Czy cukier kokosowy to zdrowy słodzik? Niekoniecznie

Czy cukier kokosowy to zdrowy słodzik? Niekoniecznie

Dodano: 
Cukier kokosowy
Cukier kokosowy Źródło: Shutterstock
Cukier kokosowy uważany jest za zdrowszą wersję białego cukru. Czy rzeczywiście cukier kokosowy jest zdrowym słodzikiem?

Cukier kokosowy to słodzik, który coraz częściej pojawia się w przepisach jako zamiennik białego cukru. Mimo że ciągle jest nowinką, to można dość łatwo dostać go w sklepach, dlatego sięgamy po niego chętnie, wierząc, że dzięki niemu ograniczymy ilość cukru w diecie. Takie myślenie jednak może być błędne.

Czym jest cukier kokosowy?

Cukier kokosowy to... w dalszym ciągu cukier. Rzeczywiście, jest lepszym wyborem niż cukier biały, ale wciąż mniej zdrowszym niż np. erytrol czy ksylitol. Cukier kokosowy pozyskiwany jest z kwiatów palmy kokosowej. Ma brązowy kolor i przypomina trochę cukier trzcinowy. Ma również podobny smak i zapach, który jest mocno aromatyczny i lekko karmelowy.

Wartości odżywcze cukru kokosowego

Cukier kokosowy zawiera niemal 80 procent sacharozy. Występują też w nim monocukry takie jak fruktoza i sacharoza. Jego wielką zaletą jest niski indeks glikemiczny, dlatego mogą stosować go diabetycy.

Warto jednak wiedzieć, że cukier kokosowy jest mocno kaloryczny. W 100 g występuje aż 381 kalorii, niemal tyle samo co w białym cukrze. Należy więc stosować go rozsądnie, a do domowych wypieków czy deserów dodawać jedynie szczyptę.

Czy cukier kokosowy to zdrowy słodzik?

Cukier kokosowy uważany jest za słodzik porównywalny do cukru trzcinowego czy białego. Jest wysokokaloryczny i zawiera tyle samo węglowodanów co biały cukier. Jeśli więc zależy nam na tym, by ograniczyć liczbę przyjmowanych kalorii, lepiej zrezygnować ze stosowania cukru z kokosa i sięgnąć po erytrol, który jest niskokaloryczny. O wiele mniej kalorii niż cukier kokosowy będzie miał również ksylitol (240 kcal w 100 g, a nie 381 kcal jak cukier kokosowy).

Zastosowanie cukru kokosowego

Ze względu na lekko karmelowy smak cukier kokosowy świetnie nadaje się do deserów. Można dodawać go do ciast zamiast białego cukru, do gofrów czy placków. Dobrze smakuje z kawą, a także z wszelkimi babeczkami i ciasteczkami.

Czytaj też:
10 owoców, które mogą jeść osoby chore na cukrzycę

 0

Czytaj także