Poprawisz pamięć i koncentrację dzięki tym 8 specyfikom

Poprawisz pamięć i koncentrację dzięki tym 8 specyfikom

Dodano: 
leki, suplementy, dieta
leki, suplementy, dieta / Źródło: Fotolia / inventart
Czy powinieneś zażywać witaminę B12, aby zachować czujność? A co z żeń-szeniem? Poznaj prawdę o suplementach na pamięć i koncentrację i przekonaj się, które z nich są warte swojej ceny.

Niezależnie od tego, czy cierpisz na chorobę Alzheimera, czy po prostu masz problemy z pamięcią, niektóre witaminy i kwasy tłuszczowe spowalniają utratę pamięci lub lub zapobiegają jej. Długa lista potencjalnych rozwiązań obejmuje witaminy takie jak witamina B-12, suplementy ziołowe, takie jak miłorząb japoński i kwasy tłuszczowe omega-3. Ale czy tabletka naprawdę może zwiększyć twoją pamięć?

Czytaj też:
Rozwiązywanie problemów podczas snu? Teraz to możliwe

Znalezienie nowych sposobów spowolnienia utraty pamięci może przynieść zdumiewające wyniki. Na przykład istnieją spekulacje, że, gdyby wystąpienie choroby Alzheimera mogło zostać opóźnione w dzisiejszej populacji średnio o zaledwie jeden rok, liczba chorych na całym świecie zmniejszyłaby się do około 210 tys. osób z chorobą Alzheimera za 10 lat. I to przyniosłoby oszczędności w wysokości kilkudziesięciu miliardów złotych.

Suplementy na poprawę pamięci i koncentracji

Kwasy tłuszczowe omega-3
Kwasy tłuszczowe omega-3 w oleju z ryb wykazały obiecujące działanie budujące mózg. Niektóre badania sugerują, że osoby starsze, które spożywają większe ilości kwasów tłuszczowych omega-3, mają lepszą pamięć. Chodzi o to, że korzyści nie utrzymały się w dużych, kontrolowanych eksperymentach, jak mówi dr Arjun Masurkar, neurolog z NYU Langone's Center for Cognitive Neurology. Na przykład badanie wspierane przez NIH na ponad 3500 starszych osobach dorosłych wykazało, że branie kwasów tłuszczowych omega-3 przez pięć lat nie miało wpływu na funkcje poznawcze. Mimo to spróbować prawdopodobnie nie zaszkodzi. „Kwasy omega-3 mogą mieć inne korzyści zdrowotne, które mogą być pośrednio związane ze zdrowiem mózgu, jak i serca. I nie zapominaj, że całe pokarmy są bogate w kwasy omega 3, takie jak ryby, ale także są one w wielu źródłach pochodzenia roślinnego, takich jak orzechy, nasiona chia i niektóre ziarna.

Witamina B12
Witamina B12 pochodzi głównie z produktów pochodzenia zwierzęcego, więc wegetarianie i weganie mogą mieć jej mało, zaś inni ludzie, zwłaszcza z wiekiem, mają problemy z jej wchłanianiem. Wiele wszystkożernych osób ma również niski poziom witaminy B12. Twój mózg wymaga do prawidłowego funkcjonowania witaminy B12, więc niedobór jest jedną z pierwszych rzeczy, na które lekarze patrzą z powodu problemów z pamięcią. Jeśli badanie krwi wykaże, że masz niski poziom, prawdopodobnie trudno będzie ci uzyskać jej codzienne zapotrzebowanie z jedzenia, więc musisz wziąć albo suplementy apteczne, albo suplementy domowe, aby podnieść jej poziom. Normalny poziom wynosi od 200 do 900 pikogramów na mililitr, ale „nawet jeśli wynosi 300, co jest w normalnym zakresie, zalecamy suplementację”, mówi neurolog Daniel Kaufer, dyrektor programu zaburzeń pamięci University of North Carolina. „Nie chodzi tylko o to, ile jest wystarczające, ale o optymalny poziom”. Jeśli jednak masz ją na dobrym poziomie, dodatkowe B12 nie wzmocni twojej pamięci.

Witamina E
Witamina E jest przeciwutleniaczem, chroniącym twoje ciało przed wolnymi rodnikami; są to niestabilne atomy, które mogą siać spustoszenie w komórkach mózgu i innych ważnych narządach. „Patologicznie niski poziom może powodować problemy”, mówi dr Masurkar. Teoretycznie wydaje się, że dostarczenie większej ilości tych przeciwutleniaczy chroniłoby twój mózg przed uszkodzeniami przyczyniającymi się do utraty pamięci, ale dowody wskazują na coś innego. Jedno trzyletnie badanie połączyło diety bogate w witaminę E z wolniejszym spadkiem funkcji poznawczych, ale suplementy nie wydają się mieć takiego samego efektu. Nowsze badanie z udziałem ponad 6300 kobiet w wieku 65 lat i starszych wykazało, że przyjmowanie suplementu witaminy E 600 IU przez prawie 10 lat nie chroniło funkcji poznawczych.

Miłorząb dwuklapowy
Początkowo spekulowano, że ten ziołowy suplement może odeprzeć demencję poprzez poprawę przepływu krwi do mózgu, ale dowodów na to brakowało. Największe badanie kliniczne dotyczące miłorzębu japońskiego: ośmioletnie badanie, w którym wzięło udział 3069 osób dorosłych w podeszłym wieku bez lub z łagodnymi zaburzeniami poznawczymi, nie wykazało, że suplement zapobiega lub spowalnia utratę pamięci. Inne badania wskazują, że ginkgo może być korzystny dla osób, które już cierpią na demencję. Podczas gdy suplementacja witaminami naturalnie pozyskiwanymi z pożywienia może nie zaszkodzić, suplementy ziołowe stanowią dodatkowe ryzyko. Na przykład miłorząb dwuklapowy rozrzedza krew, a w rzadkich przypadkach może prowadzić do krwotoku mózgowego, szczególnie jeśli przyjmujesz inne leki rozrzedzające krew, takie jak aspiryna.

Żeń-szeń
Żeń-szeń azjatycki jest reklamowany jako suplement chroniący pamięć samodzielnie lub w połączeniu z miłorzębem japońskim. Jednak, podobnie jak w przypadku innych ziół, badania naukowe nie okazały się zbyt obiecujące i potrzebne są lepsze badania. Firmy na ogół sugerują, że ponieważ preparaty ziołowe są „naturalne”, nie niosą żadnego ryzyka, ale tak nie jest. „Starsi pacjenci są na początku bardziej wrażliwi na leki i suplementy ziołowe”, jak mówi dr Masurkar. „Zwykle przyjmują więcej leków, więc są szczególnie narażeni na skutki uboczne i problemy z interakcją”.

Hupercyna A
Acetylocholina jest neuroprzekaźnikiem wytwarzanym przez mózg w naturalny sposób, aby pomóc w nauce i zapamiętywaniu. Hupercyna A, która pochodzi z chińskiego mchu klubowego, mogłaby zwiększyć poziom acetylocholiny poprzez blokowanie enzymu, który w przeciwnym razie by ją rozłożył, tak działają inne popularne leki na Alzheimera. Jednak badania nie udowodniły, że to pomaga. „Teoretycznie może to być prawda, ale nie jesteśmy pewni efektów, a jej dawkowanie nie jest jasne”, mówi dr Masurkar. Suplement może zniszczyć twój układ trawienny i serce, więc porozmawiaj ze swoim lekarzem przed zażyciem.

Acetylo-L-karnityna
Twoje ciało naturalnie wytwarza acetylo-L-karnitynę, która pomaga przekształcić tłuszcz w energię, a wczesne badania na szczurach wzbudziły nadzieję, że związek ten może chronić neurony mózgu przed chorobą Alzheimera. Jednak badania kliniczne nie wykazały takich samych pozytywnych wyników w zakresie pamięci, więc dr Masurkar twierdzi, że prawdopodobnie nie jest to warte twoich pieniędzy.

DHEA
Organizm produkuje steroidowy dehydroepiandrosteron (DHEA) dla szeregu funkcji, w tym przekształcania się w hormony płciowe, takie jak estrogen i testosteron. Poziomy DHEA spadają z wiekiem, więc pojawiło się kilka teorii, że zwiększenie go za pomocą suplementów może zwalczyć skutki starzenia się, w tym utratę pamięci. Suplement okazał się obiecujący w laboratorium i na zwierzętach, ale randomizowane badania kliniczne u zdrowych starszych osób dorosłych lub osób z zaburzeniami funkcji poznawczych nie wykazały spójnych korzyści w zakresie pamięci.
Czytaj też:
Czy dzieciom należy podawać suplementy omega-3?

Źródło: thehealthy.com
 0

Czytaj także