Jak uśpić dziecko? Kilka skutecznych rad

Jak uśpić dziecko? Kilka skutecznych rad

Dodano: 
Dziecko w wieku przedszkolnym z ulubioną maskotką
Dziecko w wieku przedszkolnym z ulubioną maskotką / Źródło: Fotolia / NATALYA
Jak uśpić dziecko? Odpowiedzi na to pytanie szuka wielu rodziców przedszkolaków. Usypianie dziecka może bowiem nastręczyć wielu trudności. Jak sprawić, żeby popołudniowa drzemka lub nocne zasypianie przebiegało szybko i sprawnie? Jest kilka sposobów, by ułatwić dziecku zasypianie i spokojny sen.

Usypianie dziecka bywa wyzwaniem i to niezależnie od jego wieku. Ponieważ wszyscy wiemy, jak ważny dla prawidłowego funkcjonowania i rozwoju jest sen, chcemy, żeby nasze dziecko zasypiało szybko i sprawnie, a w ciągu nocy wybudzało się jak najrzadziej. Często jednak nieświadomie popełniamy wiele błędów, które wydłużają cały proces. Zdarza się, że dziecko jest zmęczone, rozdrażnione i płaczliwe, ponieważ nie może zasnąć. Ale bywa też, że uczucie senności nie nadchodzi, ponieważ dziecko jest nadmiernie pobudzone lub doszło do zaburzenia produkcji melatoniny.

Jak uśpić niemowlę?

W przypadku małych dzieci należy przede wszystkim zaspokoić ich podstawowe potrzeby – nakarmić je, przewinąć oraz przytulić. Pomocne bywa także owinięcie niemowlęcia kocykiem, tworząc pewnego rodzaju kokon. Małe dzieci czują się dobrze, gdy mają ograniczone ruchy, ponieważ przypominają im się warunki, jakie miały jeszcze w łonie matki. Większosć dzieci czuje się wówczas bezpiecznie. Niektórym niemowlętom pomaga w zasypianiu tzw. „biały szum”, dźwięk suszarki lub odkurzacza.

Jeżeli niemowlę miewa częste napady płaczu, nie może zasnąć, pręży się i wszystkie metody zawodzą, warto skonsultować się z pediatrą. Dziecko może zmagać się z kolkami, infekcją lub chorobą przewlekłą.

Czytaj także:
Depresja matki może wpływać na inteligencję dziecka

Jak uśpić dziecko w wieku przedszkolnym?

W przypadku przedszkolaków bywa trudniej, ponieważ aktywniej reagują na różne bodźce i z natury śpią krócej niż niemowlęta. Jednym z podstawowych błędów, jakie popełniają rodzice, jest usypianie dziecka przy zapalonym świetle. Badanie przeprowadzone przez naukowców z University of Colorado wykazało, że ekspozycja na jasne światło przed snem powoduje niemal całkowite obniżenie produkcji melatoniny u dzieci w wieku przedszkolnym. Melatonina jest hormonem odpowiedzialnym za rytm dobowy organizmu i spokojny sen. Należy więc nie tylko wyłączyć nocną lampkę, ale także zadbać, by dziecko nie wpatrywało się wieczorem w ekran telefonu lub tabletu – sztuczne światło również zaburza produkcję melatoniny.

Aby ułatwić dziecku zasypianie, należy prowadzić kilka stałych, wieczornych rytuałów. Chodzi o pewną kolejność, powtarzalną każdego dnia. Może ona wyglądać następująco: kolacja, kąpiel, czytanie bajki. Ważne, by wszystkie czynności odbywały się o stałych porach. Dzięki temu rytm dobowy dziecka nie będzie zaburzony.

Czytaj także:
AZS u dzieci - jak bardzo ważna jest pielęgnacja skóry atopowej?

Jak uśpić dziecko? Uniwersalne porady

Większość dzieci, poza wieczornymi rytuałami, potrzebuje także wyciszenia i kontaktu fizycznego z rodzicem. Skuteczny może więc okazać się krótki masaż, nucenie kołyskanki, opowiadanie bajek i głaskanie po głowie.

Warto pamiętać, że dzieci są podatne na emocje dorosłych – szybko wyczuwają, gdy rodzic jest zdenerwowany, poirytowany lub rozdrażniony. Im cięższa stanie się atmosfera w dziecięcym pokoju, tym większe prawdopodobieństwo, że będzie ono miało problem z zaśnięciem, dlatego tak ważny jest spokój i opanowanie w trakcie usypiania dziecka.

Czytaj także:
Księżna Kate wyglądała za dobrze po porodzie? Matki w odpowiedzi dzielą się swoimi zdjęciami

Czytaj także

Czytaj także