6 skutków ubocznych nadmiaru witaminy D w organizmie

6 skutków ubocznych nadmiaru witaminy D w organizmie

Dodano: 
Witamina, witamina D
Witamina, witamina D / Źródło: Fotolia / ExQuisine
Witamina D jest niezwykle ważna dla prawidłowego przebiegu różnych procesów w organizmie. Ale co się stanie, gdy mamy jej za dużo?

Witamina D bierze udział w absorpcji wapnia, funkcji immunologicznej i ochronie zdrowia kości, mięśni i serca. Występuje naturalnie w pożywieniu i może być również wytwarzana przez twoje ciało, gdy skóra jest wystawiona na działanie promieni słonecznych.

Oprócz tłustych ryb, istnieje tylko kilka produktów bogatych w witaminę D. Co więcej, większość ludzi nie ma wystarczającej ekspozycji na słońce, aby wyprodukować odpowiednią ilość witaminy D. Zatem jej niedobór jest bardzo powszechny. Szacuje się, że około 1 miliarda ludzi na całym świecie nie ma wystarczającej ilości tej witaminy.

Suplementy witaminy D są bardzo powszechne – zarówno witaminę D2, jak i witaminę D3 można przyjmować w postaci suplementów. Witamina D3 jest wytwarzana w odpowiedzi na ekspozycję na słońce i znajduje się w produktach pochodzenia zwierzęcego, podczas gdy witamina D2 występuje w roślinach.

Stwierdzono, że witamina D3 znacznie zwiększa poziomy witaminy D we krwi niż D2. Badania wykazały, że każde dodatkowe 100 IU witaminy D3, które spożywasz dziennie, podniesie poziom witaminy D we krwi średnio o 2,5 nmol/l. Jednak przyjmowanie bardzo wysokich dawek witaminy D3 przez długi czas może prowadzić do nadmiernego gromadzenia się jej w organizmie.

Zatrucie witaminą D występuje, gdy stężenie we krwi wzrośnie powyżej 375 nmol/l. Ponieważ witamina jest magazynowana w tkance tłuszczowej i powoli uwalniana do krwiobiegu, skutki toksycznego poziomu mogą utrzymywać się przez kilka miesięcy po zaprzestaniu przyjmowania suplementów. Co ważne, toksyczność nie jest powszechna i występuje prawie wyłącznie u osób, które przyjmują długoterminowo suplementy w dużych dawkach bez monitorowania poziomu witaminy D we krwi.

Nie można osiągnąć niebezpiecznie wysokich poziomów witaminy D we krwi poprzez samą dietę i ekspozycję na słońce. Ale ten nadmiar mimo to zdarza się. Jakie są jego skutki?

Czytaj także:
7 składników odżywczych, których nie pozyskasz z roślin. Przestroga dla wegan!
Czytaj także:
Jak pozbyć się cukru z diety? Oto 12 skutecznych sposobów
Czytaj także:
9 korzyści zdrowotnych jedzenia pomelo. Czy pozwala schudnąć?

Źródło: healthline.com

Czytaj także

 0