Naukowcy: Ludzką ciekawość można podzielić na dwa rodzaje

Naukowcy: Ludzką ciekawość można podzielić na dwa rodzaje

ciekawość
ciekawość Źródło:Pexels / C Technical
Ciekawości nie da się zmierzyć pod mikroskopem, trudno ją poddać badaniom. Naukowcy z University of Pennsylvania podjęli jednak to wyzwanie. Oto wyniki ich eksperymentu.

Badacze przyjrzeli się aktywności „w sieci” 149 internautów. Obserwowano, jak przez 21 dni, przez 15 minut dziennie, przeglądają oni Wikipedię, a konkretnie różne jej podstrony – w sumie odwiedzono ich aż 18 654. Ciekawość uczestników eksperymentu dało się podzielić na dwa typy.

Badacze i myśliwi

Okazało się, że ludzie działają w internecie na dwa sposoby: część osób, nazywana „zajętymi” lub „badaczami”, szuka jak najwięcej informacji na różne tematy, a inni – „myśliwi” wolą się dokładnie skupiać na jednym zagadnieniu. „Badacze” zapoznawali się z różnymi zagadnieniami, a „myśliwi” mieli skłonność do pozostawania na blisko ze sobą spokrewnionych stronach.

Okazało się także, że ten podział w przeszukiwaniu stron internetowych nie bierze się z przypadku. „Myśliwi” odczuwali bowiem większą chęć wypełnienia luk w swojej wiedzy, a „badaczom” zależało na poszukiwani zupełnie nowych informacji.

Badacze wyrażają nadzieję, że ich odkrycia pozwolą w lepszy sposób formułować programy nauczania, by były jak najbardziej skuteczne w przypadku uczniów o różnych typach ciekawości, bardziej zindywidualizowane. Dodają również, że warto być ciekawym, ponieważ sprawia to – jak wykazały jeszcze inne badania –że ludzie są bardziej zadowoleni z życia i mniej niespokojni.

Badanie zostało opublikowane na łamach „Nature Human Behaviour”.

Jak rozpoznać inteligentnego człowieka?

Źródło: Science Alert