Zaparcia i nie tylko. Tak organizm mówi ci, że nie jesz wystarczająco dużo warzyw

Zaparcia i nie tylko. Tak organizm mówi ci, że nie jesz wystarczająco dużo warzyw

Dodano: 
Zdrowa dieta
Zdrowa dieta / Źródło: Adobe Stock
Chrupiące, świeże warzywa – któż z nas ich nie lubi? Jednak często zdarza się, że jemy ich za mało. Organizm sam o tym przypomina w postaci kilku osobliwych oznak.

Warzywa są ogólnie znane z tego, że są zdrowe. Jedne smakują nam bardziej, inne mniej – ale warto zdać sobie sprawę, że te produkty roślinne zawierają mnóstwo wszystkich istotnych składników odżywczych, których potrzebuje twoje ciało, aby mogło zachować zdrowie przez całe życie.

Maggie Michalczyk, amerykańska dietetyk, podkreśla, że warzywa mają bardzo wiele zalet, takich jak bogactwo witamin, minerałów, przeciwutleniaczy i błonnika. Wszystkie są wykorzystywane przez twój organizm do prawidłowego funkcjonowania, a jednocześnie zapobiegają chorobom przewlekłym. Najlepsze jest to, że paradoksalnie nie trzeba jeść bardzo dużych ilości warzyw, aby uzyskać te korzyści.

Oprócz dostarczania przeciwutleniaczy, warzywa są również ważne z innego powodu: należą one do najlepszych źródeł błonnika pokarmowego, które pomagają w utrzymaniu zdrowego trawienia, a także pomagają nam czuć satysfakcję po posiłkach, o czym przypomina Yasi Ansari, dietetyk i rzecznik Akademii Żywienia i Dietetyki.

Aby pomóc ci uniknąć długoterminowych negatywnych skutków jedzenia niedostatecznej ilości warzyw dla twojego zdrowia i dobrego samopoczucia, dietetycy wyjaśnili szczegółowo 9 oznak ostrzegawczych, że to właśnie tej grupy pokarmów brakuje ci najbardziej.

Czytaj też:
7 błędów, które musisz zastąpić zdrowymi nawykami. Lato to idealna pora!
Obniżony nastrój
Warzywa są ważnym źródłem wielu witamin i minerałów niezbędnych do funkcjonowania organizmu. Niejedzenie wystarczającej ilości warzyw i koncentrowanie się głównie na wysokotłuszczowych, wysokowęglowodanowych lub wysoko przetworzonych produktach spożywczych spowoduje gwałtowny wzrost energii, a następnie katastrofę, czyli zmęczenie, utratę pamięci i wahania nastroju. Zamiana wysokotłuszczowych pokarmów na pokarmy o większej zawartości składników odżywczych, takie jak warzywa, zapobiegnie złemu samopoczuciu. Zapewni to również trwałą energię na dłuższy okres. Podobnie witaminy i minerały znajdujące się w warzywach mogą odgrywać ważną rolę w regulacji nastroju. Niektóre badania sugerują, że istnieje związek między dietą a nastrojem, a dieta uboga w owoce i warzywa wiąże się z wyższym ryzykiem depresji.

Szybko odczuwane uczucie głodu
Błonnik z warzyw pomaga zwiększyć sytość, utrzymuje pełnię na dłużej, jednocześnie pomagając utrzymać energię. Nie jedząc wystarczającej ilości warzyw możesz mieć ochotę na kolejny posiłek lub przekąskę wkrótce po jedzeniu, które właśnie spożyłeś.

Matowa skóra
Warzywa są pełne przeciwutleniaczy. Mogą pomóc chronić twoje ciało przed wolnymi rodnikami, które mogą uszkodzić teksturę skóry. Wiele warzyw takich jak pomidory jest wypełnionych wodą, która może nawilżać skórę.

Podatność na skurcze mięśni
Ciało potrzebuje potasu do skurczu mięśni gładkich. Skurcze i drgania mięśni mogą się zdarzyć z powodu bardzo niskiego poziomu minerału we krwi. Owoce i warzywa są najlepszym źródłem potasu. Najlepsze roślinne źródła potasu to szpinak, boćwina i inne ciemnozielone warzywa, a także słodkie ziemniaki.

Zaparcia
Odpowiednia ilość błonnika pokarmowego z warzyw pomaga w metabolizowaniu pokarmów i pomaga szybciej przesuwać odpady przez jelita. Istotne jest także picie właściwej ilości wody przy jednoczesnym zwiększeniu dziennego spożycia błonnika.

Stres
Magnez wpływa na relaksację poprzez utrzymanie zdrowego poziomu GABA, neuroprzekaźnika, który uspokaja zarówno ciało, jak i umysł. Minerał ten odgrywa również rolę w reakcji na stres organizmu, a jego niedobór jest związany z wyższym stresem i lękiem. Warzywa, zwłaszcza ciemnozielone, takie jak szpinak, są jednym z najlepszych źródeł magnezu. Zatem brak wystarczającej ilości warzyw w diecie może z pewnością powodować niski poziom tego minerału we krwi.

Uczucie zmęczenia
Jednym z powodów zmęczenia może być to, że spożywasz zbyt wiele wysoko przetworzonych produktów spożywczych, takich jak te o dużej zawartości prostych cukrów i sodu. Spożywanie wysoko przetworzonych produktów spożywczych może powodować dodatkowe obciążenie dla organizmu i wyczerpanie, a także produkty bogate w proste cukry mogą powodować wzrosty i spadki poziomu energii. Dobrym pomysłem jest dodawanie warzyw do posiłków, gdy czujesz się zmęczony.

Zaburzenia widzenia
Marchewki są bogate w witaminę A, której niedobór może pogorszyć widzenie i może objawiać się ślepotą w nocy lub gorzej, oprócz powodowania suchości oczu, owrzodzeń rogówki i uszkodzenia siatkówki, co powoduje ślepotę. Witamina A występuje nie tylko w marchwi – jest również obecna w warzywach o kolorze żółtym i pomarańczowym, a także w ciemnozielonych warzywach.

Problemy z wagą
Warzywa mają dużą objętość przy niewielkiej liczbie kalorii, a także są doskonałym źródłem błonnika wypełniającego ciało. Dieta bogata w produkty błonnikowe, zwłaszcza warzywa nieskrobiowe, jest niezbędna dla tych, którzy chcą schudnąć lub utrzymać wagę. Ludzie, którzy nie jedzą wielu warzyw, prawdopodobnie zastępują je wysokotłuszczowymi i cukrowymi pokarmami, które mają więcej kalorii i dlatego mogą utrudniać im utratę wagi.
Czytaj też:
Dieta resetująca ciało – czy pozwala schudnąć?
Czytaj też:
Jak pozbyć się cukru z diety? Oto 12 skutecznych sposobów

Źródło: medicaldaily.com
 0

Czytaj także