Dlaczego warto jeść dynię? O tym mogłeś nie wiedzieć

Dlaczego warto jeść dynię? O tym mogłeś nie wiedzieć

Dodano: 
Dynie
Dynie / Źródło: Unsplash / Justin Lynch
Dynia jest królową sezonu jesiennego. Znajduje szerokie zastosowanie w kuchni, a po wydrążeniu sprawdzi się jako gustowny lampion. Jakie właściwości prozdrowotne ma dynia? Wyjaśniamy, dlaczego warto włączyć ją do diety.

Jednym z założeń zdrowego odżywiania jest sięganie po produkty sezonowe. Przykładowo: wiosną powinniśmy wybierać nowalijki, latem truskawki czy bób, a jesienią śliwki i właśnie dynię. Stragany uginają się pod ciężarem tych intensywnie pomarańczowych warzyw. Dynie można kupić też właściwie w każdym supermarkecie. Mają różne kolory, kształty i rozmiary.

Właściwości odżywcze dyni

Według bazy danych żywności Departamentu Rolnictwa USA, w jednej filiżance dyni pokrojonej w kostkę, znajdziemy:

  • Kalorie: 30
  • Białko: 1,2 g
  • Węglowodany: 8 g
  • Tłuszcz: 0,1 g
  • Cukier: 3,2 g
  • Błonnik: 0,6 g
  • Sód: 1 mg

Dynia jest doskonałym źródłem wapnia, magnezu, fosforu, potasu i cynku. Na uwagę zasługują także pestki dyni, które zawierają mnóstwo cynku, witaminy E, błonnika, magnezu, fosforu, potasu, niacyny i zdrowych tłuszczy.

Dynia – właściwości prozdrowotne

  • Dynie zawierają przeciwutleniacze, takie jak alfa-karoten, beta-karoten i beta-kryptoksantyna, które mogą neutralizować wolne rodniki, hamując je przed uszkodzeniem komórek. Tym samym dynia może chronić przed rozwojem nowotworów.
  • Dynia jest bogatym źródłem beta-karotenu, który działa jak naturalny krem ​​z filtrem. Zawiera również witaminy C i E, a także luteinę i zeaksantynę, które pomagają utrzymać skórę w dobrej kondycji i zdrowiu.
  • Dynia jest również jednym z najlepszych źródeł luteiny i zeaksantyny, dwóch związków związanych z niższym ryzykiem związanego z wiekiem zwyrodnienia plamki żółtej i zaćmy. Dodatkowo zawiera duże ilości witamin C i E, które działają jako przeciwutleniacze i mogą zapobiegać uszkodzeniom komórek oka przez wolne rodniki.
  • Dynia jest bogata w witaminy A i C, które mogą pomóc wzmocnić układ odpornościowy. Na uwagę zasługuje także duża ilość witaminy E, żelaza i kwasu foliowego, które również wspierają układ immunologiczny.
  • Dynia jest dobrym źródłem potasu, witaminy C, błonnika i przeciwutleniaczy, które chronią układ sercowo-naczyniowy przed niektórymi chorobami.
  • Dynia zawiera bardzo dużo składników odżywczych, a dodatkowo jest niskokaloryczna, dzięki czemu stanu idealny element diety odchudzającej. Sprzyja utracie kilogramów, nie powodując przy tym niedoborów.
  • Co więcej, oferuje błonnik wypełniający jelita, który może pomóc obniżyć poziom cholesterolu i, oczywiście, pomaga utrzymać regularność wypróżnień.

Czytaj także:
800 kalorii dziennie, czyli „dieta ostatniej szansy”

Opracowała:
Źródło: Preventon/HealthLine

Czytaj także

 0