Jelita, odporność i zły nastrój

Jelita, odporność i zły nastrój

Dodano: 
Zdrowy posiłek
Zdrowy posiłek / Źródło: Pexels / Lisa Fotios
Chociaż ich głównym zadaniem jest trawienie pokarmów, badania wciąż pokazują, że jelita pełnią znacznie więcej funkcji. Mikroflora jelitowa wpływa na metabolizm, odporność i... nastrój.

Roli jelit, tej kilkumetrowej krętej rurki ciągnącej się od żołądka aż do odbytu, wciąż nie doceniamy. Zachodzą w nich nie tylko procesy trawienia i wchłaniania pokarmu czy też formowania stolca. Liczne badania dowiodły, że jelita są zasiedlone przez mnóstwo różnorodnych szczepów bakterii, które nie tylko wzmacniają odporność organizmu, ale również chronią przed dolegliwościami gastrycznymi i poprawiają nasze samopoczucie psychiczne. Dbając o jelita, dbamy więc o cały organizm. W ten sposób zapewniamy sobie szczupłą sylwetkę i dobre samopoczucie psychiczne. Zwiększamy też wchłanialność składników odżywczych.

Jelita i uczucia

U wielu osób praca jelit odzwierciedla samopoczucie – w sytuacjach napięcia nerwowego mają biegunki, bóle brzucha lub cierpią na zaparcia. To jednak nie wszystko. Niewielu z nas ma świadomość, że serotonina, jeden z ważniejszych hormonów szczęścia, produkowana jest właśnie w jelitach. Kiedy ich praca jest zaburzona, możemy odczuwać spadek nastroju, a nawet zmagać się z objawami depresji. Ten neuroprzekaźnik wpływa nie tylko na nasze emocje. Reguluje sen, libido, apetyt czy temperaturę ciała. Serotonina jest wytwarzana z aminokwasu o nazwie tryptofan, dostarczanego do organizmu z pożywieniem. Tryptofan występuje w takich produktach jak orzechy, sery i czerwone mięso. Niedobór tryptofanu może prowadzić do obniżenia poziomu serotoniny.

Dieta to podstawa

Jelita lubią pracować. Nie oznacza to jednak, że mamy się obżerać, ale po prostu warto dostarczać im zdrową żywność, bogatą w probiotyki (żywe kultury bakterii) i prebiotyki (pożywkędla bakterii), cenne składniki odżywcze i błonnik. Nasza mikroflora jelitowa powinna być bogata w dobre bakterie i mieć czym się posilić. W codziennej diecie nie powinno więc zabraknąć produktów pełnoziarnistych, kefiru, jogurtu, kiszonek, chudego mięsa, nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3, a także świeżych warzyw i owoców. Te ostatnie powinny być kolorowe – intensywna barwa (np. pomarańczowa, fioletowa, ciemnozielona) świadczy o dużej zawartości polifenoli i antyoksydantów. Z kolei błonnik pokarmowy poprawia funkcjonowanie jelit, zmusza je do pracy, przyspiesza metabolizm i ułatwia wypróżnienia, oczyszczając w ten sposób jelito. Ogromne znaczenie ma także woda – dzięki niej unikniemy zaparć i szybciej usuniemy toksyczne związki wytwarzane w jelitach.

Czytaj także:
Suplementy diety przydatne przy detoksykacji organizmu

Niezbędna witamina D

Naukowcy z Harvard T.H. Chan School of Public Health przebadali ponad 5,7 tys. chorych na raka jelita grubego, a także 7,1 tys. osób, których nie dotyczyła ta choroba. Jak ustalili, ilość witaminy D potrzebna do zapobiegania temu nowotworowi może być znacznie wyższa niż ta zalecana w obecnych wytycznych, które mają na celu jedynie zapobieganie niedoborowi tej witaminy i jego skutkom (np. osteoporozie). U osób z optymalnym poziomem witaminy D ryzyko wystąpienia raka jelita grubego było o 22 proc. niższe niż u tych z jej deficytem. Natomiast u osób, u których wystąpił niedobór, ryzyko rozwoju nowotworu wzrastało o 31 proc. Co ciekawe, najwięcej korzyści z utrzymywania poziomu witaminy D powyżej poziomu niezbędnego dla zdrowia kości uzyskiwały kobiety.

Zdrowy styl życia

Zdrowa dieta to nie wszystko. Wrogiem jelit są nie tylko antybiotyki, które niszczą dobre bakterie, ale także popularne używki (alkohol, papierosy), śmieciowe jedzenie oraz brak aktywności fizycznej. Jedzenie w biegu i połykanie dużych kęsów pokarmu prowadzi do problemów trawiennych, co przyczynia się m.in. do rozwoju stanów zapalnych. Te natomiast sprzyjają rozwojowi chorób autoimmunologicznych, infekcji, atopowego zapalenia skóry. Warto jednak pamiętać, że przyczyną dolegliwości jelitowych może być również nietolerancja jakiegoś składnika pokarmowego (np. glutenu), a wtedy bez jego wykluczenia nawet najzdrowsza dieta nie pomoże.

Czytaj także:
Domowy test na raka jelita grubego. Kto powinien go wykonać?

Okładka tygodnika WPROST: 11/2019
Więcej możesz przeczytać w 11/2019 wydaniu tygodnika „Wprost”
Zamów w prenumeracie lub w wersji elektronicznej:

Czytaj także