Naukowcy znaleźli potencjalne cele leczenia uzależnienia od alkoholu w chorobach wątroby, wynikających z tego nałogu

Naukowcy znaleźli potencjalne cele leczenia uzależnienia od alkoholu w chorobach wątroby, wynikających z tego nałogu

Wódka, kieliszki (zdjęcie ilustracyjne)
Wódka, kieliszki (zdjęcie ilustracyjne)Źródło:Fotolia / anaumenko
Choroba wątroby związana z alkoholem (ALD) jest śmiertelną chorobą dotykającą ponad 150 milionów ludzi na całym świecie, bez możliwości leczenia poza przeszczepem. Ale teraz zespół kierowany przez naukowców z Massachusetts General Hospital (MGH) odkrył kluczowe etapy molekularne w ALD, które mogą zapewnić cele w rozwoju terapii farmakologicznej. Ich prace zostały niedawno opublikowane w Proceedings of National Academy of Sciences (PNAS).

Te przełomowe badania zostały osiągnięte poprzez połączenie analizy sekwencji RNA próbek wątroby pacjentów z transgenicznymi badaniami na myszach. Zespół zidentyfikował dwa obiecujące potencjalne cele molekularne w rozwoju leków ALD – cGAS i Cx32. Głównym autorem badania jest Jay Luther, gastroenterolog i dyrektor Mass General Alcohol Liver Center. Starszym autorem jest dr n. Med. Suraj J. Patel, pracownik naukowy na wydziale medycznym.

„Teraz, gdy znamy kluczowych graczy na tej ścieżce, w końcu mamy cele leków na rozwój leczenia”, mówi Luther. „Do tej pory nie mieliśmy żadnych udanych terapii. Tymczasem liczba pacjentów wzrosła”.

Naukowcy już wiedzieli, że śmierć komórek wątroby (hepatocytów) w ALD jest spowodowana czynnikiem regulacyjnym IFN (IRF3). Proces ten napędza również silną wtórną reakcję zapalną, która wpływa na pobliskie komórki i może ostatecznie doprowadzić do niewydolności wątroby.

Naukowcy zastanawiają się jednak, w jaki sposób alkohol aktywuje IRF3 i które szlaki wzmacniają sygnały zapalne, które powodują rozprzestrzenianie się choroby w wątrobie. W wyniku tego procesu ALD atakuje wątrobę w pewnym momencie, niezależnie od tego, czy pacjent nadal pije alkohol.

Jak alkohol niszczy wątrobę?

„Do tej pory mieliśmy niewiele wskazówek na temat tego, dlaczego choroba wątroby związana z alkoholem postępuje w ten sposób, ale te badania wypełniają kluczowe elementy układanki” – mówi Patel.

W swoich badaniach zespół przeanalizował komórki wątroby od pacjentów o szerokim zakresie nasilenia choroby, stosując sekwencjonowanie RNA. Ich analiza wykazała, że ​​poziom ekspresji cGAS był związany ze stopniem choroby.

W badaniu myszy karmionych alkoholem stwierdzono, że zwierzęta te miały również wyższą ekspresję szlaku cGAS-IrF3 w komórkach wątroby. Tymczasem myszy, które zostały genetycznie zaprojektowane tak, aby miały niższe poziomy cGAS i IRF3, były mniej podatne na ALD.

Zespół prowadzony przez Mass General ustalił, że czujnik cytoplazmatyczny „cykliczna syntaza guanozyny monofosforanu adenozyny” (AMP) (cGAS) napędza aktywację IRF3 w obu komórkach wątroby bezpośrednio uszkodzonych przez alkohol, a także w komórkach sąsiednich. Wskazali także koneksynę 32 (Cx32) jako potencjalny nowy cel leku, ponieważ jest to kluczowy regulator aktywacji IRF3 sterowanej cGAS.

Osteoporoza zbiera równie wysokie żniwo jak koronawirus. Nie przerywaj leczenia, które zapobiega groźnym konsekwencjom