Atak paniki. Na jakie zachowania należy zwrócić uwagę?

Atak paniki. Na jakie zachowania należy zwrócić uwagę?

Dodano: 
Atak paniki
Atak paniki / Źródło: Fotolia / Rawpixel.com
Atak paniki może pojawić się nagle i nieoczekiwanie w wyniku silnego stresu i niepokoju. Większość z nas zapewne choć raz doświadczyło lub doświadczy tego stanu w swoim życiu. Atak paniki powoduje nagły wzrost adrenaliny i poza silnym lękiem, wywołuje też objawy fizyczne, takie jak drżenie rąk czy kołatanie serca.

Atak paniki jest intensywną reakcją na stresor. Może nim być określona sytuacja, problem w pracy czy fobia (np. strach przed pająkami). Do ataku paniki dochodzi nagle i z reguły nieoczekiwanie. Pobudzony zostaje układ współczulny autonomicznego układu nerwowego i dochodzi do szybkiego wzrostu poziomu adrenaliny w organizmie. Wchodzimy w tryb walki lub ucieczki. Atak paniki to bardzo gwałtowny przypływ niepokoju, któremu towarzyszą silne objawy fizyczne i psychiczne. Zdarza się, że po kilku minutach wszystko wraca do normy. Czasem jednak atak utrzymuje się dłużej.

Atak paniki może objawiać się różnie, w zależności od osoby. Różne czynniki mogą go też wywołać. Poznaj kilka najczęstszych objawów, towarzyszących atakom paniki.

Czytaj także:
Przyczyny bólu głowy. Codzienne nawyki mają znaczenie

Kołatanie serca i blada skóra

Tętno i siła bicia serca wzrastają, by dostarczyć więcej tlenu do mięśni. Dodatkowo krew może odpływać z obszarów, w których akurat nie jest potrzebna (np. palce, skóra), dlatego niektórzy w trakcie ataku paniki robią się bladzi. Ten mechanizm ma nam ułatwić walkę lub ucieczkę. Dzieje się poza naszą świadomością i nie mamy na niego większego wpływu.

Osłabienie i drżenie ciała

Niektórzy ludzie w trakcie ataki paniki czują, jakby ich nogi i ręce były z waty. Może również pojawić się uczucie mrowienia lub drętwienia kończyć. Do objawów paniki zalicza się też zawroty głowy i dezorientację. Dzieje się tak z powodu niedotlenienia mózgu, spowodowanego nierównomiernym oddychaniem, zadyszką. Niewłaściwy oddech może również prowadzić do uczucia ciasnoty i dyskomfortu w klatce piersiowej, dlatego wiele osób doświadczających ataku paniki uważa, że ​​ma zawał serca. Zdarza się też, że ciało spina się lub drży.

Pocenie i mdłości

W trakcie ataku paniki może dojść do zwiększonego produkcji potu. Niektórzy czują, jakby oblewał ich zimny pot, innym robi się bardzo gorąco. Czasem pojawia się też ucisk w żołądku i mdłości, a nawet biegunka.

Silny strach

W trakcie ataku paniki pojawia się też silny strach lub wręcz uczucie przerażenia. Lęk wywołany jest przez stresor, ale napędzają go również objawy fizyczne, towarzyszące panice.

Czytaj także:
Jak szybko zredukować stres? 11 prostych sposobów

Atak paniki – jak sobie radzić?

Zazwyczaj atak paniki trwa tylko kilka minut, ale te chwile mogą być jak wieczność. Aby skrócić ten czas, najważniejszą rzeczą, jaką możesz zrobić, to nie walczyć. Należy wziąć kilka głębokich, uspokajających oddechów i powiedzieć sobie, że ten stan za chwilę minie. To pozwoli przetrwać trudny moment, opanować pracę serca i rozluźnić napięte mięśnie. Niektórym ludziom pomaga powtarzanie konkretnej mantry – słów, które dają poczucie bezpieczeństwa i działają kojąco.

Jeżeli ataki paniki pojawiają się nagminnie, warto popracować nad umiejętnością radzenia sobie ze stresem i niepokojem. Trzeba też przede wszystkim poznać wroga – określić, w jakich sytuacjach dochodzi do ataków paniki. W takich przypadkach konieczna może być pomoc psychoterapeuty.

Czytaj także

Czytaj także