foody. W ten sposób powstrzymasz się przed podjadaniem. Zapewnie zauważyłeś, że wieczorami sięgamy raczej po niezdrowe przekąski, a nie superfoods. Im mniej będzie w domu śmieciowego jedzenia, tym mniejsze prawdopodobieństwo, że dojdzie do obżarstwa.

Jedz więcej białka
Różne produkty spożywcze mogą mieć różny wpływ na apetyt. Nawet jeśli jesz regularnie w ciągu dnia, możesz wieczorem odczuwać głód. Często dzieje się tak, gdy w naszych posiłkach brakuje białka. Włączenie białka do każdego posiłku może zmniejszyć apetyt i nocne podjadanie.

Poszukaj wsparcia
Dla niektórych osób z zaburzeniami odżywiania, szukanie profesjonalnej pomocy i wsparcia może być kluczem do przezwyciężenia problematycznego jedzenia w nocy. Być może twoje zachowanie ma znamiona bulimii?

Zaplanuj posiłki
Być może twoje wieczorne podjadanie faktycznie spowodowane jest głodem, a ten może wynikać ze źle zbilansowanej diety. Ustal sobie pewien harmonogram posiłków, zacznij jeść śniadania. To może być jeden z najprostszych sposobów walki z nocnym obżarstwem. Posiadanie planu posiłków może również zmniejszyć niepokój o to, jak dużo jesz i pomóc ci rozłożyć jedzenie przez cały dzień, utrzymując głód na dystans. Aby zapanować na porami posiłków, trzeba też zapanować nad snem. Osoby, które notorycznie się nie wysypiają, mają większe ryzyko otyłości i chorób pokrewnych. Dobry sen jest bardzo ważny, jeśli chodzi o zarządzanie spożyciem pokarmu i wagą.

Znajdź wyzwalacze
Oprócz wskazania ogólnej przyczyny przejadania się, może okazać się przydatne poszukiwanie określonego wzorca zdarzeń, który zwykle uruchamia zachowanie żywieniowe. Może okazać się, że np. przeglądanie wieczorem Facebooka powoduje u ciebie uczucie smutku, co przekłada się potem na podjadanie.

Zdiagnozuj problem
Wiele osób sięga po przekąski, choć wcale nie odczuwają głodu. Dlaczego więc tak się dzieje? Przyczyn może być kilka. Niektórzy jedzą z nudów, inny z radości czy smutku. Najprawdopodobniej jedzenie ma nam zaspokoić pewne potrzeby emocjonalne. Identyfikacja przyczyny pomoże ci podjąć właściwe kroki w celu rozwiązania problemu. Lęk i stres to dwa najczęstsze powody, dla których ludzie jedzą, gdy nie są głodni. Jednak używanie jedzenia w celu ograniczenia emocji jest złym pomysłem. Jeśli zauważysz, że jesz, gdy jesteś niespokojny lub zestresowany, spróbuj znaleźć inny sposób, aby odpuścić negatywne emocje i zrelaksować się.
Czytaj także:
4 pułapki, przez które dopadł cię efekt jo-jo

Opracowała:
Źródło: Eat this, not that

Czytaj także

 0