Przesilenie zimowe – jaki ma wpływ na organizm?

Przesilenie zimowe – jaki ma wpływ na organizm?

Dodano: 1
Niebieskooka blondynka ubrana w jasny golf
Niebieskooka blondynka ubrana w jasny golf / Źródło: Pexels
Czujesz zmęczenie z początkiem kalendarzowej zimy? Może to być spowodowane przesileniem zimowym. Zobacz, jakie mogą wystąpić objawy i jak sobie z nimi poradzić.

Przesilenie zimowe ma wpływ na nastrój, harmonogram snu, a nawet na popęd seksualny. Kiedy dni stają się znacznie krótsze, a ilość słońca jest ograniczona, możesz czuć się nastrojowo i melancholijnie.

Co to jest przesilenie zimowe?

Przesilenie zimowe oznacza to po prostu najkrótszy dzień i najdłuższą noc w roku na półkuli północnej – czyli oficjalny pierwszy dzień zimy na tym obszarze. Słowo „przesilenie” pochodzi od łacińskiego solstitium oznaczającego „słońce stoi w miejscu”. Podczas przesilenia zimowego, północna półkula Ziemi jest najbardziej oddalona od Słońca. Tego dnia jest najmniej światła dziennego, którego zaczyna przybywać właśnie od momentu przesilenia zimowego.

Przesilenie zimowe w Polsce

Przesilenie zimowe w Polsce przypada 21 albo 22 grudnia. W zależności od tego, w jakim regionie mieszkamy, w dniu przesilenia zimowego światło dzienne będzie przez ok. 7 godzin i 40 minut. Na południu będzie to ok. 8 h, na północy niewiele ponad 7 h. Zachodu słońca możemy spodziewać się już po godzinie 15.

Przesilenie zimowe – objawy

Zarówno światło, jak i zmieniająca się temperatura mogą mieć namacalny wpływ na nasz organizm. Przesilenie zimowe daje określone objawy, które większość osób może z łatwością rozpoznać.

  1. Sezonowe zaburzenia afektywne (SAD) – to różnorodne wahania nastroju, które można odczuwać od grudnia do lutego. Pojawia się m.in. ospałość, zmęczenie i obniżone samopoczucie. Organizm próbuje dostosować się do zmiany godzin dziennych, co wpływa na jego funkcjonowanie.
  2. Obniżona motywacja – przejawia się małą chęcią do aktywności fizycznej, a nawet intelektualnej. Masz wrażenie, że wolisz spędzić dzień pod ciepłym kocem i niczym się nie zajmować. Mała ilość światła znacznie obniża chęci do działania, planowania i osiągania wyznaczonych celów.
  3. Zmienne pory snu – występują okresowe trudności z zasypianiem i wstawaniem. Z powodu niedoborów witaminy D ciało może czuć się wyczerpane. Dodatkowo przesilenie zimowe wpływa na produkcję melatoniny, czyli hormonu snu.
  4. Silne bóle głowy. Chociaż nie każdy ich doświadcza, osoby podatne na bóle głowy zazwyczaj dotkliwie odczuwają okres przesilenia zimowego. Badania donoszą, że ilość przypadków migreny wzrasta w miesiącach zimowych1.
  5. Wahania hormonalne. Spadek serotoniny i melatoniny może w rzeczywistości obniżać libido, a nawet mieć negatywny wpływ na płodność. Ten wpływ nie jest znaczący, ale warto mieć jego świadomość.
  6. Zwiększona kreatywność – to jeden z niewielu pozytywnych skutków przesilenia zimowego, które możemy odczuć. Chodzi o percepcję ciepła i zimna, którego przemiennie doświadczamy. Według naukowców pobudza to kreatywność2 i wyzwala twórczy potencjał.

Jak radzić sobie z przesileniem zimowym?

  • Stosuj zdrową dietę, która dostarczy ważnych składników odżywczych zwiększając ogólny poziom energii. Pamiętaj, że cukier wywołuje chwilowe pobudzenie, prowadząc do większego znużenia w miarę upływu czasu. Ogranicz słodycze, napoje energetyczne i kawę.
  • Nawadniaj organizm – pij minimum 8 szklanek wody dziennie, w tym jedną po wstaniu z łóżka zamiast kawy. Możesz urozmaicić smak wody cytryną lub pomarańczą. Unikaj alkoholu i innych czynników, które odwadniają organizm.
  • Postaw na aktywność fizyczną. Ustal plan ćwiczeń online i trzymaj się ich każdego dnia. Ćwiczenia zwiększą twoją energię i wpłyną na produkcję serotoniny, czyli hormonu szczęścia.
  • Wypróbuj fototerapię (terapię światłem). Jest to jedna z metod leczenia depresji sezonowej i poprawy nastroju. Dodatkowe światło reguluje wewnętrzny zegar biologiczny i stabilizuje wydzielanie melatoniny w organizmie.
  • Suplementuj magnez i witaminę D3.
  • Jeśli doświadczasz objawów SAD, porozmawiaj ze swoim lekarzem.

Przesilenie letnie i zimowe

Odwrotną sytuacją do przesilenia zimowego jest przesilenie letnie. Zwykle występuje między 20 a 22 czerwca na półkuli północnej. Występuje wtedy najdłuższy dzień, ponieważ zenit słońca znajduje się w najdalszym punkcie od równika. W czasie przesilenia letniego biegun północny Ziemi przechyla się bezpośrednio w kierunku Słońca, pod kątem około 23,4 stopnia.

Czytaj też:
Poznaj naturalne i zdrowe produkty na odporność!


Źródła:
1) http://www.medicaldaily.com/winter-solstice-2016-6-surprising-effects-cold-weather-your-sex-life-and-405481
2) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24530552
3) https://www.health.harvard.edu/staying-healthy/taking-too-much-vitamin-d-can-cloud-its-benefits-and-create-health-risks

Opracowała:
 1

Czytaj także