Ile kalorii dziennie powinniśmy otrzymywać z tłuszczu?

Ile kalorii dziennie powinniśmy otrzymywać z tłuszczu?

Dodano: 
Potrawy smażone w głębokim tłuszczu
Potrawy smażone w głębokim tłuszczu / Źródło: Pexels / Valeria Boltneva
Mimo dość złego PR w świecie diet, tłuszcz jest niezbędny dla utrzymania zdrowia. Jednak tłuszcz tłuszczowi nierówny – który wybierać i w jakiej ilości?

Tłuszcz jest ważną częścią zdrowej diety. Daje energię i pomaga przyswajać niektóre witaminy, w tym witaminę A, D i E. Tłuszcze nienasycone, znane jako „dobre” tłuszcze pomagają obniżyć poziom cholesterolu i zachować zdrowe serce. Można je znaleźć w żywności takiej jak awokado, oliwa z oliwek lub orzeszki ziemne.

Istnieje jeszcze drugi rodzaj tłuszczu, przed którym przestrzegają dietetycy. To tzw. tłuszcze nasycone, spożywane w nadmiarze mogą podnosić poziom cholesterolu i zwiększać ryzyko chorób serca. Często także są źródłem dodatkowych kilogramów prowadzących do otyłości. Do ich źródeł należy m.in. masło, czerwone mięso, ser żółty, smalec.

Ile kalorii w diecie powinno pochodzić z tłuszczu?

Skoro już wiadomo, które tłuszcze są zdrowe, a które nie – w jakich ilościach należy je spożywać? Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) zaleca, aby pozyskiwać nie więcej niż 30% dziennego zapotrzebowania na kalorie z tłuszczu. Z tego tylko 10% dziennego zapotrzebowania na kalorie powinno pochodzić z tłuszczów nasyconych, a mniej niż 1% z tłuszczów trans.

Aby zadbać o zdrową dietę, skup się na włączeniu do swojego menu zdrowych źródeł tłuszczu. Na przykład, jeśli lubisz tosty z masłem, spróbuj położyć na nie pokrojone w plasterki awokado lub skropić oliwą z oliwek. Przynajmniej raz w tygodniu zamieniaj czerwone mięso na tłuste ryby. Jako przekąskę wybieraj orzechy zamiast chipsów. Porównuj etykiety na podobnych produktach, aby upewnić się, że wybierasz te, które zawierają najmniej tłuszczów nasyconych i trans.

Czytaj też:
Otłuszczenie serca może wystąpić również u osoby szczupłej. Czym zagraża?
Czytaj też:
Dlaczego awokado jest zdrowe? Oto lista właściwości, o których warto wiedzieć

Opracowała:
Źródło: The Conversation
 0

Czytaj także