Bierzesz suplementy i witaminy? Naukowcy odkryli, jaka pora dnia jest na to najlepsza

Bierzesz suplementy i witaminy? Naukowcy odkryli, jaka pora dnia jest na to najlepsza

Dodano: 
Suplementy
Suplementy / Źródło: Pexels / Polina Tankilevitch
Jeśli przyjmujesz wiele witamin i suplementów, ustalenie najlepszego czasu na przyjęcie każdej dawki może być trudne. Zostań z nami, by dowiedzieć się, kiedy najlepiej przyjmować dane produkty i dlaczego to ma znaczenie.

– Należy przyjmować witaminy i suplementy o określonych porach dnia w zależności od ich działania – mówi dr Dimitar Marinov, adiunkt na Uniwersytecie Medycznym w Warnie w Bułgarii.

Jak to działa w praktyce?

  • Magnez pomaga przy relaksacji i zasypianiu, dlatego najlepiej jest przyjmować go podczas kolacji.
  • Melatonina również sprawia, że chce nam się spać, dlatego należy ją przyjmować od jednej do dwóch godzin przed snem.
  • Witamina C może powodować niestrawność, więc niektórzy wolą przyjmować ją z jedzeniem, aby złagodzić nudności lub zaparcia.

Ważne: pora dnia nie zmienia skuteczności wchłaniania suplementów przez organizm, niezależnie od tego, czy przyjmujesz je z posiłkiem, czy nie. Niektóre witaminy, takie jak B i C, najlepiej przyjmować na pusty żołądek, podczas gdy inne, takie jak witaminy A i K, należy przyjmować z pokarmami zawierającymi tłuszcze, aby zapewnić ich prawidłowe wchłanianie.

Witaminy najlepsze do przyjmowania na pusty żołądek

– Powinieneś przyjmować rozpuszczalne w wodzie witaminy i minerały na pusty żołądek, ponieważ twój organizm łatwiej je wchłania i metabolizuje – mówi Alana Kessler, dietetyk i konsultant ds. żywienia z Nowego Jorku.

– Witaminy rozpuszczalne w wodzie obejmują witaminę C i wszystkie witaminy z grupy B. Powinieneś również wziąć te witaminy popijając je pełną szklanką wody, aby je rozbić do lepszego wchłonięcia – mówi Stephenson.

– Ponieważ te witaminy są najbardziej skuteczne, gdy są przyjmowane na pusty żołądek, najlepiej jest przyjmować je rano – mówi Kessler.

Wykazano, że w szczególności witaminy z grupy B zwiększają energię i nastrój u osób z ich niedoborem. W roku 2020 stwierdzono, że braki witamin B i C, żelaza i magnezu mogą powodować zmęczenie.

Inne suplementy najlepiej wchłaniane na pusty żołądek to:

  • Żelazo. Dzieje się tak, ponieważ niektóre pokarmy, zwłaszcza nabiał, mogą blokować wchłanianie żelaza. Witamina C pomaga organizmowi wchłaniać żelazo, więc jeśli przyjmujesz suplementy żelaza, najlepiej połączyć je z witaminą C.
  • Probiotyki. Wykazano, że niektóre rodzaje probiotyków, takie jak te zawierające Lactobacillus i Bifidobacterium, są najbardziej skuteczne, gdy są przyjmowane do 30 minut przed posiłkiem.

Najlepsze witaminy do posiłku

Powinieneś przyjmować witaminy rozpuszczalne w tłuszczach z posiłkami lub przekąskami zawierającymi tłuszcz, takimi jak awokado, żółtka jaj lub oliwa z oliwek, aby zapewnić ich prawidłowe wchłanianie.

– Przyjmowanie tych witamin z pożywieniem zapewnia optymalne uwalnianie enzymów żółciowych i trzustkowych w żołądku, które są niezbędne do wchłaniania witamin rozpuszczalnych w tłuszczach – mówi Marinov.

Witaminy rozpuszczalne w tłuszczach to:

  • Witamina D
  • Witamina E
  • Witamina A 
  • Witamina K.

– Dla niektórych osób najbardziej sensowne jest przyjmowanie tych witamin podczas posiłku, takiego jak obiad lub kolacja, ale niekoniecznie musisz to robić – mówi Stephenson. – Każde jedzenie zawierające trochę tłuszczu, takie jak hummus lub garść orzechów, może pomóc w rozbiciu tych witamin.

Inne suplementy, które należy przyjmować z jedzeniem, to:

  • Węglan wapnia. Dzieje się tak, ponieważ kwas żołądkowy wytwarzany podczas jedzenia pomaga organizmowi wchłaniać ten rodzaj wapnia. Z drugiej strony cytrynian wapnia można przyjmować z jedzeniem lub bez, więc sprawdź etykietę, aby zobaczyć, jaki rodzaj wapnia zawiera twój suplement.
  • Multiwitaminy. Zawierają one zarówno witaminy rozpuszczalne w wodzie, jak i rozpuszczalne w tłuszczach, więc należy je przyjmować z jedzeniem, aby zapewnić wchłanianie witamin rozpuszczalnych w tłuszczach.
  • Magnez. Przyjmowanie magnezu na pusty żołądek ma działanie przeczyszczające i może powodować biegunkę.

Kiedy przyjmować witaminy w okresie prenatalnym?

Witaminy zalecane w okresie prenatalnym zazwyczaj obejmują zarówno witaminy rozpuszczalne w wodzie, jak i rozpuszczalne w tłuszczach w jednej tabletce. Najlepszy czas na przyjmowanie witamin prenatalnych może się różnić w zależności od indywidualnych czynników zdrowotnych, dlatego należy porozmawiać o tym z lekarzem. Suplementy mogą również podrażniać twój żołądek, więc pomocne może być przyjmowanie ich z jedzeniem.

– Ponieważ dolegliwości żołądkowe są bardziej prawdopodobne w ciąży, zalecam przyjmowanie witamin prenatalnych z jedzeniem, wystarczy mała przekąska z zawartością tłuszczu – mówi Stephenson.

Czytaj też:
Odchudzasz się? Oto najlepsze mikroelementy wspomagające metabolizm i utratę wagi
Czytaj też:
Niedobór witaminy A może nam poważnie zaszkodzić. Przeczytaj, dlaczego
Czytaj też:
Czy herbata z pokrzywy to cudowny środek na zdrowe włosy i paznokcie? Odpowiedź nie jest oczywista

Źródło: insider.com
+
 0

Czytaj także