Jak pomóc komuś, kto ma atak paniki?

Jak pomóc komuś, kto ma atak paniki?

Dodano: 
strach
strach / Źródło: Unsplash / M.T ElGassier
Atak paniki to nagły, intensywny epizod wszechogarniającego strachu i niepokoju. Istnieje kilka sposobów pomocy osobie, która ma atak paniki. Obejmują one stosowanie technik uziemienia i pomoc w kontrolowaniu oddychania. Ponieważ ataki paniki pojawiają się bez ostrzeżenia, mogą być bardzo przerażające.

Ze względu na ekstremalny charakter objawów przy ataku paniki ważne jest, aby odpowiednio zareagować. Gdy ktoś ma atak paniki, może czuć się niemalże tak, jakby umierał. Pewne strategie i metody mogą pomóc złagodzić panikę, opanować sytuację, a nawet zapobiec pogorszeniu się objawów.

Zachowaj spokój w obliczu ataku paniki

Ataki paniki są nieprzewidywalne i zdarzają się z różnych powodów. Wśród tych, którzy doświadczają ataków paniki, niektórzy mogą mieć tylko kilka ataków w swoim życiu, podczas gdy inni mają ataki nawracające. Jeden raport z 2016 roku pokazuje, że większość ludzi, którzy mają jeden atak paniki, prawdopodobnie będzie miała więcej.

Ponieważ ataki paniki pojawiają się bez ostrzeżenia, mogą być bardzo przerażające i ważne jest, aby wszyscy pozostali spokojni. Objawy ataku paniki osiągają zwykle najwyższą intensywność w ciągu 10 minut. Dlatego, aby pomóc złagodzić objawy, ważne jest, aby ludzie działali szybko.

Techniki uziemienia w ataku paniki

Kiedy osoba straciła kontrolę nad sobą i swoim otoczeniem, techniki uziemienia mogą pomóc jej wrócić do chwili obecnej. Te techniki obejmują:

  • Siadanie: relaks w wygodnym fotelu brzmi prosto, ale może być niezwykle skuteczny. Trzymając stopy wygodnie na podłodze, osoba powinna skupić się na powolnym wdechu i wydechu oraz na tym, jak się czuje.
  • Technika 5-4-3-2-1: skupienie się na innych rzeczach w pomieszczeniu i różnych zmysłach może odwrócić uwagę osoby od ataku paniki. Mogą skupić się na zidentyfikowaniu pięciu przedmiotów do zobaczenia, czterech obiektów do dotknięcia, trzech dźwięków do usłyszenia, dwóch różnych zapachów i jednego smaku.
  • Prosta matematyka: liczenie od jednego do 10 w prawidłowej kolejności lub wykonywanie prostych obliczeń matematycznych, takich jak tabliczka mnożenia, zapewnia coś innego, na czym można się skoncentrować.
  • Skupienie: Zapytaj osobę, jaki jest dzień tygodnia, z kim jest i gdzie się znajduje.

Czytaj także:
Czy można umrzeć od ataku paniki?

Opracowała:
Źródło: Medical News Today

Czytaj także

 0