Chrapiesz podczas snu? To może odbić się na jakości twoich treningów

Chrapiesz podczas snu? To może odbić się na jakości twoich treningów

Dodano: 
Śpiąca kobieta
Śpiąca kobieta / Źródło: Shutterstock
Mogłoby się wydawać, że chrapanie nie ma na nas faktycznego wpływu. Okazuje się jednak, że jest wręcz odwrotnie, a jego zasięg działa na takie obszary naszego funkcjonowania jak treningi.

Prawie każdy od czasu do czasu chrapie i nie zawsze jest to problem. Według dr Stephanie Wappel, lekarza medycyny snu i chorób płuc, każdej nocy, jeśli masz zatkany nos, piłeś alkohol przed snem lub przyjmowałeś leki nasenne, bardziej prawdopodobne jest, że będziesz chrapać. Te pojedyncze przypadki chrapania prawdopodobnie nie zaszkodzą twojemu zdrowiu, wynikom sportowym ani wysiłkom związanym z odchudzaniem.

Ale jeśli chrapiesz każdej nocy – i to naprawdę głośno – lub towarzyszy temu sapanie, krztuszenie lub przerwy w oddychaniu, bardziej prawdopodobne jest, że jest to rzeczywisty problem, który może zakłócić twój sen, co może prowadzić do różnych konsekwencji zdrowotnych, a nawet niweczyć twoje wysiłki wkładane w odchudzanie.

– Wiele osób, które często chrapią, cierpi na poważniejszy stan zwany obturacyjnym bezdechem sennym, którego częstość występowania szacuje się na 24% u mężczyzn i 9% u kobiet – mówi Wappel. Znaczna część osób, które zmagają się z obturacyjnym bezdechem sennym, nie wie, że go ma, zwłaszcza ci, którzy go nie podejrzewają, ponieważ poza tym są sprawni i zdrowi.

Dlaczego chrapanie to problem dla ćwiczących?

Niezależnie od tego, czy jesteś oddanym sportowcem, czy dopiero zaczynasz proces poprawy swojej kondycji, chrapanie może zepsuć twoje plany treningowe. – Kiedy chrapanie zaburza jakość snu, może negatywnie wpływać na wyniki sportowe, zwiększać ryzyko kontuzji i utrudniać regenerację – wyjaśnia dr Wendy Troxel, badacz behawioralny.

– Sen jest niezwykle ważny jeśli chcemy mieć dobre wyniki w sporcie – dodaje Wappel. – A jeśli sportowiec zmaga się przewlekle z chrapaniem, może to pogorszyć jakość snu, powodując częste, krótkie przerwy. Może to oznaczać, że pomimo spędzenia 7-8 godzin w łóżku, tak naprawdę śpisz tylko przez część tego czasu, co może powodować zły efekt, który wpływa na treningi.

– Na przykład niski poziom energii i nadmierna senność w ciągu dnia mogą wpływać na wytrzymałość – zauważa Lisa Medalie, specjalista ds. bezsenności. Co więcej, wolniejszy czas reakcji i przetwarzanie informacji w umyśle są częstymi skutkami ubocznymi niewystarczającej ilości snu – z których oba mogą negatywnie wpływać na wyniki sportowe.

Warto zauważyć, że wiele z tych samych efektów pojawia się, jeśli jesteś sportowcem, który dzieli łóżko z osobą, która chrapie. – Partnerzy łóżkowi są uważani za ofiary bezdechu sennego, ponieważ ich sen (a także jakość relacji) również cierpi, gdy druga osoba nie robi nic ze swoim problemem chrapania – mówi Troxel.

– Ponadto, chociaż nadwaga zwiększa ryzyko chrapania, aż 1/3 osób z obturacyjnym bezdechem sennym (OBS) ma „zdrową” wagę – mówi Wappel. W rzeczywistości, według Troxel, niektórzy sportowcy są bardziej narażeni na OBS, pomimo ich doskonałej kondycji fizycznej. Sportowcy z grubszym obwodem szyi i większą masą ciała (nawet jeśli jest to spowodowane większą ilością mięśni) częściej chrapią lub mają OBS, co niesie ze sobą szereg zagrożeń dla zdrowia. – Podobnie jak w przypadku populacji ogólnej, posiadanie OBS może u sportowców zwiększać ryzyko przewlekłych problemów zdrowotnych, takich jak nadciśnienie, choroby serca i udar – dodaje Troxel.

Czytaj też:
Ćwiczenia „przy okazji” pomogą ci utrzymać formę i schudnąć. Zdziwisz się, jakie to proste
Czytaj też:
Ile czasu zajmuje utrata tłuszczu z brzucha? Odpowiedź może zadziwić
Czytaj też:
Odchudzasz się? Oto najlepszy moment na ważenie

Źródło: myfitnesspal.com
+
 0

Czytaj także