Czy czekolada i kawa bezkofeinowa mają tę samą zawartość kofeiny?

Czy czekolada i kawa bezkofeinowa mają tę samą zawartość kofeiny?

Dodano: 
Ciasto czekoladowe i kawa
Ciasto czekoladowe i kawa / Źródło: Pexels / Dima Valkov
Zawartość kofeiny w czekoladzie nie jest mitem. Jednak ile kofeiny tak naprawdę mieści się w czekoladzie? Czy wystarczy zjeść czekoladę, by nie zasnąć?

Wiemy już, że czekolada ma całkiem dobre właściwości zdrowotne i lubimy sobie o nich przypominać, gdy ukradkiem sięgamy po tabliczkę czekolady o 22:00. Słyszeliśmy też, że słodkie rzeczy mogą zawierać pewną ilość kofeiny. Czy zatem zmniejszamy swoje szanse na spokojny sen, jedząc czekoladę tuż przed snem?

Czekolada a kofeina

Czy czekolada naprawdę ma wystarczająco dużo kofeiny, aby pozbawić nas chęci snu? Prosta odpowiedź: prawdopodobnie nie. Ale bardziej złożona odpowiedź brzmi: tak, czekolada zawiera kofeinę w różnych ilościach, ale nie możesz winić jej za swoje złe nawyki związane ze snem. Średnia ilość kofeiny spożywanej dziennie przez pojedynczą osobę to około 300 miligramów. Większość kofeiny pochodzi z kawy, napojów bezalkoholowych i herbaty, a mniej niż 2,3 miligrama dziennie przypisuje się pożywieniu. Przeciętna porcja mlecznej czekolady zawiera mniej więcej taką samą ilość kofeiny jak filiżanka kawy bezkofeinowej.

Nie czuj się zbyt pewny siebie przed snem po czekoladzie. Niektórzy z nas mogą być bardziej wrażliwi niż inni (szczególnie ci, którzy nie piją regularnie kawy, napojów gazowanych lub herbaty) i doświadczają niemal szalonej czujności po jej spożyciu.

Nie tylko kofeina

Ponadto w czekoladzie może kryć się inny winowajca, który utrudnia sen: nowe badania wskazują na teobrominę, związek pochodzący również z ziaren kakaowca, który ma podobne działanie fizjologiczne do kofeiny, ale w rzeczywistości jest go więcej w czekoladzie niż kofeiny (liczba badań jest nadal ograniczona w tej dziedzinie, ale można śmiało powiedzieć, że niskie ilości kofeiny w czekoladzie nie są wyłączną przyczyną niespokojnych nocy).

Jeśli chcesz mieć niezakłócony sen, całkowicie pomiń czekoladę, gdy zachodzi słońce. A jeszcze lepiej uczynisz, jeśli postarasz się przestać jeść czekoladę jeszcze przed 15:00, ponieważ czekolada może pozostawać w twoim organizmie nawet do sześciu godzin.

Źródło: southfloridareporter.com, greatist.com
 0

Czytaj także